ارزیابی میزان علاقه فارسی آموزانِ عربزبان به فراگیری فرهنگ ایرانی
(ندگان)پدیدآور
کامیابی گل, عطیهطاهر زاده, میتراقاضی جولائی, مینانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زبان، ابزاری برای ارتباط میان انسانهاست و این ارتباط، بدون شناخت فرهنگ زبان مقصد ممکن نیست. این امر در میان زبانآموزانی که قصد ادامه تحصیل در ایران را دارند، بهخوبی آشکار است. هدف این مقاله، بررسی میزان علاقه زبانآموزان به فراگیری فرهنگ و میزان توجه مدرسان آزفا به آموزش فرهنگ است. در این مقاله با بهرهگیری از جدول تعمیمپذیری «مورگان»، با 28 نفر از مدرسان سطح متوسط آموزشی آزفا و 80 نفر فارسیآموز سطح متوسط عربزبان «مرکز آزفای دانشگاه فردوسی مشهد»، مصاحبهای پانزده دقیقهای انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که زبانآموزان تمایل به آشنایی با فرهنگ ایرانی را دارند، اما نمیخواهند در کلاس درس به آن پرداخته شود. از سوی دیگر، مدرسان بیشتر بر آموزش مستقیم نکات فرهنگی در کلاس تأکید میکنند و این ناهمسانی، دلزدگی بیشتر را برای دو طرف در پی دارد.  در پایان با توجه به نتایج به دست آمده، راهکارهایی برای آموزش فرهنگ ارائه میدهیم تا با روشی مؤثر بتوان فرهنگ ایرانی را بدون بازخورد منفی به زبانآموزان آموزش داد.
کلید واژگان
فرهنگ و زبانآموزش فرهنگ
فارسیآموزان عربزبان
راهکارهای آموزشی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
دانشگاه فردوسی مشهددانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه بین المللی اما رضا (ع)




