آموزش مهارت نوشتن به فراگیران زبان فارسی، به عنوان زبان دوم، از نگاه نظری
(ندگان)پدیدآور
عباسی, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از دشوارترین مهارتهای آموختنی در آموزش زبان دوم که بسیاری از مدرسان زبان نیز بر آن همنظرند، مهارت «نوشتن/ نگارش» است. یادگیری این مهارت، نیازمند تسلط بر تواناییهای گوناگون زبانی، شناختی و اجتماعی ـ فرهنگی است. بیشتر تحقیقات صورت گرفته درباره نگارش به زبان دوم، وابستگی بسیاری به تحقیقات زبان اول داشته است. این امر نشان میدهد که توانایی زبانآموز در نگارش، خلاصه کردن یا تحلیل یک متن به زبان مادری، الزاماً به این معنا نیست که خواهد توانست همین کار را به زبان دوم نیز انجام دهد. با این حال، مهارت در نگارش زبان اول، بر نگارش به زبان دوم نیز تا اندازهای مؤثر است. این مقاله دو هدف را پی گرفته است: نخست: بررسی یافتههای مهم در مورد نظریه آموزش مهارت نوشتن و تحقیقات مربوط به ویژگیهای آموزش این مهارت، که فارسیآموزان با افزایش آن، خواهند توانست به شیوههای قابل قبول، به زبان فارسی بنویسند. دوم: دستیابی به این هدف که این آموزشها چگونه میتواند به آنان کمک کند تا به این مهارتها دست یابند. در این مقاله، علاوه بر بررسی گرایشها و راهبردهای گوناگون در آموزش نگارش به زبان دوم، پژوهشهای مرتبط با نگارش به زبان اول و دوم، الگوهای آموزش نگارش به زبان دوم با اهداف دانشگاهی و همچنین تجربهای عملی برای کلاسهای آموزش نگارش زبان فارسی پیشنهاد شده است.
کلید واژگان
مهارت نوشتنزبان اول
زبان دوم
راهبردهای آموزشی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01




