• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 14, شماره 54
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 14, شماره 54
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی مداخله‌ بازشناسی هیجانی بر خود‌تنظیمی هیجانی و همدلی دانش‌آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای

    (ندگان)پدیدآور
    ریگی, کیمیاشهریاری احمدی, منصورهتجلی, پریساقدسی, پروانه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر باهدف اثربخشی مداخله بازشناسی هیجانی بر خود­تنظیمی هیجانی و همدلی دانش­آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای انجام پذیرفت. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل نابرابر و جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دوره دوم ابتدایی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 بود که به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شد. از بین این کودکان نمونه­ای شامل 30 نفر بر اساس ملاک­های ورود انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمع­آوری داده­ها از سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (CBCL، 1991)، پرسشنامه خود­تنظیمی هیجانی (تحصیلی زیمرمن و پونز، 1986) و پرسشنامه همدلی کودکان و نوجوانان (اورگاوو و همکاران، 2017) استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخله­ای بازشناسی هیجانی بر بهبود خودتنظیمی و همدلی در مراحل پس­آزمون و پیگیری تأثیر معنی­دار داشته است. (01/0P
    کلید واژگان
    اختلال یادگیری خاص
    غلبه طرفی
    کارکردهای اجرایی
    ادراک دیداری
    کودکان

    شماره نشریه
    54
    تاریخ نشر
    2024-06-21
    1403-04-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2024.74267.2588
    https://jpe.atu.ac.ir/article_18025.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1130472

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب