• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 8, شماره 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 8, شماره 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    توصیف و تحلیل شبکه آموزشی شاد از منظر زبان‌شناسی

    (ندگان)پدیدآور
    آژند, اعظمفرازنده پور, فائزه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    718.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با گسترش ویروس کرونا در تمام نقاط کشور و اجتناب از تجمع افراد در مکان‌های شلوغ، مدارس به عنوان اولین مکان‌ها پیشگام این امر شدند که از تجمع افراد جلوگیری کنند. آموزش از راه دور در فضای مجازی توسط معلمان و با هماهنگی مدارس، دانش‌آموزان را از حضور فیزیکی در مدارس بی‌نیاز کرد. وزارت آموزش و پرورش نوعی سیستم آموزشی را برای دانش‌آموزان طراحی کرد. این سیستم «شاد» نام دارد که مخفف «شبکه آموزشی دانش‌آموز» است و یک نرم‌افزار کاربردی می‌باشد. این پژوهش به لحاظ ماهیت از نوع پژوهش‌های توصیفی است که به روش کیفی به تحلیل داده‌ها می‌پردازد و ضمن آسیب‌شناسی آن، راهکارهای مناسب برای ارتقاء کیفیت آموزشی این شبکه ارائه می‌دهد. هدف از این پژوهش، تحلیل شبکه آموزشی شاد از منظر اصول زبان‌شناختی و ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقاء کیفیت آموزشی این شبکه است. در این پژوهش تعداد 100 جمله از سه مقطع ابتدایی، دورۀ اول و دورۀ دوم متوسطه براساس چارچوب نظری الگوهای غیرمعیار زبانی ذوالفقاری (1385) در سه حوزه فنی، زبانی و بلاغی بررسی شده است. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که بیشترین الگوهای غیرمعیار در حوزه فنی مربوط به املای نادرست به میزان (30%)، در حوزه زبانی مربوط به اسم به صورت استفاده بسیار زیاد از واژه‌های قرضی به میزان (20 %) و مربوط به فعل در شکل ناهماهنگی نهاد و فعل به میزان (15%) و در حوزه بلاغی مربوط به جابه‌جایی ارکان جمله به مقدار (19%) است. این نتایج نشان می‌دهد که خطاها به دلیل بی‌اطلاعی دانش‌آموزان نسبت به زبان فارسی و نقص سخت‌افزاری یا لغزش و خطای دست یا انگشت رخ می‌دهد.
    کلید واژگان
    آموزش مجازی
    فضای مجازی
    نرم‌افزار کاربردی شاد
    الگوهای غیرمعیار زبان فارسی
    قرض‌گیری زبانی

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2022-04-21
    1401-02-01
    ناشر
    جامعه المصطفی العالمیه
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار گروه تخصصی زبان انگلیسی و زبان‌شناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    2538-6042
    URI
    http://maz.journals.miu.ac.ir/article_7109.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166449

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب