ﺭﻭﺍﯾﯽ آزﻣﻮﻥ درک ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽآﻣﻮزﺍﻥ غیرایرانی: ﺗﺤﻠﻴﻠﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﺻﻮل آزﻣﻮﻥ شناسی
(ندگان)پدیدآور
کارخانه, مریممیرزایی حصاریان, محمد باقرگل پور, لیلا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آزمونها ابزار مهمی جهت ارزیابی یادگیری و توانمندی فارسیآموزان هستند. روایی آزمون یکی از مهمترین عواملی است که در ارزشیابی آزمون باید به آن توجه کرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی روایی محتوایی و ظاهری آزمون درک خواندن سطح تکمیلی فارسیآموزان غیرایرانی است. فرضیهی این پژوهش بر این اصل استوار است که این آزمون از روایی ظاهری نامطلوب و روایی محتوایی مطلوبی برخوردار است. پرسششوندگان این پژوهش ۱۰ مدرس آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و ۲۴ نفر از فارسیآموزان دختر و پسر مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالملل امام خمینی(ره ) با ملیت-های گوناگون در بازه سنی۳۰- ۲۰ است. در این پژوهش برای بررسی روایی آزمونها از دو پرسشنامهی آزمونهای وابسته به ملاک ویرسما وجورس و نیز افزودن شاخصهای تکمیلی، طبق مدل ساموئلز و نظریه سالیوا هاگیس استفاده شدهاست. دو مشخصهی روایی محتوایی و ظاهری هر دو آزمون اندازهگیری شدند. نتایج آماری نشان دهندة این موضوع بودهاند که این دو آزمون، از روایی محتوایی قابل قبولی برخوردارند اما روایی ظاهری مطلوبی ندارند.
کلید واژگان
آزمون مهارت خوانداریروایی
فارسی آ موزان غیرایرانی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2023-04-211402-02-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین الملل امام خمینی ( ره ) قزوینمرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره ) قزوین
مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین الملل امام خمینی ( ره ) قزوین



