• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 14, شماره 55
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 14, شماره 55
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر بخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارت‌های فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانش‌آموزان 12- 10 ساله دارای اختلال یادگیری ویژه

    (ندگان)پدیدآور
    محمدی مصیری, بهارهبهرامی پور اصفهانی, منصوره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.206 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش، بررسی اثربخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارت‌های فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله با اختلال ویژه یادگیری بود. این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون به همراه دوره پیگیری 45 روزه و گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله مبتلا به اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1401-1400 شهرستان لردگان بود. از طریق نمونه‌گیری هدفمند، 40 دانش‌آموز انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 15 جلسه آموزشی، مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری (2014) را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس فراشناخت اسپرلینگ و همکاران (2001)، حافظه فعال دانیمن و کارپینتر (1980)، پرسشنامه چندعاملی حافظه تریوریچ (2002)، بار شناختی پاس و ون موئینبوئر (1993) و مقیاس هوش وکسلر کودکان، ویرایش پنجم (2014) بود. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری که جلسات آموزشی را گذرانده‌اند و گروه گواه، تفاوت معنی‌دار وجود دارد (0/001 = P). میزان این تفاوت در متغیرهای پژوهش در مرحله پس‌آزمون برابر با 998/0 و در مرحله پیگیری برابر با 977/0 است؛ به‌عبارت‌دیگر، 8/99 درصد از تفاوت‌های فردی در متغیرهای پژوهش شامل مهارت‌های فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بار شناختی در مرحله پس‌آزمون و 7/97 درصد در مرحله پیگیری مربوط به عضویت گروهی یا مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارت‌های فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله دارای اختلال ویژه یادگیری تأثیر معناداری داشته و اثرات آن در طول زمان باقی مانده است. ازاین‌رو، پیشنهاد می‌شود که به‌منظور بهبود مهارت‌های فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بار شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال ویژه یادگیری، روانشناسان و مشاوران از مداخلات درمانی کارکردهای اجرایی ناگلیری بهره‌برداری نمایند.
    کلید واژگان
    اختلال یادگیری ویژه
    بارشناختی
    حافظه فعال
    فراحافظه
    کارکردهای اجرایی ناگلیری
    مهارت‌های فراشناختی

    شماره نشریه
    55
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد رشته مشاوره مدرسه، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
    استادیار گروه روا‌ن‌شناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jpe.2025.71484.2523
    https://jpe.atu.ac.ir/article_18543.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1158368

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب