ارزیابی مجموعه آموزشی «آموزش کاربردی واژه» بر مبنای شاخصهای کانینگزورث
(ندگان)پدیدآور
الماسی, مجتبیصحرایی, رضا مراد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
انتخاب منبعی مناسب براساس نیازها و معیارهای دوره آموزشی که بتواند نیاز زبان آموز، مدرس و تدوین برنامه درسی را به خوبی برآورده سازد، با وجود منابع متعدد آموزشی در حوزه زبانِ فارسی، به یکی از تصمیم های مهم تبدیل شده است؛ از اینرو ارزیابی و نقد منابعِ آموزشی در کنار سایر فعالیتهای حوزه آموزش، امری ضروری است. انتخاب یک منبعِ مناسب آموزشی مستلزم ارزیابی نظاممندِ منابع آموزشی میباشد. هدف مقاله پیشِ رو، ارزیابی مجموعه «آموزش کاربردی واژه» نوشته رضامراد صحرایی و همکاران براساس شاخصهای کانینگزورث است. مجموعه آموزش کاربردی واژه با هدف آموزش واژهها و عبارتهای پرکاربرد زبان فارسی طراحی و تدوین شده است. لیست بررسی ِکانینگزورث 45 معیار برای ارزیابی کتابهای درسی ارائه میدهد که این معیارها در هشت بخش به ترتیب هدفها و رویکردها، طراحی و سازماندهی، محتوای زبانی، مهارتها، موضوع، روششناسی، کتاب معلم و ملاحظات کاربردی گنجانده شده است. با توجه به آنکه مجموعه آموزش کاربردی واژه، تک مهارتی و ویژهِ آموزش واژه است؛ مهمترین شاخص به کار رفته، «شاخص کتابهای تخصصی ویژه یک مهارت» و «شاخص اصول و رویکردها» میباشد. نتایج بررسی مجموعه «آموزش کاربردی واژه» نشان میدهد که شاخصها و معیارهای کانینگزورث در حد قابل قبولی رعایت شده است. ابعاد نُهگانه واژه نیشن در اصول آموزشی واژه در طراحی مجموعه دیده میشود. از میان 23 نوع فعالیتِ آموزش واژه نیشن و وب موارد زیر در کتاب رعایت شدهاند: شنیدن گسترده، طبقهبندی، انتقال اطلاعات، تعامل گفتاری متمرکز بر تکلیف، مهارتهای مرتبط، خواندن گسترده، حدس زدن براساس بافت، خواندن سریع، سؤالات درک واژه ـ محور، نگاشت معنایی، خواندن فشرده.
کلید واژگان
آموزشِ زبان فارسیآموزشِ واژه
تهیه و تدوین
ارزیابی
شاخصهای ارزیابی
لیست بررسی کانینگزورث
نقد و تحلیل کتابها و منابع موجود در آموزش زبان فارسی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2024-02-201402-12-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری آزفا، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراناستاد زبانشناسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران



