آموزش جملات شرطی غیرواقعی و فرضی به غیر فارسیزبانان در فرایند فرهنگسازی
(ندگان)پدیدآور
عباس زاده زیدی, لیلافرجی, اسماعیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گاه زبان در کاربرد خود از کلمات و جملات بهگونهای استفاده میکند که از جهان واقعی اطراف گریز میزند. این امر تابع فرایندی است که «فراواقعیت زبانی» نامیده میشود. در زبان فارسی جملات، واژگان و کلماتی وجود دارد که در قالب اسم، فعل و قید، مدلول و ما بهازاء خارجی آن تنها در بافت فرهنگی زبان اول معنا مییابد. آموزش این امر برای غیر فارسیزبانان با دشواریهایی همراه است و این دشواری در تدریس واژگان و یا عباراتی که بهکمک فرایند بزرگ نمایی (اغراق) یا کوچکنمایی (تخفیف) صورت میگیرد، محسوستر میشود؛ زیرا امکان آموزش آن بدون توجه به زیرساختهای فرهنگی زبانی مبدأ برای زبان آموز وجود ندارد. این مقاله بهشیوۀ توصیفی- تحلیلی و به استناد دادههای کتابخانهای و بر مبنای پژوهشهای نوین زبانشناختی به طرح مبانی نظری و راهکارهای آموزشی جهت آموزش این نوع جملات در برنامههای فارسی آموزی به غیرفارسی زبانان میپردازد. نتایج، مشخص میسازد که زبانآموز در همۀ سطوح میتواند با کمک فیلم، با بافت فرهنگی زبان مبدأ بهراحتی ارتباط برقرار نماید و با انتخاب فیلم مناسب بهراحتی با بافت گفتاری- محاورهای واژگان فراواقعی ارتباط برقرار کند و از نظر موقعیتی به کاربرد مناسب این واژهها در شرایط مختلف و یا جنسیت و سنین متفاوت بهخوبی پی ببرد
کلید واژگان
آموزش زبانجملات شرطی غیرواقعی
خودکارسازی
فیلم
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
جامعه المصطفیمدرس جامعه المصطفی




