مرور مطالعات آموزش زبان فارسی بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 87
-
ارائهی رویکردی پیشنهادی جهت تدوین محتوا و تدریس زبان فارسی متناسب با نظام آموزشی و تربیتی جامعه المصطفى العالمیه
(جامعه المصطفی العالمیه, 2023-04-21)چکیدهزبان فارسی در حال توسعه در بین علاقه مندان آن است به خصوص افرادی که با اهداف ویژه از جمله اهداف دانشگاهی به یادگیری این زبان روی میآورند. این فراگیران که زبان اولشان فارسی نیست جهت تحقیق و یا تحصیل در رشتههای مورد ...
-
ارزیابی تطبیقی و شخصیت محور داستانهای کتب فارسی متوسطة اول بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل شخصیتهای داستانی داستانهای کتب فارسی متوسطة اول بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر در پنج حیطة نیازی دانشآموزان ذیل نظریة مذکور انجام شد. روش تحلیل و تجزیه اطلاعات به صورت کیفی-استنباطی ...
-
ارزیابی مجموعه آموزشی «آموزش کاربردی واژه» بر مبنای شاخصهای کانینگزورث
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)انتخاب منبعی مناسب براساس نیازها و معیارهای دوره آموزشی که بتواند نیاز زبان آموز، مدرس و تدوین برنامه درسی را به خوبی برآورده سازد، با وجود منابع متعدد آموزشی در حوزه زبانِ فارسی، به یکی از تصمیم های مهم تبدیل شده است؛ از ...
-
ارزیابی محتوای دستور در کتاب «پارسا» فارسی عمومی (1) در سطح مقدماتی، بر اساس رویکرد دستور آموزشی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2023-04-21)این مقاله به ارزیابی دستور آموزشی دورۀ مقدماتی در کتاب «پارسا» فارسی عمومی (1) در زمینۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان میپردازد که بر اساس رویکرد ارتباطی، بهویژه چارچوب دستور آموزشی تنظیم شده است. برای دستیابی به ...
-
ارزیابی محتوایی درسنامه آموزشی «فراز فارسی» بر اساس شاخصهای تاملینسون از دیدگاه مدرسان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)کتاب درسی عضوی جدانشدنی از کلاس درس است. اهمیت کتاب در تدریس و یادگیری زبان فارسی انکارناشدنی است؛ در واقع بیشتر فارسیآموزان غیرایرانی، زبان فارسی را با کتاب آموزشی یاد میگیرند. این امر نشان میدهد که ارزیابی و تحلیل ...
-
ارزیابی مهارت های چهارگانه زبان به عنوان یکی از شاخص های گزینش کتاب مناسب در کتاب «فارسی گفتاری»
(جامعه المصطفی العالمیه, 2021-02-19)آمـوزش زبـان فارسـی بـه غیر فارسـی زبانـان یکـی از کارهـای بسـیار مهـم اسـت کـه می تـوان آن را از جنبه هـای گوناگـون مـورد بررسـی قـرار داد. در زمینـه آزفـا پژوهش هـای زیـادی صـورت گرفتــه اســت امــا مهارت هــای چهارگانــه ...
-
ارزیابی میزان علاقه فارسی آموزانِ عربزبان به فراگیری فرهنگ ایرانی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-08-22)زبان، ابزاری برای ارتباط میان انسانهاست و این ارتباط، بدون شناخت فرهنگ زبان مقصد ممکن نیست. این امر در میان زبانآموزانی که قصد ادامه تحصیل در ایران را دارند، بهخوبی آشکار است. هدف این مقاله، بررسی میزان علاقه زبانآموزان ...
-
استعاره دستوری از منظر آموزش و یادگیری زبان فارسی: تحلیلی بر پایهی دیدگاه زبان بنیاد هلیدی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2018-08-23)استعارۀ دستوری یکی از مفاهیم اساسی در دستور نظاممند- نقشگرا است که در سالهای اخیر توجه پژوهشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از مسائل مطرح در مورد استعارۀ دستوری بحث آموزش و یادگیری این نوع استعارههاست. هلیدی( ...
-
استفاده از راهبردهای خواندن برای درک بهتر مطلب در متون آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2019-05-22)درک مطلب در مهارت خواندن همواره جزء مهمترین ارکان اصلی آموزش و یادگیری شمرده میشود. این مهارت برای زبانآموزانی که زبان را با اهداف خاص میآموزند و طرح درس آنها به شیوۀ محتوا محور است، بیشتر اهمیت دارد. زبانآموزانی که ...
-
اهمیت آموزش و ارزشیابی واژگان در یادگیری زبان دوم/خارجی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2022-04-21)برای یادگیری زبان تسلط بر چهار مهارت اصلی زبانی مهم است. پایه و اساس این مهارت ها یاددهی و یادگیری واژه است. زیرا واژگان مهمترین بخش زبان آموزی است. آنچه در دنیای امروز بسیار اهمیت دارد، انتقال معناست که نیازمند بهره مندی ...
-
آسیب شناسی محتوای آموزش زبان فارسی در مرکز آموزش
(جامعه المصطفی العالمیه, 2020-08-22)مرکــز آمــوزش زبــان و معــارف اســلامی (مدرســه المهــدی) وابســته بــه جامعــه المصطفــی یکـی از با سـابقه ترین مراکـز آمـوزش زبـان فارسـی اسـت. طـلاب غیـر ایرانـی قبـل از شـروع تحصیـل در ...
-
آموزش افعال پیشوندی فارسی به ترک زبانان آذری از طریق تطبیق
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-02-20)این مقاله به بررسی نحوه آموزش افعال پیشوندی فارسی به ترک زبانان آذری از طریق تطبیق و مقابله پرداخته است. چون در ساختار زبان ترکی آذری فعل پیشوندی وجود ندارد و این میتواند برای زبان آموز سوال و اشکال ایجاد نماید، از طریق ...
-
آموزش جملات شرطی غیرواقعی و فرضی به غیر فارسیزبانان در فرایند فرهنگسازی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2019-02-20)گاه زبان در کاربرد خود از کلمات و جملات بهگونهای استفاده میکند که از جهان واقعی اطراف گریز میزند. این امر تابع فرایندی است که «فراواقعیت زبانی» نامیده میشود. در زبان فارسی جملات، واژگان و کلماتی وجود دارد که در قالب ...
-
آموزش زبان با کمک فیلم
(جامعه المصطفی العالمیه, 2017-02-19)یکی از ابزارهای مؤثر در آموزش زبان دوم، فیلم و نمایش آن برای زبانآموزان است. رسیدن به برخی از اهداف آموزشی، بدون بهرهگیری از فیلم، بسیار مشکل است یا نیاز به زمانی طولانیتر دارد. این پژوهش میکوشد تا اهداف و تأثیر نمایش ...
-
آموزش زبان فارسی در کشور بلاروس
(جامعه المصطفی العالمیه, 2017-02-19)از کارهای شایسته «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» ایجاد و اداره کرسیهای آموزش فارسی و ایرانشناسی در بسیاری از کشورها و اعزام مدرّس برای گسترش زبان و ادب فارسی در این کشورهاست. در این راستا ارزیابی پیوسته کرسیها با هدف ...
-
آموزش مهارت نوشتن به فراگیران زبان فارسی، به عنوان زبان دوم، از نگاه نظری
(جامعه المصطفی العالمیه, 2016-08-22)یکی از دشوارترین مهارتهای آموختنی در آموزش زبان دوم که بسیاری از مدرسان زبان نیز بر آن همنظرند، مهارت «نوشتن/ نگارش» است. یادگیری این مهارت، نیازمند تسلط بر تواناییهای گوناگون زبانی، شناختی و اجتماعی ـ فرهنگی است. بیشتر ...
-
بررسی اجمالی مَثَلهای چینی و فارسی (توصیف و تحلیلی مقابلهای)
(جامعه المصطفی العالمیه, 2023-04-21)مطالعه تطبیقی مثلهای چینی و فارسی میتواند از یک سو درک فرهنگ متقابل را در بین مردم چین و ایران افزایش دهد و از سوی دیگر، در آموزش زبانهای چینی و فارسی مورد استفاده قرار گیرد تا زبانآموزان نیز بتوانند بهتر زبان و ...
-
بررسی اهمیت و کارکرد قصهگویی و قصهخوانی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2018-08-23)یکی از قدیمیترین روشهای ارتباط زبانی از طریق داستانگویی و قصهخوانی است. از این روش میتوان به عنوان یک ابزار آموزشی در توسعۀ مهارتهای زبانی، بویژه در یادگیری زبان دوم و برای زبانآموزان هر سنّی استفاده کرد. بررسیها ...
-
بررسی آزمون نوشته پایانی مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2021-02-19)آزمون هــای زبانــی، اهــداف گوناگونــی را دنبــال می کننــد. میــزان موفقیــت زبــان آمــوزان و روش هــای آموزشــی غالبــا بــه کمــک آزمون هــای گوناگــون در طــول دوره آمــوزش زبــان و آزمون هـای بعـد از پایـان دوره ...
-
بررسی بینامتنیت در نوشتار فارسی آموزان خارجی بر مبنای نظریه ژنت (مطالعه موردی در مؤسسه دهخدا)
(جامعه المصطفی العالمیه, 2021-02-19)در مطالعـه حاضـر بـه بررسـی شـاخص های بینامتنیـت ژنتـی در نوشـتار فارسـی آموزان خارجی پرداختـه شـده اسـت. ایـن شـاخص ها تحـت سـه عنـوان بینامتنیـت صریـح، غیرصریـح و ضمنی آمده انــد. داده هــای گــروه آزمایــش در ایــن ...



