نقد کتاب «آموزش نوین زبان فارسی»
(ندگان)پدیدآور
محمود مهرآوران, دکترناطق, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با گسترش آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در ایران و نیز در دیگر کشورها، کتابها و منابعی نیز برای این امر تهیه و تألیف شده است. مجموعه کتابهای «آموزش نوین زبان فارسی» یکی از این منابع است که آقای احسان قبول آنها را تألیف و چاپ کرده است. این مجموعه شش جلد دارد که در سه سطح آغازین، میانی و پیشرفته در نظر گرفته شده است. در این مقاله به بررسی و نقد جلد یک این مجموعه پرداختهایم. جلد یک به آموزش دورۀ آغازین میپردازد. با توجه به بخشبندی خود کتاب به عنوانهای مختلف، هر قسمت را جداگانه بررسی و نکات مثبت یا ضعف و اشکال آن را بیان کردهایم. معیار نقد، درنظر گرفتن اصول آموزش زبان، سطح کاربردی بودن محتوا، رعایت نیازها و پیش نیازهای مباحث و مانند آن بوده است. از مزایای این کتاب آن است که پس از یک متن کوتاه، در قسمتهای گوناگونی مانند تمرین، گفت و گو، تلفظ کلمهها و دستور، زبان آموزان را به فعالیت وامیدارد اما رعایت نکردن برخی از اصول آموزش زبان، پرداختن به جمله پیش از یاددادن صداها و حروف الفبا، نامشخص بودن مخاطب بهطور دقیق، نامتوازن بودن درسها و نیز تکلّف در جملهسازی از نقاط ضعف جلد یک این مجموعه است. این کتاب در مجموع متنی مفید برای آموزش زبان فارسی است که بیشتر مخاطب عرب زبان را در نظر گرفته است. بنابراین برای غیر عرب زبانها مشکلاتی را به وجود میآورد.
کلید واژگان
آموزش زبان فارسیغیر فارسی زبانان
آموزش نوین زبان فارسی
منابع آموزشی
احسان قبول
نقد و بررسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01




