مجازیسازی الگوی مفهومی آموزش گامی مؤثر در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
(ندگان)پدیدآور
ابراهیمی, شیماکاظمی, فاطره
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظر به اهمیت روزافزون آموزش مجازی زبان فارسی به غیرفارسیزبانان و نیز محدودیتها و مشکلات این نوع آموزش، نظیر کاهش ارتباط میان مدرس و زبانآموزان، بیانگیزگی و عدم تمایل فراگیران به شرکت در بحثهای کلاسی و نیز فاصله گرفتن از انجام کارهای تعاملی، پژوهش کاربردی حاضر کوشیده است تا با هدف هموار ساختن مسائل و مشکلات مذکور، به پیشنهاد تدریس زبان فارسی بر اساس الگوی مفهومی آموزش و ارائهی راهکارهایی جهت تدریس مجازی آن بپردازد. الگوی مفهومی آموزش در بر دارندهی کلانشایستگیهای شناختی (تفکرهای خلاق، انتقادی، سیستمی و آیندهنگر)، هیجانیاجتماعی (مدیریت درونفردی و میانفردی)، حسیادراکی (مدیریت محیط و حواس) و ارزشها است که با هدف همسوسازی فعالیتهای آموزشی با نظام تعلیم و تربیت مطرح شده است. در این جستار که به شیوهی کیفی انجام شده است، جهت آموزش مجازی مهارتهای چهارگانهی زبان یعنی شنیداری، گفتاری، خوانداری و نوشتاری بر اساس مؤلفههای الگوی مفهومی آموزش، ابتدا یک نمونه درس برای سطح پیشرفتهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان بر اساس الگوی مذکور شبیهسازی شده و پس از آن راهکارهایی جهت تدریس مؤثر آن در فضای مجازی ارائه شده است. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که آموزش زبان فارسی در فضای مجازی بر اساس الگوی مذکور، کاربردی و قابل اجرا است و میتواند به رفع مشکلات و محدودیتهای این نوع تدریس کمک شایانی نماید.
کلید واژگان
آموزش زبان فارسیآموزش مجازی
غیرفارسیزبانان
الگوی مفهومی آموزش
کلانشایستگیها
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2023-04-211402-02-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
, استادیار آموزش زبان فارسی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایراندانش آموختهی کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
شاپا
2538-6042Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
طرح آموزش فراگیر / از تصویب تا اجرا (124تا128-14- 97-1388)
ضیایی, سوسن (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2009-12-01)تأمین و ارائهء خدمات مشاورهای و توانبخشی مورد نیاز برای دانشآموز دارای نیازهای ویژهء تحت پوشش طرح؛ اختصاص ناکافی اعتبارات به سبب محدودیتها و وجود برخی نگرشهای نامناسب در مورد فراگیرسازی آموزش و پرورش برای کودکان و ...
-
تأثیر مؤلفههای پدیدهی جهانیشدن بر برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی
سعادتمند, زهره؛ تیغ بخش, سمیرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University, 2011-08-23)پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دورهی راهنمایی بر مبنای مؤلفههای پدیده جهانیشدن انجام گرفت و مؤلفه های پژوهش شامل آموزش شهروندی، آموزش چند فرهنگی، آموزش صلح، آموزش محیط زیست و آموزش سلامت ...
-
ساختار آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی (4تا 6-1-3- 1380)
ظروفی, محمدرضا (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2001-10-01)در فایل منابع موجود می باشد



