مطالعات آموزش زبان فارسی: Recent submissions
در حال نمایش موارد 41 - 60 از 87
-
بررسی آزمون نوشته پایانی مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2021-02-19)آزمون هــای زبانــی، اهــداف گوناگونــی را دنبــال می کننــد. میــزان موفقیــت زبــان آمــوزان و روش هــای آموزشــی غالبــا بــه کمــک آزمون هــای گوناگــون در طــول دوره آمــوزش زبــان و آزمون هـای بعـد از پایـان دوره ...
-
بررسی بینامتنیت در نوشتار فارسی آموزان خارجی بر مبنای نظریه ژنت (مطالعه موردی در مؤسسه دهخدا)
(جامعه المصطفی العالمیه, 2021-02-19)در مطالعـه حاضـر بـه بررسـی شـاخص های بینامتنیـت ژنتـی در نوشـتار فارسـی آموزان خارجی پرداختـه شـده اسـت. ایـن شـاخص ها تحـت سـه عنـوان بینامتنیـت صریـح، غیرصریـح و ضمنی آمده انــد. داده هــای گــروه آزمایــش در ایــن ...
-
توصیف و تحلیل شبکه آموزشی شاد از منظر زبانشناسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2022-09-23)با گسترش ویروس کرونا در تمام نقاط کشور و اجتناب از تجمع افراد در مکانهای شلوغ، مدارس به عنوان اولین مکانها پیشگام این امر شدند که از تجمع افراد جلوگیری کنند. آموزش از راه دور در فضای مجازی توسط معلمان و با هماهنگی مدارس، ...
-
واکاوی دستوری نوشتار فارسیآموزان چینی سطح فرامیانی(B2) تحلیلی بر پایه دستور مقوله و میزان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2022-09-23)یکی از گامهای اساسی و ضروری در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان(آزفا) جمعآوری و ثبت دادههای خام زبانی و تهیه پیکره زبانی فارسیآموزان غیرایرانی و توصیف دادههای آن با استفاده از نظریههای زبان شناسی است. پژوهش حاضر ...
-
معرفی"الگوی زبامغز" جهت آموزش مهارت گفتگو به غیرفارسیزبانان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2022-09-23)عطف به اهمیت ارتباط متقابل میان زبان، فرهنگ، تفکر، هیجانات و حواس در برقراری و تداوم یک ارتباط مؤثر، پژوهش حاضر با هدف معرفی الگوی زبامغز به عنوان روشی مؤثر برای تهیه و تدوین مواد آموزشی مهارت گفتگو به غیرفارسیزبانان انجام ...
-
سبک های یادگیری و مهارت خواندن فارسی آموزان غیر فارسی زبان سطح پیشرفته
(جامعه المصطفی العالمیه, 2021-02-19)مطالعــات گســترده در ســه دهــه اخیــر نشــان داده اســت کــه یکــی از تفاوت هــای فــردی مؤثــر بــر یادگیـری زبـان دوم/ خارجـی، سـبک های یادگیـری اسـت کـه در پیشـرفت تحصیلـی زبان آمـوزان تأثیـر چشـمگیری دارد. سـبک های ...
-
ارزیابی مهارت های چهارگانه زبان به عنوان یکی از شاخص های گزینش کتاب مناسب در کتاب «فارسی گفتاری»
(جامعه المصطفی العالمیه, 2021-02-19)آمـوزش زبـان فارسـی بـه غیر فارسـی زبانـان یکـی از کارهـای بسـیار مهـم اسـت کـه می تـوان آن را از جنبه هـای گوناگـون مـورد بررسـی قـرار داد. در زمینـه آزفـا پژوهش هـای زیـادی صـورت گرفتــه اســت امــا مهارت هــای چهارگانــه ...
-
بررسی کاربرد منابع دانش و تأثیر آن بر میزان موفقیت فارسیآموزان عربزبان (راهبردهای استنباط معنی واژگان فارسی با ریشۀ عربی) . 1کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شیراز. (نویسنده مسئول) )r.salahi1991@gmail.com( . 2استادیار آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شیراز. .
(جامعه المصطفی العالمیه, 2020-02-20)چکیدههــدف از ایــن پژوهــش بررســی منابــع دانــش و راهبردهــای اســتنباط معنــی اســت کــهفارســیآموزان عربزبــان در هنــگام مواجهــه بــا واژگان فارســی بــا ریشــۀ عربــی اســتفادهمیکننـد. همچنیـن، میـزان موفقیـت آنـان ...
-
علل ضعف دانش آموزان در درس ادبیات فارسی (مطالعۀ موردی)
(جامعه المصطفی العالمیه, 2020-02-20)چکیده:مقالـه حاضـر بـه بررسـی علـل ضعـف دانـش آمـوزان در درس ادبیـات فارسـی پایـههفتــم شهرسـتان یــزد میپــردازد. بدیـن منظــور جامعــه آمــاری در هفــت مدرسـه ایــنشهرسـتان شـامل: مدیـران ( 10نفـر،) معلمـان پایـه هفتـم ...
-
نقد کتاب فارسی به فارسی بر مبنای چارچوب الیس
(جامعه المصطفی العالمیه, 2020-02-20)چکیدهتحقیـق حاضـر بـه بررسـی و نقـد کتـاب فارسـی بـه فارسـی اثـر شـکوفه شـهیدی میپـردازد. ایـنکتـاب بـا هـدف تدریـس بـه کسـانی کـه هیـچ گونـه آشـنایی بـا زبـان فارسـی ندارنـد، نوشـته شـدهاسـت. درسهـای آن از آمـوزش الفبـا ...
-
استفاده از راهبردهای خواندن برای درک بهتر مطلب در متون آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2019-05-22)درک مطلب در مهارت خواندن همواره جزء مهمترین ارکان اصلی آموزش و یادگیری شمرده میشود. این مهارت برای زبانآموزانی که زبان را با اهداف خاص میآموزند و طرح درس آنها به شیوۀ محتوا محور است، بیشتر اهمیت دارد. زبانآموزانی که ...
-
دربارۀ تدوین دستور جامع زبان فارسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2019-05-22)موضوع دستور زبان فارسی از جمله موضوعات درخور توجه کارشناسان این حوزه اعم از زبانشناسان و دستوریان بوده است. بحث دستور جامع هم از مباحث پرطرفداری است که در این مقاله، به موضوع تهیه و تدوین آن و این که چرا تاکنون شاهد تالیف ...
-
مقایسهای میان اصطلاحات، ضربالمثلها، ترکیبهای فعلی و کاربردهای مجازی در زبانهای فارسی و انگلیسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2019-05-22)مقایسه میان زبانهای مختلف از عرصههایی است که در تسهیل روند آموزش زبان، برای اساتید و زبانآموزان مفید و راهگشاست. زبانهای انگلیسی و فارسی تاکنون از مناظر گوناگونی مورد سنجش و قیاس قرار گرفتهاند؛ اما در این میان از ...
-
آموزش جملات شرطی غیرواقعی و فرضی به غیر فارسیزبانان در فرایند فرهنگسازی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2019-02-20)گاه زبان در کاربرد خود از کلمات و جملات بهگونهای استفاده میکند که از جهان واقعی اطراف گریز میزند. این امر تابع فرایندی است که «فراواقعیت زبانی» نامیده میشود. در زبان فارسی جملات، واژگان و کلماتی وجود دارد که در قالب ...
-
جایگاه ادبیات در آموزش زبان فارسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2019-02-20)ادبیات مهمترین بخش فرهنگ کلاسیک و از مهمترین عناصر ملی فرهنگ کشور است که همواره ابزاری برای انتقال فرهنگ و تمدن ایران بوده است. برای موفق شدن در امر آموزش زبان نیز، از این ابزار میتوان به شکلی نظاممند استفاده کرد. در ...
-
بررسی نقش و کاربرد گروه های واژگانی در متون خبری سیاسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2018-08-23)پژوهش حاضر قصد دارد تا گروههای واژگانی در متون خبری سیاسی را شناسایی و بررسی کند. گروههای واژگانی عبارتند از عباراتی که به علت تکرار زیاد در متن به صورت ثابت نمایان میشوند و تغییر در این عبارات باعث غیرطبیعی شدن این ...
-
نقش انگیزشی محتوا در گسترش و بهبود آموزش زبان فارسی و راهکارهای آن
(جامعه المصطفی العالمیه, 2018-08-23)در جهان پر رقابت امروز زبانهای بیشتری تلاش میکنند تا به امپریالیسم زبان انگلیسی پایان دهند و میکوشند تا زبان بومی خود را به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای هویت ملی ترویج دهند. زبان از مهمترین عناصر فرهنگ ملی است و ارتباط ...
-
بررسی اهمیت و کارکرد قصهگویی و قصهخوانی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2018-08-23)یکی از قدیمیترین روشهای ارتباط زبانی از طریق داستانگویی و قصهخوانی است. از این روش میتوان به عنوان یک ابزار آموزشی در توسعۀ مهارتهای زبانی، بویژه در یادگیری زبان دوم و برای زبانآموزان هر سنّی استفاده کرد. بررسیها ...
-
بررسی عوامل موثر بر بروز خطاهای املایی در فرایند فراگیری زبان مادری مطالعه موردی دو زبان فارسی و انگلیسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2019-02-20)مقاله حاضر به بررسی مروری پژوهشهای انجام شده در حوزه خطاهای املایی، در زبانهای فارسی و انگلیسی میپردازد. این مطالعه در پی پاسخ به این سوالات است که اولاً چه عواملی سبب ایجاد خطاهای املایی در مطالعات مزبور شدهاند. ثانیا ...
-
ساختار کلمات همخانواده ساز
(جامعه المصطفی العالمیه, 2018-08-23)در آموزش زبان، گنجینۀ لغات و گسترش آن نقشی مهم در یادگیری دارد. یکی از شیوههای افزایش واژگان ساخت کلمات هم خانواده است. واژگان زبان فارسی در اثر ترکیب با «وندها» در ساختاری تازه بروز مییابند. گاهی این وندها، واژگان جدیدی ...



