روانشناسی افراد استثنایی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
برنامه پاسخ به مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی بر مشکلات رفتاری، ناگویی خلقی، پیوند مدرسه و تنظیم هیجانی: رویکردی سنتزپژوهانه
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)هدف این پژوهش بررسی نظاممند و ارائه فراترکیبی از پژوهشهای مرتبط با مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی برای دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه بود. پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب با ...
-
اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی طرحواره درمانی بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری بود. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی با طرح نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون ـ پـسآزمـون با گروه ...
-
مقایسه انزوای اجتماعی و بهزیستی روانی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص و عادی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)هدف از پژوهش حاضر مقایسه انزوای اجتماعی و بهزیستی روانی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص و عادی بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پژوهشهای علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان با ناتوانی ...
-
تأثیر رواندرمانی پویشی فشرده کوتاهمدت دوانلویی بر کیفیت روابط موضوعی و مکانیسمهای دفاعی در نوجوانان با اختلال اضطراب جدایی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)اختلال اضطراب جدایی از شایعترین اختلال روانی در نوجوانان است که موجب اختلالات شدید جسمانی و روانی میشود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رواندرمانی پویشی فشرده کوتاهمدت دوانلویی بر کیفیت روابط موضوعی و مکانیسمهای دفاعی در ...
-
اثربخشی بسته آموزشی تقویت غلبه طرفی بر کارکردهای اجرایی و ادراک دیداری کودکان با اختلال یادگیری خاص
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بسته آموزشی تقویت غلبه طرفی بر مؤلفههای کارکردهای اجرایی و ادراک دیداری در کودکان با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون به همراه گروه گواه بود. از میان کودکان ...
-
اثربخشی نمایشدرمانی بر مبنای ذهنیسازی بر توجه پایدار کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-12-22)هدف از این پژوهش اثربخشی نمایشدرمانی بر مبنای ذهنیسازی بر توجه پایدار کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش ...
-
نقش میانجیگری ابعاد ظرفیت تأملی والدین در رابطه بین سبکهای دلبستگی ناایمن و استرس والدگری در والدین دارای فرزندان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-12-22)هدف این پژوهش بررسی نقش میانجیگری ابعاد ظرفیت تأملی در رابطه بین سبکهای دلبستگی ناایمن و استرس والدگری در والدین دارای فرزند با اختلال نقص توجه-بیشفعالی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه ...
-
برازش مدل علی مبتنی بر اختلالات رفتاری برونیسازی شده براساس کارکردهای اجرایی مغز با نقش میانجی مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)ناسازگاریها و اخـتلالات رفتـاری در بزرگسالی و نوجـوانی اغلب از بیتوجهی به مسائل و مشکلات عاطفی- رفتاری کودک ناشی میشود. از اینرو، هدف پژوهش حاضر برازش مدل علی مبتنی بر اختلالات رفتاری برونیسازی شده بر اساس کارکردهای ...
-
شناسایی چالشها و راهکاهای آموزشی دانشآموزان با آسیب شنوایی از منظر معلمان: مطالعهای پدیدارشناسانه
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-12-22)ناآگاهی معلمان از چالشها و نیازهای متفاوت آموزشی دانشآموزان با آسیب شنوایی، مانعی برای دستیابی به اهداف آموزشی این گروه از دانشآموزان است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل تجارب زیسته آموزشی معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطهی اول ...
-
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی- رفتاری بر تعدیل ویژگیهای شخصیتی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-12-22)پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی- رفتاری بر ویژگیهای شخصیتی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد. این مطالعه یک پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و ...
-
ویژگیهای روانسنجی مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی – ویراست دوم در دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-12-22)پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی- هنجاریابی بود. جامعه آماری ...
-
فلسفه برای کودکان با فناوریهای دیجیتال و بررسی تأثیر آن بر نشخوار فکری و روابط بین فردی کودکان دختر مرکز شبانهروزی بهزیستی رضوانشهر
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-12-22)هدف:پژوهش حاضر باهدف غنیسازی برنامه فلسفه برای کودکان با فناوریهای دیجیتال و بررسی تأثیر آن بر نشخوار فکری و روابط بین فردی کودکان دختر مرکز شبانهروزی بهزیستی رضوانشهر در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد.روشها: در این ...
-
ارزیابی اثربخشی مداخله سرریزشدگی بر پردازش هیجانی و خود نهانسازی مادران دارای فرزند با مشکلات رفتاری برونی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)مشکلات رفتاری فرزندان تأثیرات قابلتوجهی بر خانوادههای آنان دارد؛ لذا هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی مداخله سرریزشدگی بر پردازش هیجانی و خودنهانسازی مادران دارای فرزند با مشکلات رفتاری برونی شهر اصفهان بود. این پژوهش ...
-
اثربخشی روش مهارت آموزی کودک راهحل محور بر مهارتهای زندگی و ارتباطی کودکان کمتوان ذهنی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)چکیدههدف از این پژوهش اثربخشی مهارتآموزی کودک راهحل محور بر مهارتهای زندگی و ارتباطی کودکان کمتوان ذهنی میباشد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی دارای پیشآزمون-پسآزمون وگروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کودکان ...
-
ارائهی مدل ساختاری رضایت زناشویی بر اساس مشارکت پدر در فرزندپروری، مهارت حل مساله و تنظیم شناختی هیجان از طریق میانجیگری تابآوری خانواده و همدلی عاطفی در مادران دارای کودک فلج مغزی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)هدف ارائهی مدل ساختاری رضایت زناشویی بر اساس مشارکت پدر در فرزندپروری، مهارت حل مساله و تنظیم شناختی هیجان از طریق میانجیگری تابآوری خانواده و همدلی عاطفی در مادران دارای کودک فلج مغزی بود. پژوهش، توصیفی پیمایشی و از ...
-
کشف شبکه مضامین مشکلات ارتباطی خانوادههای با فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)وجود یک عضو مبتلا به اتیسم در خانواده طیف وسیعی از چالشها و مشکلات را برای اعضای خانواده ایجاد میکند. پژوهش حاضر با هدف کشف چالشها و مشکلات ارتباطی خانوادههای دارای فرزند مبتلا به اتیسم و دستیابی به شبکه مضامین این ...
-
شیوع نشانههای اختلال نقص توجه/بیشفعالی در دانشآموزان کمتوان ذهنی و ارتباط آن با خستگی از دلسوزی مادر
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)به خاطر وجود برخی از ویژگیهای دانشآموزان کمتوان ذهنی و صدق نکردن برخی از معیارهای تشخیصی در مورد نشانههای اختلال نقص توجه/بیشفعالی در این افراد، ممکن است تشخیص اختلال نقص توجه/بیشفعالی در افراد کمتوان ذهنی مدنظر ...
-
بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه یار بر مولفههای حافظة کاری کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانه یار بر مولفههای حافظة فعال دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد.روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش-آزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری ...
-
اثربخشی درمانهای بیومدیکال بر نشانهها و رضایتمندی خانوادهها در اختلال طیف اتیسم
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمانهای بیومدیکال بر نشانهها و رضایتمندی خانوادهها در اختلال طیف اتیسم بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کودکان ...
-
تأثیر آموزش گروهی افزایش صبر بر خودکارآمدی و نگرش مادران دارای کودکاستثنایی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش گروهی افزایش صبر بر خودکارآمدی و نگرشمادران دارای کودکاستثنایی بود. این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران دارای ...