• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی گذراییِ کتاب «خواندن و نوشتن دورۀ مقدماتی نهضت سوادآموزی» از منظر فرانقش اندیشگانی

    (ندگان)پدیدآور
    رضاپور, ابراهیمجلیلی دو آب, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    4.210 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    توجه به ویژگی «گذراییِ» افعال، نقش مهمی در حوزۀ محتوا و به‌ طور خاص درک مطالب کتب آموزشی، بویژه آموزش زبان دارد؛ یعنی در سطح پایۀ درک مطلب خواندن کتب آموزشی و سوادآموزی، بندهای با گذراییِ بسیار بالا و به‌تدریج در سطوح بعدی، گذراییِ با مقیاس‌های بعدی باید لحاظ شود. هدف این پژوهش، توصیف و تحلیل موردیِ کتاب «خواندن و نوشتن فارسی دورۀ مقدماتی نهضت سوادآموزی» با استفاده از نظریۀ یادگیری زبان‌‌بنیادِ هالیدی (1993) در زمینۀ کاربرد ساخت‌های با میزان گذراییِ بالا و بنیادی در گفتار کودکان و همچنین دیدگاه هالیدی و متیسن (2004) دربارۀ «گذرایی» از طریق بررسی فرآیندهای فعلی، از دیدگاه فرانقش اندیشگانی است. بر این اساس می‌توان با بررسی گذراییِ افعال موجود و تعیین بسامد وقوع آنها در کتاب مورد بحث، به میزان گذراییِ کتاب پایۀ سوادآموزی دست یافت. نتایج نشان می‌دهد که میزان گذراییِ بندها در این کتاب حدود 47% پایین است و اغلب بندها دارای فعل‌های ذهنی و رابطه‌ای هستند و در مرحلۀ بعد، فعل‌های مادی قرار می‌گیرند؛ در حالی‌که در سطح پایۀ سوادآموزی، متن باید گذراییِ بالایی داشته باشد.
    کلید واژگان
    نظام گذرایی
    فرانقش اندیشگانی
    فرآیند
    انواع فرآیندها
    متون پایۀ آموزش زبان
    سوادآموزی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    جامعه المصطفی العالمیه
    سازمان پدید آورنده
    دانشجو

    شاپا
    2538-6042
    URI
    http://maz.journals.miu.ac.ir/article_1837.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171490

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب