آسیب شناسی محتوای آموزش زبان فارسی در مرکز آموزش
(ندگان)پدیدآور
روح الامینی, عیسیمهرآوران, محمودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مرکــز آمــوزش زبــان و معــارف اســلامی (مدرســه المهــدی) وابســته بــه جامعــه المصطفــی یکـی از با سـابقه ترین مراکـز آمـوزش زبـان فارسـی اسـت. طـلاب غیـر ایرانـی قبـل از شـروع تحصیـل در جامعـه المصطفـی در مـدت شـش مـاه زبـان فارسـی را در ایـن مرکـز فرا می گیرنـد. آمـوزش زبـان فارسـی بـا مشـکات و آسـیب هایی همـراه اسـت کـه شـناخت آنهـا جهـت چـاره جویــی بــرای رفــع آنهــا، لازم و ضــروری اســت. پژوهــش حاضــر بــا عنــوان «آســیب شناســی محتـوای آمـوزش زبـان فارسـی در مرکـز آمـوزش زبـان و معـارف اسـامی» ایـن امـر را بررسـی و تحلیـل کـرده اسـت. بـرای ایـن منظـور، نگارنـدگان، از شـیوۀ پرسـش نامه و مصاحبـه بـا زبـان آمـوزان و مدرسـان زبـان فارسـی و معـارف اسـامی در مرکـز آمـوزش زبـان جامعـه المصطفـی در قـم اسـتفاده کـرده و آسـیبها و مشـکات موجـود را از دیـد طلـاب و مدرسـان از منظـر محتــوای درســی، بررســی و یافتههــا را تحلیــل کردهانــد.در ایــن تحقیــق، کتاب هــای درســی، کتاب هـای کار و کمـک درسـی و فیلم هـای آموزشـی، از دیـد طلـاب و مدرسـان، بررسـی و ارزیابـی شـده اند. برمبنـای ایـن پژوهـش در کنـار نقـاط ّ قـوت، مهمتریـن آسـیب های محتـوای آمـوزش زبـان فارسـی عبارتنـد از: بـه روز نبـودن متـون آموزشـی، نبـودن فیلم هـای مناسـب بـرای آمـوزش زبـان فارسـی، نبـود هماهنگـی کامـل بیـن گروه هـای علمـی بـرای تدویـن کتاب هـای درســی. در پایــان نیــز راهکارهایــی بــرای ارتقــای کیفیــت محتــوای آمــوزش زبــان فارســی در مدرسـه المهـدی پیشـنهاد شـده اسـت.
کلید واژگان
آموزش زبان فارسیآسیب شناسی
متون آموزشی
زبان آموز
جامعه المصطفی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدرس زبان فارسی مدرسه المهدی قمدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم




