• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 8, شماره 13
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 8, شماره 13
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مجازی‌سازی الگوی مفهومی آموزش گامی مؤثر در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیمی, شیماکاظمی, فاطره
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نظر به اهمیت روزافزون آموزش مجازی زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و نیز محدودیت‌ها و مشکلات این نوع آموزش، نظیر کاهش ارتباط میان مدرس و زبان‌آموزان، بی‌انگیزگی و عدم تمایل فراگیران به شرکت در بحث‌های کلاسی و نیز فاصله گرفتن از انجام کارهای تعاملی، پژوهش کاربردی حاضر کوشیده است تا با هدف هموار ساختن مسائل و مشکلات مذکور، به پیشنهاد تدریس زبان فارسی بر اساس الگوی مفهومی آموزش و ارائه‌ی راهکارهایی جهت تدریس مجازی آن بپردازد. الگوی مفهومی آموزش در بر دارنده‌ی کلان‌شایستگی‌های شناختی (تفکر‌های خلاق، انتقادی، سیستمی و آینده‌نگر)، هیجانی‌اجتماعی (مدیریت درون‌فردی و میان‌فردی)، حسی‌ادراکی (مدیریت محیط و حواس) و ارزش‌ها است که با هدف همسو‌سازی فعالیت‌های آموزشی با نظام تعلیم و تربیت مطرح شده است. در این جستار که به شیوه‌ی کیفی انجام شده است، جهت آموزش مجازی مهارت‌های چهارگانه‌ی زبان یعنی شنیداری، گفتاری، خوانداری و نوشتاری بر اساس مؤلفه‌های الگوی مفهومی آموزش، ابتدا یک نمونه درس برای سطح پیشرفته‌ی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان بر اساس الگوی مذکور شبیه‌سازی شد‌ه و پس از آن راهکارهایی جهت تدریس مؤثر آن در فضای مجازی ارائه شده است. یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از آن است که آموزش زبان فارسی در فضای مجازی بر اساس الگوی مذکور، کاربردی و قابل اجرا است و می‌تواند به رفع مشکلات و محدودیت‌های این نوع تدریس کمک شایانی نماید.
    کلید واژگان
    آموزش زبان فارسی
    آموزش مجازی
    غیرفارسی‌زبانان
    الگوی مفهومی آموزش
    کلان‌شایستگی‌ها

    شماره نشریه
    13
    تاریخ نشر
    2023-04-21
    1402-02-01
    ناشر
    جامعه المصطفی العالمیه
    سازمان پدید آورنده
    , استادیار آموزش زبان فارسی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    دانش آموخته‌ی کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    2538-6042
    URI
    http://maz.journals.miu.ac.ir/article_7274.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/967464

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • طرح آموزش فراگیر / از تصویب تا اجرا (124تا128-14- 97-1388) 

      ضیایی, سوسن (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2009-12-01)
      تأمین و ارائهء خدمات مشاوره‌ای و توان‌بخشی مورد نیاز برای دانش‌آموز دارای نیازهای ویژهء تحت پوشش طرح؛  اختصاص ناکافی اعتبارات به سبب محدودیت‌ها و وجود برخی نگرش‌های نامناسب در مورد فراگیرسازی‌ آموزش و پرورش برای کودکان و ...

    • تأثیر مؤلفه‌های پدیده‌ی جهانی‌شدن بر برنامه‌های درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی 

      سعادتمند, زهره؛ تیغ بخش, سمیرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University, 2011-08-23)
      پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای برنامه­های درسی تعلیمات اجتماعی دوره‌ی راهنمایی بر مبنای مؤلفه­های پدیده جهانی­شدن انجام گرفت و مؤلفه های پژوهش شامل آموزش شهروندی، آموزش چند فرهنگی، آموزش صلح، آموزش محیط زیست و آموزش سلامت ...

    • ساختار آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی (4تا 6-1-3- 1380) 

      ظروفی, محمدرضا (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2001-10-01)
      در فایل منابع موجود می باشد  

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب