بررسی خطاهای پر بسامد استانبولی زبانان در یادگیری و کاربرد حروف اضافة زبان فارسی (مطالعه و تحلیل)
(ندگان)پدیدآور
جوربنیان, عارفمدنی, داوودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از موضوعات مهم و کاربردی در آموزش زبان فارسی، آموزش حروف، بویژه حروف اضافه است. پژوهش حاضر به بررسی خطاهای پربسامد حروف اضافه در بین فارسی آموزان استانبولی زبانِ مقیم شهر قم در کاربرد و یادگیری زبان فارسی می پردازد. هدف از انجام این پژوهش بررسی و توصیف بهعوامل خطاها در کاربرد حروف اضافۀ پربسامد و همچنین آسان کردن یادگیری زبان فارسی است. روش انجام این تحقیق توصیفی تحلیلی و میدانی بوده و داده های آن از طریق برگه های املا، انشا، گفتگو، پایان نامه، امتحان کتبی و نوارهای امتحان شفاهی جمع آوری شده است. این خطاها در بین فارسی آموزان ترک زبان متأثر از زبان مادری و زبان فارسی و شیوه های آموزشی آنهاست. این خطاها به سه دستۀ درون زبانی، بین زبانی و آموزشی تقسیم می شوند. یافته های تحقیق نشان می دهد که هرچه زبان آموز بر زبان مقصد (فارسی) تسلط بیشتری پیدا کند، از تعداد خطاهای وی کاسته می شود. از آنجاکه تسلط بیشتر به زبان فارسی از راه شناخت خطاها صورت میگیرد، مطالعه خطاها امری اجتنابناپذیر است. همچنین در فرایند یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم، مطالعه انواع خطاهای زبانی، انتخاب روشهای تدریس، تهیه و تدوین مطالب درسی و دوره های آموزشی مناسب و نیز انجام تحقیقات مفصل دیگر در این زمینه لازم است.
کلید واژگان
تحلیل مقابله ایخطاهای حروف اضافه
استانبولی زبانان
حروف اضافه استانبولی
خطای درون زبانی
خطای بین زبانی
خطای آموزشی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2022-09-231401-07-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبانشناسی دانشگاه آزاد واحد خمین، اراک، ایراناستادیار و رئیس گروه زبانشناسی دانشگاه آزاد واحد خمین، اراک، ایران




