• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 4, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 4, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    استعاره دستوری از منظر آموزش و یادگیری زبان فارسی: تحلیلی بر پایه‌ی دیدگاه زبان بنیاد هلیدی

    (ندگان)پدیدآور
    میرزایی حصاریان, محمد باقراحمدی, شیوا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    11.46 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    استعارۀ دستوری یکی از مفاهیم اساسی در دستور نظام­مند- نقش­گرا است که در سال‌های اخیر توجه پژوهشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از مسائل مطرح در مورد استعارۀ دستوری بحث آموزش و یادگیری این نوع استعاره­هاست. هلیدی( 1993) یادگیری استعارۀ دستوری را بیستمین ویژگی زبان­آموزی می­داند که دست کم تا نه سالگی نمود نمی‌یابد و در مرحلۀ ثانویۀ یادگیری فراگرفته می‌شود. در پژوهش حاضر تلاش می‌شود چگونگی آموزش و یادگیری استعاره­های دستوری در منابع درسی و نوشته­های فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان سطح پایه مورد بررسی قرار گیرد؛ برای این منظور، کتاب خواندن و نوشته‌های فارسی­آموزان سطح پایۀ مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه امام خمینی(ره) بررسی شد. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که میزان و نوع استفاده از استعاره­ها در کتاب و نوشته­های زبان­آموزان بسیار به هم شبیه است. استعاره­های اسم­سازی و وجهیت به ترتیب بالاترین میزان وقوع را در کتاب درسی و نوشته‌های فارسی‌آموزان داشته‌اند (هم در کتاب درسی و هم در نوشتۀ فارسی­آموزان اسم­سازی و وجهیت بیشترین میزان را به خود اختصاص داده­اند). همچنین، هیچ نمونه­ای از استعاره­های وجه و گذرایی در نوشته­های فارسی‌آموزان ملاحظه نگردید؛ در حالی‌که در کتاب درسی چند مورد از استعارۀ گذرایی دیده شد.
    کلید واژگان
    استعارۀ دستوری
    اندیشگانی
    بینافردی
    فارسی‌آموزان

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    جامعه المصطفی العالمیه
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
    استاد حق التدریس دانشگاه بین المللی امام خمینی / قزوین

    شاپا
    2538-6042
    URI
    http://maz.journals.miu.ac.ir/article_4129.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171511

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب