مرور مطالعات آموزش زبان فارسی بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 87
-
آموزش افعال پیشوندی فارسی به ترک زبانان آذری از طریق تطبیق
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-02-20)این مقاله به بررسی نحوه آموزش افعال پیشوندی فارسی به ترک زبانان آذری از طریق تطبیق و مقابله پرداخته است. چون در ساختار زبان ترکی آذری فعل پیشوندی وجود ندارد و این میتواند برای زبان آموز سوال و اشکال ایجاد نماید، از طریق ...
-
نقد کتاب «آموزش نوین زبان فارسی»
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-02-20)با گسترش آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در ایران و نیز در دیگر کشورها، کتابها و منابعی نیز برای این امر تهیه و تألیف شده است. مجموعه کتابهای «آموزش نوین زبان فارسی» یکی از این منابع است که آقای احسان قبول آنها را تألیف ...
-
تدوین محتوای خواندن برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان با استفاده از قصههای قرآن
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-02-20)در میان چهار مهارت اصلی در آموزش، خواندن مهارت مهمی به حساب میآید که نقش زیادی در پیشرفت زبانی و تقویت توانش ارتباطی زبانآموزان دارد. یکی از عوامل تأثیرگذار در یادگیری این مهارت، تهیه و تدوین متنهای مناسب و سطح بندی ...
-
نیازها و افق ها در توسعه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-02-20)از نظر رویکرد ارتباطی، یادگیری زبان دوم به معنی توسعه توانش ارتباطی در بافت های واقعی زبان مقصد است. تدریس عناصر صرفی و نحوی زبان به تنهایی تامین کننده نیازهای زبان آموزان نیست، بلکه باید آنچه را کاربران زبان واقعاً در ...
-
چگونگی نگارش و حرکت گذاری عربی در آموزش زبان فارسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-02-20)یکی از مشکلات و چالشهای پیش روی زبان آموزان در زبان فارسی، نگارش کلمهها و عبارتهای عربی در نوشتهها و متون فارسی است. این موضوع به دو گونه میان ما نمود پیدا میکند: الف- کلمههای عربی دخیل ب- کلمهها و عبارتهای عربی ...
-
بررسی گذراییِ کتاب «خواندن و نوشتن دورۀ مقدماتی نهضت سوادآموزی» از منظر فرانقش اندیشگانی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-08-22)توجه به ویژگی «گذراییِ» افعال، نقش مهمی در حوزۀ محتوا و به طور خاص درک مطالب کتب آموزشی، بویژه آموزش زبان دارد؛ یعنی در سطح پایۀ درک مطلب خواندن کتب آموزشی و سوادآموزی، بندهای با گذراییِ بسیار بالا و بهتدریج در سطوح بعدی، ...
-
آموزش مهارت نوشتن به فراگیران زبان فارسی، به عنوان زبان دوم، از نگاه نظری
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-08-22)یکی از دشوارترین مهارتهای آموختنی در آموزش زبان دوم که بسیاری از مدرسان زبان نیز بر آن همنظرند، مهارت «نوشتن/ نگارش» است. یادگیری این مهارت، نیازمند تسلط بر تواناییهای گوناگون زبانی، شناختی و اجتماعی ـ فرهنگی است. بیشتر ...
-
معرفی ویژگی های آموزش الکترونیک زبان، با نگاهی به آموزش الکترونیک زبان فارسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-08-22)امروزه آموزش زبان، با روشهای گوناگونی انجام میگیرد و به عنوان رشتهای دانشگاهی، با رویکردی کاملا علمی تدریس میشود. روشهای آموزش زبان، با توجه به هر یک از مهارتهای زبانآموزی و اینکه چه روشها و وظایفی را از زبانآموزان ...
-
ارزیابی میزان علاقه فارسی آموزانِ عربزبان به فراگیری فرهنگ ایرانی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-08-22)زبان، ابزاری برای ارتباط میان انسانهاست و این ارتباط، بدون شناخت فرهنگ زبان مقصد ممکن نیست. این امر در میان زبانآموزانی که قصد ادامه تحصیل در ایران را دارند، بهخوبی آشکار است. هدف این مقاله، بررسی میزان علاقه زبانآموزان ...
-
تاثیر تفاوت های آوایی در توانایی نوشتاری فارسی آموزان چینی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2017-02-19)این مقاله به تفاوتهای آوایی زبان فارسی و چینی و نقش آن در درستنوشتن کلمات فارسی توسط زبانآموزان چینی میپردازد. در یادگیری زبان دوم هر اندازه تفاوتهای زبان مبدأ و مقصد اندک باشد، زبانآموزان، زبان دوم را آسانتر ...
