استعاره دستوری از منظر آموزش و یادگیری زبان فارسی: تحلیلی بر پایهی دیدگاه زبان بنیاد هلیدی
(ندگان)پدیدآور
میرزایی حصاریان, محمد باقراحمدی, شیوانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
استعارۀ دستوری یکی از مفاهیم اساسی در دستور نظاممند- نقشگرا است که در سالهای اخیر توجه پژوهشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از مسائل مطرح در مورد استعارۀ دستوری بحث آموزش و یادگیری این نوع استعارههاست. هلیدی( 1993) یادگیری استعارۀ دستوری را بیستمین ویژگی زبانآموزی میداند که دست کم تا نه سالگی نمود نمییابد و در مرحلۀ ثانویۀ یادگیری فراگرفته میشود. در پژوهش حاضر تلاش میشود چگونگی آموزش و یادگیری استعارههای دستوری در منابع درسی و نوشتههای فارسیآموزان غیرفارسیزبان سطح پایه مورد بررسی قرار گیرد؛ برای این منظور، کتاب خواندن و نوشتههای فارسیآموزان سطح پایۀ مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه امام خمینی(ره) بررسی شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که میزان و نوع استفاده از استعارهها در کتاب و نوشتههای زبانآموزان بسیار به هم شبیه است. استعارههای اسمسازی و وجهیت به ترتیب بالاترین میزان وقوع را در کتاب درسی و نوشتههای فارسیآموزان داشتهاند (هم در کتاب درسی و هم در نوشتۀ فارسیآموزان اسمسازی و وجهیت بیشترین میزان را به خود اختصاص دادهاند). همچنین، هیچ نمونهای از استعارههای وجه و گذرایی در نوشتههای فارسیآموزان ملاحظه نگردید؛ در حالیکه در کتاب درسی چند مورد از استعارۀ گذرایی دیده شد.
کلید واژگان
استعارۀ دستوریاندیشگانی
بینافردی
فارسیآموزان
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)استاد حق التدریس دانشگاه بین المللی امام خمینی / قزوین




