روانشناسی افراد استثنایی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
نقش واسطهای فرزندپروری مثبت در رابطه میان تابآوری والدین و کیفیت زندگی کودکان با اختلالات یادگیری
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای فرزندپروری مثبت در رابطه میان تابآوری والدین و کیفیت زندگی کودکان با اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش ...
-
طراحی یک برنامه آموزشی مبتنی بر بازیهای گروهی و ارزیابی اثربخشی آن بر بهبود نظریه ذهن و عزتنفس کودکان با کمتوانی ذهنی خفیف
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)یکی از نقایص اساسی کودکان با کمتوانی ذهنی که در اغلب کارکردهای آنها اختلال عمدهای ایجاد میکند، نظریه ذهن ضعیف است. این پژوهش بهمنظور طراحی یک برنامه آموزشی مبتنی بر بازیهای گروهی و تعیین اثربخشی آن بر نظریه ذهن و ...
-
اثر بخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانشآموزان 12- 10 ساله دارای اختلال یادگیری ویژه
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)هدف پژوهش، بررسی اثربخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانشآموزان 10 تا 12 ساله با اختلال ویژه یادگیری بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون ...
-
مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار و مداخله بر اساس واقعیت مجازی بر بهره حسی حرکتی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال یادگیری خواندن
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار و مداخله بر اساس واقعیت مجازی بر بهره حسی حرکتی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال یادگیری خواندن بود. روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون ...
-
اثربخشی طرحواره درمانی بر علائم اختلال اضطراب در مادران دارای کودک دچار اختلال تحولیهوشی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)پژوهش حاضر باهدف اثربخشی طرحواره درمانی بر علائم اختلال اضطراب در مادران دارای کودک دچار اختلال تحولیهوشی در شهرستان قدس انجام شد. این مطالعه از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. ...
-
اثربخشی آموزش تعامل مادر-کودک بر اساس الگوی پرسید بر فلسفه فراهیجانی مادران و مشکلات هیجانی رفتاری فرزندان
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)با توجه به افزایش شیوع اختلالات هیجانی -رفتاری در فرزندان و چالشهایی که این فرزندان و خانوادههای آنان را درگیر میکند، بالا بردن سطح کیفیت تعاملات خانوادگی مخصوصاً تعامل مادران با فرزندان، اهمیت پیدا میکند. هدف پژوهش ...
-
مروری بر کتابسنجیهای انجامشده: نارساخوانی و بازیآموزی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)مطالعه حاضر به دنبال ارائه یک چشمانداز کلی از مقالات مروری کتابسنجی در زمینه نارساخوانی با بازیآموزی بود. به همین سبب مروری بر مرورهای مرتبط در زمینه نارساخوانی و بازیآموزی داشته است. در این مطالعه 31 مقاله مروری مورد ...
-
اثربخشی معنادرمانی در والدین کودکان با نیازهای ویژه: پژوهش فراتحلیل
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)تربیت و مراقبت از کودکان با نیازهای ویژه توسط والدین امری مهم و چالشبرانگیز است. یکی از این رویکردها که در دهههای اخیر در ایران به بررسی میزان اثر آن توجه بسیار شده است معنادرمانی میباشد. هدف این فراتحلیل تعیین میزان ...
-
اثربخشی بسته آموزشی الگوی محیط یادگیری چندرسانهای بر درگیری تحصیلی و هنجارگریزی تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص ریاضی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بسته آموزشی الگوی محیط یادگیری چندرسانهای بر درگیری تحصیلی و هنجارگریزی تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص ریاضی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه ...
-
مقایسه شایستگی هیجانی، حل مسئله اجتماعی و همدلی دانشآموزان دارای مشکلات رفتاری بروننمود و دانشآموزان عادی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-06-21)هدف پژوهش حاضر، مقایسه شایستگی هیجانی، حل مسئله اجتماعی و همدلی دانشآموزان دارای مشکلات رفتاری بروننمود و دانشآموزان عادی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه ششم ...
-
نقش واسطهای انگیزش پیشرفت در رابطة خوشبینی و تابآوری با خودکارآمدی در مبتلایان به معلولیتهای جسمی-حرکتی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-06-21)معلولیت یک پدیده جهانی است که در همه اعصار و در تمام جوامع، بوده و هست. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای انگیزش پیشرفت در رابطه خوشبینی و تابآوری با خودکارآمدی در مبتلایان به معلولیت جسمی-حرکتی شهر مشهد بوده است. جامعة ...
-
مقایسه تنیدگی والدگری و سرمایة روانشناختی والدین کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، نافرمانی مقابلهای و کودکان بهنجار
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-06-21)اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و نافرمانی مقابلهای، از شایعترین اختلالهای دوران کودکی است که پیامدهای مخرب متفاوتی را برای والدین به همراه دارند. این پیامدها منجر به ایجاد چرخه معیوبی میشود که هم به والدین و هم به ...
-
اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر نقصتوجه و تکانشگری دانشآموزان مبتلا به اختلال نقصتوجه بیشفعالی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-06-21)هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر میزان نقصتوجه و تکانشگری دانشآموزان مبتلا به نقصتوجه بیشفعالی بود. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری ...
-
بررسی اختلالات اعتیادی ناشنوایان و کمشنوایان: یک مرور سیستماتیک
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-06-21)در جامعه ناشنوایان و کمشنوایان باتوجه به محدودیتهای ارتباطی، احتمال ابتلا به اختلالات سلامت روان بیشتر است، این محدودیت ارتباطی و انزوا احتمال ابتلا به اختلالات اعتیادی را بیشتر میکند، همچنین منابع پژوهشی اختلالات ...
-
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن و آموزش روش فنوگرافیکس بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن در دانشآموزان دارای مشکلات خواندن
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-06-21)هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن و آموزش روش فنوگرافیکس بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن در دانشآموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با ...
-
اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر طرحواره بر خودتنظیمی هیجانی و ادراک طردوالدینی نوجوانان نابینا
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-06-21)ادراک متفاوت نوجوان نابینا از دنیای پیرامون خود و روابط با والدین باعث بروز مشکلات عاطفی و اجتماعی در آنها میشود که آگاهسازی والدین از نحوه تعامل با فرزند دارای آسیب دیداری توجه خاصتری را میطلبد. ین پژوهش باهدف ...
-
اثربخشی مداخله بازشناسی هیجانی بر خودتنظیمی هیجانی و همدلی دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-06-21)پژوهش حاضر باهدف اثربخشی مداخله بازشناسی هیجانی بر خودتنظیمی هیجانی و همدلی دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای انجام پذیرفت. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل نابرابر و ...
-
اثربخشی برنامه توانمندسازی شناختی با رویکرد بدنمندی بر بهبود مهارتهای پیشاریاضی و حافظه فعال دیداری-فضایی در کودکان پیشدبستانی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-06-21)هدف از پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی برنامه توانمندسازی شناختی با رویکرد بدنمندی و اثربخشی آن بر بهبود مهارتهای پیشاریاضی و حافظه فعال دیداری-فضایی در کودکان پیشدبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون ...
-
برنامه پاسخ به مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی بر مشکلات رفتاری، ناگویی خلقی، پیوند مدرسه و تنظیم هیجانی: رویکردی سنتزپژوهانه
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)هدف این پژوهش بررسی نظاممند و ارائه فراترکیبی از پژوهشهای مرتبط با مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی برای دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه بود. پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب با ...
-
اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-03-20)هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی طرحواره درمانی بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری بود. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی با طرح نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون ـ پـسآزمـون با گروه ...



