• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 8, شماره 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 8, شماره 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی مجموعه آموزشی «آموزش کاربردی واژه» بر مبنای شاخص‌های کانینگزورث

    (ندگان)پدیدآور
    الماسی, مجتبیصحرایی, رضا مراد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    انتخاب منبعی مناسب براساس نیازها و معیارهای دوره آموزشی که بتواند نیاز زبان آموز، مدرس و تدوین برنامه درسی را به خوبی برآورده سازد، با وجود منابع متعدد آموزشی در حوزه زبانِ فارسی، به یکی از تصمیم های مهم تبدیل شده است؛ از این‌رو ارزیابی و نقد منابعِ آموزشی در کنار سایر فعالیت‌های حوزه آموزش، امری ضروری است. انتخاب یک منبعِ مناسب آموزشی مستلزم ارزیابی نظام‌مندِ منابع آموزشی می‌باشد. هدف مقاله پیشِ رو، ارزیابی مجموعه «آموزش کاربردی واژه» نوشته رضامراد صحرایی و همکاران براساس شاخص‌های کانینگزورث است. مجموعه آموزش کاربردی واژه با هدف آموزش واژه‌ها و عبارت‌های پرکاربرد زبان فارسی طراحی و تدوین شده است. لیست بررسی ِکانینگزورث 45 معیار برای ارزیابی کتاب‌های درسی ارائه می‌دهد که این معیارها در هشت بخش به ترتیب هدف‌ها و رویکردها، طراحی و سازماندهی، محتوای زبانی، مهارت‌ها، موضوع، روش‌شناسی، کتاب معلم و ملاحظات کاربردی گنجانده شده است. با توجه به آنکه مجموعه آموزش کاربردی واژه، تک مهارتی و ویژهِ آموزش واژه است؛ مهم‌ترین شاخص به کار رفته، «شاخص کتاب‌‌های تخصصی ویژه یک مهارت» و «شاخص اصول و رویکردها» می‌‌باشد. نتایج بررسی مجموعه «آموزش کاربردی واژه» نشان می‌‌دهد که شاخص‌‌ها و معیارهای کانینگزورث در حد قابل قبولی رعایت شده است. ابعاد نُه‌گانه واژه نیشن در اصول آموزشی واژه در طراحی مجموعه دیده می‌‌شود. از میان 23 نوع فعالیتِ آموزش واژه‌ نیشن و وب موارد زیر در کتاب رعایت شده‌‌اند: شنیدن گسترده، طبقه‌‌بندی، انتقال اطلاعات، تعامل گفتاری متمرکز بر تکلیف، مهارت‌های مرتبط، خواندن گسترده، حدس زدن براساس بافت، خواندن سریع، سؤالات درک واژه ـ محور، نگاشت معنایی، خواندن فشرده.
    کلید واژگان
    آموزشِ زبان فارسی
    آموزشِ واژه
    تهیه و تدوین
    ارزیابی
    شاخص‌های ارزیابی
    لیست بررسی کانینگزورث
    نقد و تحلیل کتاب‌ها و منابع موجود در آموزش زبان فارسی

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2024-02-20
    1402-12-01
    ناشر
    جامعه المصطفی العالمیه
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری آزفا، گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    استاد زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

    شاپا
    2538-6042
    URI
    http://maz.journals.miu.ac.ir/article_9504.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126813

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب