مرور مطالعات آموزش زبان فارسی بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 20 از 87

  • آموزش افعال پیشوندی فارسی به ترک زبانان آذری از طریق تطبیق 

    مهرجویی, محمد؛ منصوری, یداله؛ محمد پشتدار, علی؛ پدرام میرزایی, علی (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-02-20)
    این مقاله به بررسی نحوه آموزش افعال پیشوندی فارسی به ترک زبانان آذری از طریق تطبیق و مقابله پرداخته است. چون در ساختار زبان ترکی آذری فعل پیشوندی وجود ندارد و این می‏تواند برای زبان آموز سوال و اشکال ایجاد نماید، از طریق ...

  • فراخوان مقالات 

    پدیدآور نامشخص (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-02-20)
    فراخوان مقالات

  • نقد کتاب «آموزش نوین زبان فارسی» 

    محمود مهرآوران, دکتر؛ ناطق, محمد (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-02-20)
    با گسترش آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در ایران و نیز در دیگر کشورها، کتابها و منابعی نیز برای این امر تهیه و تألیف شده است. مجموعه کتابهای «آموزش نوین زبان فارسی» یکی از این منابع است که آقای احسان قبول آنها را تألیف ...

  • تدوین محتوای خواندن برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان با استفاده از قصه‌های قرآن 

    کلانتری دهقی, زهره؛ رضایی, والی (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-02-20)
    در میان چهار مهارت اصلی در آموزش، خواندن مهارت مهمی به ‌حساب می‌آید که نقش زیادی در پیشرفت زبانی و تقویت توانش ارتباطی زبان‌آموزان دارد. یکی از عوامل تأثیرگذار در یادگیری این مهارت، تهیه و تدوین متن‌های مناسب و سطح بندی ...

  • نیازها و افق ها در توسعه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان 

    غیاثی زارچ, ابوالقاسم؛ جعفری, فاطمه (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-02-20)
    از نظر رویکرد ارتباطی، یادگیری زبان دوم به معنی توسعه توانش ارتباطی در بافت های واقعی زبان مقصد است. تدریس عناصر صرفی و نحوی زبان به تنهایی تامین کننده نیازهای زبان آموزان نیست، بلکه باید آنچه را کاربران زبان واقعاً در ...

  • چگونگی نگارش و حرکت گذاری عربی در آموزش زبان فارسی 

    حسن تقیه, محمد (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-02-20)
    یکی از مشکلات و چالش‏های پیش روی زبان آموزان در زبان فارسی، نگارش کلمه‏ها و عبارت‏های عربی در نوشته‏ها و متون فارسی است. این موضوع به دو گونه میان ما نمود پیدا می‏کند: الف- کلمه‏های عربی دخیل ب- کلمه‏ها و عبارت‏های عربی ...

  • بررسی گذراییِ کتاب «خواندن و نوشتن دورۀ مقدماتی نهضت سوادآموزی» از منظر فرانقش اندیشگانی 

    رضاپور, ابراهیم؛ جلیلی دو آب, مریم (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-08-22)
    توجه به ویژگی «گذراییِ» افعال، نقش مهمی در حوزۀ محتوا و به‌ طور خاص درک مطالب کتب آموزشی، بویژه آموزش زبان دارد؛ یعنی در سطح پایۀ درک مطلب خواندن کتب آموزشی و سوادآموزی، بندهای با گذراییِ بسیار بالا و به‌تدریج در سطوح بعدی، ...

  • آموزش مهارت نوشتن به فراگیران زبان فارسی، به عنوان زبان دوم، از نگاه نظری 

    عباسی, زهرا (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-08-22)
    یکی از دشوارترین مهارت‏های آموختنی در آموزش زبان دوم که بسیاری از مدرسان زبان نیز بر آن هم‌نظرند، مهارت «نوشتن/ نگارش» است. یادگیری این مهارت، نیازمند تسلط بر توانایی‏های گوناگون زبانی، شناختی و اجتماعی ـ فرهنگی است. بیشتر ...

  • معرفی ویژگی های آموزش الکترونیک زبان، با نگاهی به آموزش الکترونیک زبان فارسی 

    عرب نژاد, زینب (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-08-22)
    امروزه آموزش زبان، با روش‏های گوناگونی انجام می‏گیرد و به عنوان رشته‏ای دانشگاهی، با رویکردی کاملا علمی تدریس می‌شود. روش‏های آموزش زبان، با توجه به هر یک از مهارت‏های زبان‌‌آموزی و این‌که چه روش‏ها و وظایفی را از زبان‌‌‌آموزان ...

  • ارزیابی میزان علاقه‌ فارسی‏ آموزانِ عرب‌‌زبان به فراگیری فرهنگ ایرانی 

    کامیابی گل, عطیه؛ طاهر زاده, میترا؛ قاضی جولائی, مینا (جامعه المصطفی العالمیه, 2016-08-22)
    زبان، ابزاری برای ارتباط میان انسان‌هاست و این ارتباط، بدون شناخت فرهنگ زبان مقصد ممکن نیست. این امر در میان زبان‏آموزانی که قصد ادامه تحصیل در ایران را دارند، به‏خوبی آشکار است. هدف این مقاله، بررسی میزان علاقه زبان‏آموزان ...

  • تاثیر تفاوت های آوایی در توانایی نوشتاری فارسی آموزان چینی 

    جعفری, فاطمه؛ غیاثی زارچ, ابوالقاسم (جامعه المصطفی العالمیه, 2017-02-19)
    این مقاله به تفاوت‌های آوایی زبان فارسی و چینی و نقش آن در درست‌نوشتن کلمات فارسی توسط زبان‌آموزان چینی می‌پردازد. در یادگیری زبان دوم هر اندازه تفاوت‌های زبان مبدأ و مقصد اندک باشد، زبان‌آموزان، زبان دوم را آسان‌‌تر ...

  • آموزش زبان فارسی در کشور بلاروس 

    رحیمیان, جلال (جامعه المصطفی العالمیه, 2017-02-19)
    از کارهای شایسته «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» ایجاد و اداره‌ کرسی‌های آموزش فارسی و ایران‌شناسی در بسیاری از کشورها و اعزام مدرّس برای گسترش زبان و ادب فارسی در این کشورهاست. در این راستا ارزیابی پیوسته کرسی‌ها با هدف ...

  • نقدی بر شیوۀ تلفّظ واژگانی فرهنگ‌‌‌های زبان فارسی 

    سلیمانی, علی؛ صدیق, محسن (جامعه المصطفی العالمیه, 2017-02-19)
    در مجموعۀ مطالعات زبان فارسی، توجه به فرهنگ‌های لغت اهمیتی به‌سزا دارد؛ زیرا مراجعه به فرهنگ‌ها و آشنایی با شیوۀ ارائه اطلاعاتی که این فرهنگ‌ها به خواننده می‌‌دهند، بویژه برای کسانی که فارسی، زبان دوم آن‌هاست، کار بهره‏گیری ...

  • چهره فرهنگ و خُلقیات ایرانی در کتابهای آموزش زبان فارسی به انگلیسی‌‌زبانان 

    رئیسی مبارکه, نفیسه (جامعه المصطفی العالمیه, 2017-02-19)
    یادگیری مهارت‌های زبانی، بدون شناخت درست از فرهنگ، ناپایدار و نارساست. این پژوهش بر اهمیت تدریس فرهنگ در زبان‌آموزی و چالش‌های انتقال نادرست آن در کتب آموزش زبان فارسی به انگلیسی‌‌زبانان تأکید دارد و پس از مرور جایگاه آموزش ...

  • آموزش زبان با کمک فیلم 

    ابراهیمی, مجتبی؛ طالعی, محمد حسین (جامعه المصطفی العالمیه, 2017-02-19)
    یکی از ابزارهای مؤثر در آموزش زبان دوم، فیلم و نمایش آن برای زبان‌آموزان است. رسیدن به برخی از اهداف آموزشی، بدون بهره‌گیری از فیلم، بسیار مشکل است یا نیاز به زمانی طولانی‌تر دارد. این پژوهش می‏کوشد تا اهداف و تأثیر نمایش ...

  • تعاملات زبانی با کودکان: تاثیر سن و سطح سواد پدر و مادر 

    ابوالفضلی, زینب؛ صادقی, کریم (جامعه المصطفی العالمیه, 2017-08-23)
    تصور می‌رود اگر کودکی قادر نباشد با شکل صحیح و بدون اشتباه زبان در خانواده خود آشنا شود، زندگی فردی، اجتماعی، و علمی او دستخوش مشکلات متعددی خواهد شد. با توجه به این مهم، در مطالعه‌ای در مقیاسی کوچک، محققان حاضر تلاش نمودند ...

  • بررسی خطاهای آوایی مالایی زبانان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی 

    حبیبی, فاطمه؛ حبیبی, فاطمه؛ سلیمانی, حسن (جامعه المصطفی العالمیه, 2017-08-23)
    در فرآیند زبان آموزی بروز خطا پدیده‌ای اجتناب ناپذیر است. یکی از راه‌های شناسایی نیازهای آموزشی در جهت بهبود کیفیت مواد آموزشی و شیوه‌های تدریس، تحلیل خطاهاست. از آنجایی که یکی از اهداف برنامۀ آموزش زبان، آموزش صحیح آواهای ...

  • مولفه‌های اخلاقی استاد زبان فارسی به غیرفارسی زبانان 

    جمشیدی, محسن (جامعه المصطفی العالمیه, 2017-08-23)
    عوامل زیادی در فرآیند آموزش دخیل هستند که بررسی آن‌ها در جهت تقویت و افزایش کیفیت آموزش بسیار مهم است. در بین عوامل اثرگذار در آموزش زبان، نقش و جایگاه استاد، بی‌بدیل و حیاتی است. استاد به عنوان رکن اساسی و مهم آموزش، ضمن ...

  • تدوین محتوای خواندن متون بازرگانی برای فارسی‌آموزان سطح متوسط در چارچوب اندرسون (1994) و بر اساس چارچوب مرجع آموزش زبان فارسی 

    موسوی, مهتاب؛ رفیعی, عادل؛ امیریان, زهرا (جامعه المصطفی العالمیه, 2017-08-23)
    افزایش روزافزون روابط بین جوامع در سراسر جهان موجب گسترش تعاملات تجاری شده‌است که کشورما نیز از این روابط مستثنی نیست. باتوجه به جایگاه مهم ایران در جهان امروز و روابط تجاری با سایر کشورها، نیاز به تدوین مجموعه‌ای به منظور ...

  • نگاهی دوباره به قاعده حذف در زبان فارسی شکسته 

    اسکندری, بهاء الدین (جامعه المصطفی العالمیه, 2018-02-20)
    دگرگونی در زبان در طول زمان امری بدیهی است. این دگرگونیها گاهی چنان انباشته میشود که گویی زبان جدیدی از دل زبان مادر تولد مییابد. این تغییرات محصول عوامل درونی و بیرونی هستند. از عوامل درونی، یکی اصل کمکوشی است که کاربران ...