مرور فصلنامه كودكان استثنايي بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 482
-
مقایسه توانایی شنیداری کودکان بینا نابینا در شناسایی و تجسم ویژگیهای شناختی - عاطفی آموزگاران، از روی صدای آنها
(وزارت آموزش و پرورش, 2001-12-01)تحقیق حاضر مقایسه توانایی شنوایی کودکان بینا و نابینا از لحن صدای اشخاص (آموزگاران) و تجسم ویژگیهای شناختی-عاطفی آنان را مورد بررسی قرار داده است. نمونههای تحقیق 50 نفر از دانشآموزان پسر در سن 11 تا 12 سال در پایه پنجم ...
-
ارتباط وضعیت تحصیلی با وضعیت تغذیهای دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر تهران
(وزارت آموزش و پرورش, 2001-12-01)هدف از انجام این تحقیق تعیین سوءتغذیه در دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر تهران و همچنین بررسی ارتباط بین وضعیت تحصیلی با وضعیت تغذیهای این دسته از دانشآموزان بوده است. به همین منظور 10% از جمیعت دانشآموزی تعدادی از مراکز ...
-
تاثیر کمتوانی ذهنی فرزند بر بهداشت روانی خانواده
(وزارت آموزش و پرورش, 2001-12-01)این مقاله گزارش پژوهشی است که به منظور بررسی تأثیر کمتوانی ذهنی فرزند بر نظام روانی خانواده اجرا شده است. در این زمینه تأثیر کمتوانی ذهنی فرزند بر والدین، برادران و خواهران سالم و اطرافیان بررسی شد، ابزار گردآوری اطلاعات، ...
-
ارزیابی مهارتهای حرکتی و عملکرد عصبی - عضلانی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیشفعالی
(وزارت آموزش و پرورش, 2001-12-01)این پژوهش به منظور تعیین وجود یا عدم وجود اختلال در مهارتهای حرکتی و عملکرد عصبی عضلانی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) 10-7 ساله و همچنین تعیین الگو و ماهیت اختلالات یاد شده انجام شده است. در این ...
-
بررسی مقایسهای شکلگیری مفهوم در کودکان ناشنوا و شنوای شهر تبریز
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-02-01)به منظور مقایسه شکل گیری مفهوم در دانشآموزان ناشنوا و شنوا، براساس روش رشدی- مقطعی 60 دانشآموز شنوا (30 دختر و 30 پسر) و 60 دانش آموز ناشنوا (30 دختر و 30 پسر) در مقاطع سنی 7، 9، 11، 13 و 15 سال از میان مناطق آموزش و ...
-
انطباق و هنجاریابی آزمون رشد زبان TOLD-P:3 برای کودکان فارسی زبان تهرانی
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-02-01)پژوهش حاضر با هدف انطباق، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی آزمون رشد زبان، روی نمونهای با حجم 1235 نفر (626 پسر و 609 دختر) از کودکان 0-4 (4 سال تمام) تا 11-8 (8 سال و 11 ماه) شهر تهران که با روش نمونهبرداری چند مرحلهای ...
-
مقایسه سلامت روانی والدین کودکان کمتوان ذهنی تربیتپذیر ۱۲-۷ ساله با سلامت روانی والدین کودکان عادی
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-02-01)هدف از تحقیق حاضر یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا بین والدین کودکان کمتوان ذهنی تربیتپذیر 12-7 ساله و والدین کودکان عادی از نظر سلامت روانی تفاوت وجود دارد یا خیر. آزمودنیهای این پژوهش متشکل از 140 نفر از والدین ...
-
تاثیر آموزش راهبردهای شناختی - فراشناختی (روش خودآموزی) بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانشآموزان کمتوان ذهنی
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-02-01)پژوهش حاضر تأثیر آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی را بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهر شیراز مورد مطالعه قرار داده است. نمونه مورد مطالعه، شامل 40 نفر دانشآموز پسر و دختر کمتوان ذهنی پایه ...
-
تأثیر آموزش راهبرد حودگردانی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه کودکان
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-02-01)آموزش راهبرد خودگردانی یکی از تکنیکهای رفتاری- شناختی است که به کودک پرخاشگر دارای نقص شناختی نحوه تحلیل رویدادها، روند حل مسأله، انتخاب راهبردهایی جهت کشف راهحلها و گامهای رسیدن به هدف را آموزش میدهد. هدف از این ...
-
بررسی کمخونی فقر آهن در دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر تهران
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-06-01)به منظور بررسی کم خونی فقر آهن در دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر تهران، 71 دانشآموز در مقطع سنی 18-6 سال از میان 11 مرکز آموزش استثنایی به صورت تصادفی انتخاب شدند. مقدار 8-6 سیسی خون وریدی دانشآموزان با استفاده از روشهای ...
-
تاثیر آموزش بر نگهداری ذهنی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر: حوزه تقریبی رشد
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-06-01)مطالعه حاضر، تأثیر آموزش بر نگهداری ذهنی در کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر را بررسی نموده است. این موضوع با مفهوم حوزه تقریبی رشد که توسط روانشناسان مشهور روسی ویگوتسکی مطرح گردید، مرتبط است. در این پژوهش ضمن بحث در مورد ...
-
بررسی تناسب و ثمربخشی آموزشهای دوره دوساله تربیت معلم رشته نابینا و نیمهبینا
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-06-01)مقاله حاضر گزارش پژوهشی است که به منظور بررسی میزان تناسب دروس، ثمربخشی مواد درسی و آموزشهای دوره دوساله تربیت معلم کودکان استثنایی در رشته نابینا و نیمهبینا به انجام رسیده است. مدرسان و 130 نفر از فارغالتحصیلان رشته ...
-
مقایسه حافظه کوتاه مدت در دانشآموزان حسابنارسا و عادی
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-06-01)برخی پژوهشگران، حافظه کوتاه مدت را به عنوان یکی از فرایندهای شناختی مورد توجه قرار میدهند که بر مبنای آن میتوان طبقهبندی زیرگروههای فرعی ناتوانیهای خاص یادگیری را معتبر ساخت. در همین راستا، این پژوهش با هدف بررسی حافظه ...
-
آموزش و پرورش تطبیقی کودکان دارای اختلالات رفتاری
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-09-01)طیف وسیعی از کودکان استثنایی، کودکان دارای اختلالات رفتاری هستند. اینها کودکانیاند که به دلیل آشفتگیهای هیجانی، دچار تضاد میشوند. در نتیجه نیاز به آموزش ویژه دارند. صرفنظر از علل مختلف اختلالات رفتاری، با توجه به پیامدهایی ...
-
تاثیر روش آموزش دوجانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماعی دانشآموزان نارساخوان پایه پنجم منطقه جوین سبزوار
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-09-01)این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی روش آموزش دوجانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماعی دانشآموزان نارساخوان پایه پنجم ابتدایی منطقه جوین سبزوار انجام شد. در این پژوهش از طرح آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده ...
-
بررسی روش «خواندن مقدم بر نوشتن» در سوادآموزی به نوآموزان
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-09-01)هدف از این پژوهش یافتن پاسخی برای این سؤال بود که آیا «روش کلی جدید» که ویژگی اصلی آن «خواندن مقدم بر نوشتن» است، اثری بر روی تسهیل اکتساب خواندن اولیه کلمات و حروف دارد یا خیر. در این پژوهش آزمودنیها در دو آزمون متفاوت ...
-
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمشنوای تلفیقی
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-09-01)در تحقیق حاضر تلاش به عمل آمد تا به این سؤال پاسخ داده شود که چه عامل یا عواملی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمشنوای تلفیقی تأثیر میگذارد. برای پاسخگویی به این سؤال و سایر سؤالهای فرعی تحقیق، از بین کلیه دانشآموزان ...
-
مطالعه و مقایسه شیوههای برخورد مادران کودکان کمتوان ذهنی خفیف و عادی با فرزاندانشان
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-09-01)در این مطالعه، شیوههای برخورد میان مادران کودکان کمتوان ذهنی و مادران کودکان عادی، رابطه میان شیوههای برخورد مادر و پیشرفت تحصیلی کودک کمتوان ذهنی و رابطه شیوههای برخورد مادر و جنسیت کودک کمتوان ذهنی مورد مطالعه قرار ...
-
ساخت آزمون غربالگری آمادگی تحصیلی کودکان ۶ ساله
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-09-01)براساس مفهوم چندبعدی آمادگی تحصیلی (ابعاد حرکتی، شناختی، اجتماعی و زبانی) و با استفاده از خرده آزمونهای واژگان، تکمیل تصاویر، اطلاعات عمومی و حافظه شنیداری آزمون وکسلر، آزمون هوش وکسلر پیشدبستانی، برخی از مفاهیم پیشدبستانی ...
-
بررسی مقدماتی اعتبار و روایی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)
(وزارت آموزش و پرورش, 2002-12-01)هدف پژوهش حاضر، بررسی اعتبار، روایی و تعیین نقاط برش اختلال های پرسشنامه CSI-4 در بین دو گروه از کودکان عادی 14-6 ساله مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران و کودکان دارای اختلالهای رفتاری و هیجانی ارجاع داده شده به مراکز ...



