• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 6, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 6, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تهیه و تدوین متون فیلم آموزشی برای پرفا (1)سطح پایه

    (ندگان)پدیدآور
    میردهقان, مهین نازنوشی, موسیاسحاقی, الهه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    817.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تاکنـون در ایـران کتاب هـای متعـددی بـرای آمـوزش زبـان فارسـی بـه غیر فارسـی زبانـان نگاشـته شـده، امـا هنـوز تدویـن کتـاب فیلـم کارآمـد صـورت نگرفتـه اسـت. هـدف ایـن پژوهـش، تهیـه و تدویـن فیلـم پرفـا (1) در راسـتای تکمیـل فیلـم آموزشـی مجموعـه پرفـا در دانشـگاه شـهید بهشـتی اسـت. مبنـای نظـری تحقیـق حاضـر چارچــوب مرجــع آمــوزش زبــان فارســی بــه غیر فارســی زبانان اســت و طراحــی متـون فیلـم بـا تکیـه بـر محتـوای آموزشـی پرفـا (1) بـه انجـام رسـیده اسـت. روش پژوهـش، توصیفی–تحلیلـی اسـت. در ایـن تحقیـق، سـاختارها و ویژگی هـای کتـاب فیلـم آمـوزش زبانهـای خارجـی (فورکورنـرز، اینترچینـج و امریکـن انگلیـش فایـل) در سـطح پایـه بـر مبنـای چارچـوب هیلیـارد 2014 کـه شـامل مولفه هـای فرهنگـی و زبانـی اسـت، بررسـی و بـا تحلیـل کیفـی دنبـال شـده اسـت. هـدف از ایـن تحلیل دسـتیابی بـه رهیافتـی در تدوین متــون فیلــم آموزشــی و تمرین هــای مرتبــط بــا آن اســت. در پاســخ بــه پرســش شــاخصه های باز نمایــی زبانــی و فرهنگـی در کتاب هـای فیلـم آموزشـی بـه ایـن نتیجـه رسـیدیم کـه مولفـه جغرافیـا کمتـر از شـغل و محـل کار مـورد اسـتفاده قـرار گرفتـه و موضوعـی ماننـد مذهـب در نظـر گرفتـه نشـده اسـت. سـرگرمی، خانـواده و آمـوزش بیشـترین کاربـرد را داشـت. در پاسـخ بـه پرسـش دوم بـرای طراحـی مناسـب محتـوا، کتـاب درس پرفـا و قالـب کارآمـد، سـاختار فیلـم فورکورنـرز کـه شـامل قبـل/ همزمـان/ و بـه دنبـال تماشـای فیلـم اسـت بـرای تهیـه کتـاب فیلـم انتخـاب شـد. در ایـن پژوهـش پرسـش سـوم جهـت ارزیابـی تطابـق محتـوای کتـاب فیلـم بـا کتـاب درس از طریـق پرسش ـنامه ای کـه شـامل 36 پرسـش اسـت توسـط 21 مـدرس آمـوزش زبـان فارسـی بـه غیر فارسـی زبانان و انگلیســی انجــام شــد. نتایــج نشــان داد کــه معلم هــا بــاور داشــتند کــه دو نمونــه درس در مقــولات «کیفیــت تکالیـف»، «موضـوع اصلـی»، و «نوشـتن، خوانـدن، شـنیدن» تقـارن زیـادی داشـتند. در مقابـل، دو نمونـه درس در مقـولات «فرهنگـی و اجتماعـی» و «تصاویـر» کمتریـن تقـارن را داشـتند.
    کلید واژگان
    متن فیلم آموزشی
    توانش ارتباطی زبان
    چارچوب فراگیر مرجع اروپا
    سطح پایه A

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    جامعه المصطفی العالمیه
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
    استادیار دانشگاه شهید بهشتی
    دانشجوی دکترای زبانشناسی دانشگاه پیام نور

    شاپا
    2538-6042
    URI
    http://maz.journals.miu.ac.ir/article_5857.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/967458

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب