اثربخشی مداخله بازشناسی هیجانی بر خودتنظیمی هیجانی و همدلی دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای
(ندگان)پدیدآور
ریگی, کیمیاشهریاری احمدی, منصورهتجلی, پریساقدسی, پروانه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی مداخله بازشناسی هیجانی بر خودتنظیمی هیجانی و همدلی دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای انجام پذیرفت. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل نابرابر و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم ابتدایی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. از بین این کودکان نمونهای شامل 30 نفر بر اساس ملاکهای ورود انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (CBCL، 1991)، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی (تحصیلی زیمرمن و پونز، 1986) و پرسشنامه همدلی کودکان و نوجوانان (اورگاوو و همکاران، 2017) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخلهای بازشناسی هیجانی بر بهبود خودتنظیمی و همدلی در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر معنیدار داشته است. (01/0P
کلید واژگان
اختلال یادگیری خاصغلبه طرفی
کارکردهای اجرایی
ادراک دیداری
کودکان
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2024-06-211403-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
شاپا
2252-00312476-647X



