• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 8, شماره 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 8, شماره 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی کتاب‌های فارسی عمومی از مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی «پارسا» براساس نقش‌های هفت‌گانه هلیدی

    (ندگان)پدیدآور
    طهماسبی, حامدعطاریان, علی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    توانایی برقراری ارتباط با دیگران یکی از اهداف اصلی آموزش زبان به شیوه ارتباطی است. همواره ارتباط کلامی در نقش‌های مختلف زبانی شکل می‌گیرد. این پژوهش به روش توصیفی به بررسی نقش‌های زبانی و به کارگیری آنها بنابر نقش‌های هفت‌گانه هلیدی در کتاب‌های فارسی عمومی 1، 2 و 3 از مجموعه‌کتاب‌های پارسا می‌پردازد. در حال حاضر مجموعه‌ کتاب‌های آموزش زبان فارسی پارسا در بیشتر مراکز آموزش زبان فارسی در داخل و خارج از کشور استفاده می‌شود و به شیوه ارتباطی تکلیف‌محور تدوین شده است. کتاب‌های فارسی عمومی 1، 2 و 3 به دلیل محور بودن در کتاب‌های پارسا و آموزش هر چهار مهارت زبانی در آنها انتخاب شدند تا نقش‌های هفت‌گانه هلیدی در آنها بررسی شود. کتاب‌های فارسی عمومی توجه قابل ملاحظه‌ای به نقش‌های اجتماعی زبان داشته است. در مجموع، تعداد 4635 مورد نقش اجتماعی در کتاب‌های سه‌گانه فارسی عمومی مشاهده شد که در این میان تعداد 1595 مورد به نقش‌های تعاملی، 1043 مورد نقش‌های اکتشافی، 787 مورد نقش‌های اطلاع‌رسانی، 548 مورد نقش‌های شخصی، 360 مورد نقش‌های ابزاری، 234 مورد نقش‌های نظارتی و 68 مورد به نقش‌های تخیلی اختصاص یافته است. بیشترین تعداد به نقش‌های تعاملی اختصاص دارد که گویای نگاه ویژه کتاب به آموزش مسائل ارتباطی است و در آن به نقش‌های تخیلی کمترین توجه شده است. همه نقش‌های هفت‌گانه در کتاب فارسی عمومی3 دارای رشد صعودی قابل توجه‌ای است که متناسب با افزایش سطح زبانی می‌باشد. هرچه سطح زبان‌آموزان بالا ‌‌رود در یک گفتگو می‌توان به تعداد نقش‌های بیشتری اشاره کرد. تعداد نقش‌های تعاملی و اطلاع‌رسانی در کتاب دوم نسبت به کتاب اول اندکی کمتر شده است. با توجه به اطلاعات به‌دست‌آمده کتاب‌های فارسی عمومی می‌‌تواند پاسخگوی نیاز‌های ارتباطی زبان‌آموزان باشد.
    کلید واژگان
    آموزش زبان فارسی
    رویکرد ارتباطی
    زبان‌شناسی نقش‌گرا
    نقش‌های هفت‌گانه زبان
    مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی پارسا
    مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعه المصطفی
    نقد و تحلیل کتاب‌ها و منابع موجود در آموزش زبان فارسی

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2024-02-20
    1402-12-01
    ناشر
    جامعه المصطفی العالمیه
    سازمان پدید آورنده
    استاد همکار مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
    استاد مدعو مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران

    شاپا
    2538-6042
    URI
    http://maz.journals.miu.ac.ir/article_9945.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126819

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • تأثیرنظام نوشتاری و خط فارسی بر آموزش زبان فارسی به زبان‌آموزان عرب (علل خطاهای املایی و رسم‌الخطی فارسی‌آموزان عرب‌زبان) 

      طاهری, حمید؛ غفوریان, مریم (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2023-09-23)
      بررسی و تحلیل خطاهای نوشتاری فارسی­آموزان، می­تواند به شناخت مشکلات و کاستی­های خط فارسی کمک کند. با بهره­گیری از این ابزار، می­توان به مشکلات زبان­آموزان عرب در فراگیری واژه­ها، آواها، تلفظ و تأثیر آن­ها در املا و رسم­الخط ...

    • تحلیل محتوای متون درسی زبان فارسی (آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان) از نظر تناسب آنها با سن زبان آموزان 

      باقری نجف اباد, زینب؛ رحیمیان, جلال (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University, 2018-12-22)
      پژوهش حاضر مطالعه‌ای میدانی است که به بررسی و تحلیل محتوایی متون کتاب‌های زبان‌فارسی (آموزش زبان‌فارسی به غیرفارسی‌زبانان) از نظر تناسب آن‌ها با سن زبان‌آموزان پرداخته‌است، نمونه‌ای تحقیق حاضر ...

    • تحلیل محتوا و مقایسه مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی و مجموعه کتاب های آموزش فارسی به فارسی با استفاده از بازبینه اعتبارسنجی 

      خدایی مقدم, معصومه؛ کامیابی گل, عطیه؛ شریفی, شهلا (2023-02-20)
      ارزیابی محتوایی کتاب‌های درسی با استفاده از بازبینه،از روش‌های مرسوم ارزیابی است که سهم به‌سزایی در حفظ کیفیت آن‌ها ایفا می‌کند. در این پژوهش با استفاده از بازبینه اعتبارسنجی‌شده که شامل چهار مقوله ویژگی‌های فیزیکی، طراحی ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب