فصلنامه كودكان استثنايي
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر انزوای اجتماعی، درماندگی روانشناختی و دلزدگی تحصیلی کودکان با اختلال یادگیری
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-11-01)هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر انزوای اجتماعی، درماندگی روانشناختی و دلزدگی تحصیلی کودکان با اختلال یادگیری انجام شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه بود. ...
-
ویژگی های روانسنجی نسخه پنجم مقیاس های هوشی وکسلر کودکان در دانش آموزان با نقص توجه - بیش فعالی / تکانشی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-11-01)در این تحقیق، به «ویژگیهای روانسنجی نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با نقصتوجه - بیشفعالی/ تکانشی» پرداخته شده و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح میشود که آیا نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان ...
-
اثربخشی تکرار ناکلمات برشدت لکنت، حافظه واجی و سازگاری روانشناختی کودکان مبتلا به لکنت زبان
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-11-01)چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکرار ناکلمات بر شدت لکنت، حافظه واجی و سازگاری روانشناختی کودکان مبتلا به لکنتزبان انجام شد. روش: این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه ...
-
اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر حلمسئله دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-11-01)چکیده هدف:دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی اغلب مشکلات عمده را در مهارتهای حلمسئله نشان میدهند که پیامدهای جدی برای عملکرد تحصیلی و اجتماعی آنها دارد. لذا تلاشهای رو به رشدی برای بهبود این مهارت صورت ...
-
مقایسه تأثیر روشهای بازی درمانی شناختی-رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت بر توجه انتخابی و حافظه فعال کودکان دیرآموز دوره اول ابتدایی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-11-01)چکیده هدف: این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی روشهای بازیدرمانی شناختی - رفتاری و آموزش مبتنی بر دقت بر توجه انتخابی و حافظه کاری کودکان دیرآموز دوره اول ابتدایی انجام شد. دیرآموزان آن دسته از دانشآموزانی به شمار میآیند ...
-
تأثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر مهارتهای کلامی دانشآموزان با نقص ویژه یادگیری ریاضی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-11-01)چکیده هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر مهارتهای کلامی دانشآموزان با نقص ویژه یادگیری ریاضی بود. روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری دوماهه بود. ...
-
بررسی اثربخشی نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصویر (PECS) بر مؤلفههای زبان دریافتی و بیانی دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-11-01)چکیده هدف: این پژوهش، بررسی اثربخشی نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصاویر (PECS) بر زبان دریافتی و بیانی کودکان با اختلال طیف اتیسم است. روش این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، آزمایشی با طرح تکآزمودنی ...
-
رابطه خودکارآمدی تحصیلی، عزتنفس و حمایت اجتماعی خانواده با تابآوری تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-11-01)چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رابطه خودکارآمدی تحصیلی، عزتنفس و حمایت اجتماعی خانواده با تابآوری تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش بود. روش: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش ...
-
تاثیرآموزش به روش یادگیری فاصله دار بر یادگیری یادداری و علاقه به درس ریاضی دانش آموزان دختر کم توان ذهنی آموزش پذیرشهر اراک
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-11-01)زمینه و هدف: کارآمدی نظام آموزش و پرورش در هر جامعه ای در گرو توجه به برنامه های جامع آموزشی کلیه کودکان از جمله کودکان استثنایی و ارائه آموزش موثر به آنها است. استفاده از برنامه های آموزشی مناسب میتواند این گروه از ...
-
اثربخشی تقویت تفکیکی رفتار ناهمساز و حمایت اجتماعی بر رفتارهای مشکلساز اختلال کمبود توجه-بیش فعالی همبود با اضطراب جدایی(مطالعه تک آزمودنی)
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-11-01)چکیده هدف: هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی تقویت تفکیکی رفتار ناهمساز و حمایت اجتماعی بر رفتارهای مشکل ساز اختلال کمبود توجه - بیش فعالی همبود با اضطراب جدایی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح تکآزمودنی مدل ...
-
تدوین مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودک با کم توانی هوشی بر اساس هسته ارزشیابی خود با میانجیگری دلزدگی زناشویی
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف: تولد یک کودک با کمتوانی هوشی میتواند شرایط دشواری برای والدین و خانواده ایجاد کند، زیرا والدین بهطور غیرمنتظرهای با یک معضل عاطفی مواجه میشوند که موجب افزایش ناراحتی و نگرانی آنها میشود. این پژوهش با هدف تدوین ...
-
ارزیابی تاثیر موسیقی در درمان بیش فعالی و عدم تمرکز کودکان 6 تا 12سال شهر شهرکرد
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف: این تحقیق باهدف ارزیابی تأثیر موسیقی در درمان بیشفعالی و عدم تمرکز کودکان 6 تا 12سال شهرکرد انجام شد. روش: این پژوهش از نظر تجزیهوتحلیل نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون–پسآزمون همراه با گروه کنترل نابرابر است. ...
-
اثر تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال یادگیری
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال یادگیری اجرا شد. پژوهش: این پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل انجام ...
-
اثربخشی درمان بینفردی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)چکیده هدف: ناتوانی یادگیری ازجمله مسائلی است که بهواسطه رشد روانشناسی در دهههای اخیر، موردتوجه فراوان قرارگرفته است و افراد مبتلابه ناتوانی یادگیری با مجموعهای از واکنشهای منفی اجتماعی روبهرو میشوند. بنابراین پژوهش ...
-
مقایسه اثربخشی بازی درمانی عروسکی و بازی درمانی شناختی- رفتاری بر سازگاری اجتماعی، مهارتهای ارتباطی و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی بازیدرمانی عروسکی و بازیدرمانی شناختی - رفتاری بر سازگاری اجتماعی، مهارتهای ارتباطی و پرخاشگری کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد. روش: پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی با طرح ...
-
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر حساسیت بین فردی، تحمل پریشانی هیجانی و همدلی دانش آموزاندختر پرخاشگر
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)اهداف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر حساسیت بین فردی، تحمل پریشانی هیجانی و همدلی دانش آموزان دختر پرخاشگر بود. روش: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این ...
-
مقایسه اثربخشی آموزش استعارههای زبان فارسی با روش آمیخته و روش بسته آموزشی الکترونیکی بر انگیزه پیشرفت در دانشآموزان با آسیب شنوایی
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش استعارههای زبان فارسی با کاربست روش آمیخته و روش بسته آموزشی الکترونیکی بر انگیزه پیشرفت و خودپنداره در دانشآموزان با آسیب شنوایی بود. روش کار: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ...
-
تاثیر آموزش نظمبخشی به هیجان بر حساسیت بینفردی در نوجوانان با آسیب شنوایی
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف: آسیب شنوایی یکی از موانع رشد بهنجار هیجان است و مشکلات هیجانی میتواند باعث حساسیت بینفردی شود. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش نظمبخشی به هیجان بر حساسیت بینفردی در نوجوانان با آسیب شنوایی انجام شد. روش: پژوهش ...
-
تحلیل حس عدد برحسب نیمرخ حافظه فعال در دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف: فقدان حس عدد به عنوان یکی از عوامل بروز اختلال خاص یادگیری ریاضی در کودکان بوده و حافظه فعال نیز بهترین پیشبینیکننده عملکرد مرتبط با حس عدد در کودکان به شمار میرود. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، تحلیل حس عدد برحسب ...
-
اثر بخشی آموزش مهارت حل مسئله بر ادراک تعامل اجتماعی در دانشآموزان کم شنوا
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف: آسیب شنوایی یا کم شنوایی از موانع و محدودیتهای مهم موجود بر سر راه افراد برای برقراری و درک روابط اجتماعی موثر است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش حلمسئله بر ادراک تعامل اجتماعی در دانشآموزان ...