-
آموزش زبان فارسی در کشور بلاروس
(جامعه المصطفی العالمیه, 2017-02-19)از کارهای شایسته «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» ایجاد و اداره کرسیهای آموزش فارسی و ایرانشناسی در بسیاری از کشورها و اعزام مدرّس برای گسترش زبان و ادب فارسی در این کشورهاست. در این راستا ارزیابی پیوسته کرسیها با هدف ...
-
نقدی بر شیوۀ تلفّظ واژگانی فرهنگهای زبان فارسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2017-02-19)در مجموعۀ مطالعات زبان فارسی، توجه به فرهنگهای لغت اهمیتی بهسزا دارد؛ زیرا مراجعه به فرهنگها و آشنایی با شیوۀ ارائه اطلاعاتی که این فرهنگها به خواننده میدهند، بویژه برای کسانی که فارسی، زبان دوم آنهاست، کار بهرهگیری ...
-
چهره فرهنگ و خُلقیات ایرانی در کتابهای آموزش زبان فارسی به انگلیسیزبانان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2017-02-19)یادگیری مهارتهای زبانی، بدون شناخت درست از فرهنگ، ناپایدار و نارساست. این پژوهش بر اهمیت تدریس فرهنگ در زبانآموزی و چالشهای انتقال نادرست آن در کتب آموزش زبان فارسی به انگلیسیزبانان تأکید دارد و پس از مرور جایگاه آموزش ...
-
آموزش زبان با کمک فیلم
(جامعه المصطفی العالمیه, 2017-02-19)یکی از ابزارهای مؤثر در آموزش زبان دوم، فیلم و نمایش آن برای زبانآموزان است. رسیدن به برخی از اهداف آموزشی، بدون بهرهگیری از فیلم، بسیار مشکل است یا نیاز به زمانی طولانیتر دارد. این پژوهش میکوشد تا اهداف و تأثیر نمایش ...
-
تعاملات زبانی با کودکان: تاثیر سن و سطح سواد پدر و مادر
(جامعه المصطفی العالمیه, 2017-08-23)تصور میرود اگر کودکی قادر نباشد با شکل صحیح و بدون اشتباه زبان در خانواده خود آشنا شود، زندگی فردی، اجتماعی، و علمی او دستخوش مشکلات متعددی خواهد شد. با توجه به این مهم، در مطالعهای در مقیاسی کوچک، محققان حاضر تلاش نمودند ...
-
بررسی خطاهای آوایی مالایی زبانان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2017-08-23)در فرآیند زبان آموزی بروز خطا پدیدهای اجتناب ناپذیر است. یکی از راههای شناسایی نیازهای آموزشی در جهت بهبود کیفیت مواد آموزشی و شیوههای تدریس، تحلیل خطاهاست. از آنجایی که یکی از اهداف برنامۀ آموزش زبان، آموزش صحیح آواهای ...
-
مولفههای اخلاقی استاد زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2017-08-23)عوامل زیادی در فرآیند آموزش دخیل هستند که بررسی آنها در جهت تقویت و افزایش کیفیت آموزش بسیار مهم است. در بین عوامل اثرگذار در آموزش زبان، نقش و جایگاه استاد، بیبدیل و حیاتی است. استاد به عنوان رکن اساسی و مهم آموزش، ضمن ...
-
تدوین محتوای خواندن متون بازرگانی برای فارسیآموزان سطح متوسط در چارچوب اندرسون (1994) و بر اساس چارچوب مرجع آموزش زبان فارسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2017-08-23)افزایش روزافزون روابط بین جوامع در سراسر جهان موجب گسترش تعاملات تجاری شدهاست که کشورما نیز از این روابط مستثنی نیست. باتوجه به جایگاه مهم ایران در جهان امروز و روابط تجاری با سایر کشورها، نیاز به تدوین مجموعهای به منظور ...
-
نگاهی دوباره به قاعده حذف در زبان فارسی شکسته
(جامعه المصطفی العالمیه, 2018-02-20)دگرگونی در زبان در طول زمان امری بدیهی است. این دگرگونیها گاهی چنان انباشته میشود که گویی زبان جدیدی از دل زبان مادر تولد مییابد. این تغییرات محصول عوامل درونی و بیرونی هستند. از عوامل درونی، یکی اصل کمکوشی است که کاربران ...



