مطالعات آموزش زبان فارسی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
بررسی و ارزیابی آزمون نسل سوم و چهارم مهارت نوشتن در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی (جامعة المصطفی العالمیة)
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-04-20)بررسی علمی و پژوهشی منابع، برنامههای آموزشی و آزمونهای مراکز زبان فارسی از جمله جامعهالمصطفی کمک به رشد و گسترش هرچه بیشتر زبانفارسی در سرتاسر جهان است. مهارت نوشتن یکی از مهم ترین مهارتهای زبانی برای دانشجویانی است ...
-
بررسی مطابقت فعل و فاعل در نوشتار فارسیآموزان غیرفارسیزبان بر اساس پارامترهای دستور جهانشمول
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-04-20)هدف این پژوهش بررسی مطابقت فعل و فاعل در نوشتار فارسیآموزان غیرفارسیزبان بر اساس پارامترهای نظریه دستور جهانشمول است. این پژوهش با استفاده از تحلیل نمونههای نوشتاری زبانآموزان سطوح مبتدی و پیشمیانی از ملیتهای مختلف، ...
-
راهکارهای آموزش الفبای زبان فارسی به غیرفارسیزبانان از دیدگاه مدرسان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2022-04-21)آموزش آواها و خط در هر زبان مهمترین بخش آموزش زبان بهشمار میرود؛ زیرا اگر زبانآموز یک آوا را چه در مرحلۀ خواندن و چه در مرحلۀنوشتن، بهاشتباه یاد بگیرد، دیگر قادر به درست خواندن و درست نوشتن نخواهد بود. با توجه به اهمیت ...
-
نگاهی به ترکیبات ساده وصفی و اضافی در زبانهای فارسی و چینی (رویکردی آموزشی)
(جامعه المصطفی العالمیه, 2022-04-21)ترکیبات وصفی یکی از ابزارهای زبانی مهم برای ابراز احساسات و برقراری ارتباط هستد اما در اکثر زبانها نحوۀ استفاده و ساختار دستور زبانی آن یکسان نیست. با یک بررسی در مورد نحوۀ کاربرد ترکیبات وصفی و اضافی در دو زبان فارسی و ...
-
اهمیت آموزش و ارزشیابی واژگان در یادگیری زبان دوم/خارجی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2022-04-21)برای یادگیری زبان تسلط بر چهار مهارت اصلی زبانی مهم است. پایه و اساس این مهارت ها یاددهی و یادگیری واژه است. زیرا واژگان مهمترین بخش زبان آموزی است. آنچه در دنیای امروز بسیار اهمیت دارد، انتقال معناست که نیازمند بهره مندی ...
-
توصیف و تحلیل شبکه آموزشی شاد از منظر زبانشناسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2022-04-21)با گسترش ویروس کرونا در تمام نقاط کشور و اجتناب از تجمع افراد در مکانهای شلوغ، مدارس به عنوان اولین مکانها پیشگام این امر شدند که از تجمع افراد جلوگیری کنند. آموزش از راه دور در فضای مجازی توسط معلمان و با هماهنگی مدارس، ...
-
تحلیل خطای آوایی فارسیآموزان ژاپنی در چارچوب نظریه بهینگی و ارائه راهکارآموزشی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2022-04-21)آموزش نظام آوایی زبان مقصد از لحاظ جایگاه و شیوۀ تولید آواها از آنجا حائز اهمیت است که مشخصههای آوایی زبان مادری در یادگیری زبان دوم/ خارجی وارد میشود. به تأثیر زبان مادری در یادگیری زبان دوم/ خارجی انتقال زبانی میگویند. ...
-
معرفی «الگوی زبامغز» جهت آموزش مهارت گفتگو به غیرفارسیزبانان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2022-04-21)با توجه به اهمیت ارتباط متقابل میان زبان، فرهنگ، تفکر، هیجانات و حواس در برقراری و تداوم یک ارتباط مؤثر، پژوهش حاضر با هدف معرفی الگوی زبامغز به عنوان روشی مؤثر برای تهیه و تدوین مواد آموزشی مهارت گفتگو به غیرفارسیزبانان ...
-
چالشهای هویت اجتماعی دانشجویان غیرفارسیزبان در ایران
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)پژوهش حاضر مسئلۀ هویت اجتماعی دانشجویان خارجی در ایران را بر اساس محورهای چارچوب مرجع اروپا (2001) بررسی میکند. این دانشجویان با ورود به ایران با چالشهای هویتیای مواجه میشوند که پیامدهایی (مانند افت کیفیت زبانآموزی، ...
-
بررسی کتابهای فارسی عمومی از مجموعه کتابهای آموزش زبان فارسی «پارسا» براساس نقشهای هفتگانه هلیدی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)توانایی برقراری ارتباط با دیگران یکی از اهداف اصلی آموزش زبان به شیوه ارتباطی است. همواره ارتباط کلامی در نقشهای مختلف زبانی شکل میگیرد. این پژوهش به روش توصیفی به بررسی نقشهای زبانی و به کارگیری آنها بنابر نقشهای ...
-
تحلیل مقایسهای نقشهای هفتگانه هلیدی در کتابهای آموزش زبان «فارسی بیاموزیم» و «پارسا خواندن»
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)هدف اصلی آموزش زبان توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است که این هدف امروزه بیشتر در محتواهای آموزشی با رویکرد ارتباطی دنبال میشود. بررسی نظریه نقشگرایی هلیدی و استفاده از آن در محتوای آموزشی زبان با این رویکرد، تأثیر ...
-
ارزیابی محتوایی درسنامه آموزشی «فراز فارسی» بر اساس شاخصهای تاملینسون از دیدگاه مدرسان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)کتاب درسی عضوی جدانشدنی از کلاس درس است. اهمیت کتاب در تدریس و یادگیری زبان فارسی انکارناشدنی است؛ در واقع بیشتر فارسیآموزان غیرایرانی، زبان فارسی را با کتاب آموزشی یاد میگیرند. این امر نشان میدهد که ارزیابی و تحلیل ...
-
فیلم و زبان دوم؛ بررسی و تحلیل مؤلفههای فیلم سینمایی در آموزش زبان دوم (مورد مطالعاتی: آموزش زبان فارسی در کره جنوبی و چین)
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)از زمان اختراع سینما در دهه 1890، همواره فیلم به عنوان یکی از منابع آموزش، بهویژه آموزش زبان مورد توجه بوده است. پیشرفتهای فناورانه قرون بیستم و بیست و یکم، عرصههای مختلف زندگی از جمله آموزش و بهخصوص آموزش زبان دوم را ...
-
مطالعه تطبیقی نمادهای حیوانی در ضربالمثلهای فارسی و عربی برای فارسیآموزی خارجیان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)ضربالمثلها بخش مهمی از زبان و ادبیات ملل هستند که میتوانند خارجیها را با جامعۀ زبانی برآمده از آن آشنا سازند؛ از اینرو مطالعۀ تطبیقی ضربالمثلها میتواند در آموزش زبان خارجی و تقویت توانش ارتباطی زبانآموزان ...
-
بررسی تطبیقی واژة «گاو» در زبانهای چینی و فارسی از نظر معناشناسی و کاربردشناسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)زبان اهمیت بسزایی در انتقال فرهنگ و واژگان دارد؛ همچنین زبان به عنوان یکی از مهمترین عناصر، نقش اساسی و فعالی در حفظ و انتقال میراث تاریخی و فرهنگی یک ملت دارد. این مقاله مبتنی بر تجربهگرایی و عقلگرایی دوگرایش متضاد در ...
-
ارزیابی مجموعه آموزشی «آموزش کاربردی واژه» بر مبنای شاخصهای کانینگزورث
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)انتخاب منبعی مناسب براساس نیازها و معیارهای دوره آموزشی که بتواند نیاز زبان آموز، مدرس و تدوین برنامه درسی را به خوبی برآورده سازد، با وجود منابع متعدد آموزشی در حوزه زبانِ فارسی، به یکی از تصمیم های مهم تبدیل شده است؛ از ...
-
واکاوی رمزگردانی در کلاسهای آموزش زبان فارسی به خارجیها: پژوهشی مروری
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)یکی از پیامدهای دوزبانگی، رمزگردانی است. فارسیآموزان خارجی در بافت کلاسی مانند همۀ زباندومآموزان دیگر از رمزگردانی استفاده میکنند؛ بدین ترتیب این سؤال مطرح میشود که استفاده از رمزگردانی به چه میزان در بافت کلاس کارآمد ...
-
طراحی بازبینة جامع ارزیابی درسنامههای چهار مهارتی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)انتخاب دقیق منابع آموزشی از عوامل بسیار تأثیرگذار در موفقیت هر دورۀ آموزش زبان است. با توجه به تعدد منابع آموزشی در حوزة آزفا و لزوم امکان گزینش درست منابع با توجه به نیازهای هر مرکز و برنامة آموزشی، توجه به بازبینههای ...
-
ارزیابی تطبیقی و شخصیت محور داستانهای کتب فارسی متوسطة اول بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل شخصیتهای داستانی داستانهای کتب فارسی متوسطة اول بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر در پنج حیطة نیازی دانشآموزان ذیل نظریة مذکور انجام شد. روش تحلیل و تجزیه اطلاعات به صورت کیفی-استنباطی ...
-
ساختمان دستوری گروه اسمی در نوشتار فارسیآموزان عرب سطح فرامیانی (تحلیلی بر پایه نظریه عمومی زبان)
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)گروههای اسمی در زبان فارسی به دلیل تعداد و نوع وابستههایی که پیش و پس از هسته گروه اسمی میگیرند، از اهمیت شایانی برخوردارند. شناسایی و بررسی گروه اسمی در نوشتههای عرب زبانان از جنبههای مختلف کمک قابل توجهی به علمیتر ...



