بررسی گذراییِ کتاب «خواندن و نوشتن دورۀ مقدماتی نهضت سوادآموزی» از منظر فرانقش اندیشگانی
(ندگان)پدیدآور
رضاپور, ابراهیمجلیلی دو آب, مریمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
توجه به ویژگی «گذراییِ» افعال، نقش مهمی در حوزۀ محتوا و به طور خاص درک مطالب کتب آموزشی، بویژه آموزش زبان دارد؛ یعنی در سطح پایۀ درک مطلب خواندن کتب آموزشی و سوادآموزی، بندهای با گذراییِ بسیار بالا و بهتدریج در سطوح بعدی، گذراییِ با مقیاسهای بعدی باید لحاظ شود.  هدف این پژوهش، توصیف و تحلیل موردیِ کتاب «خواندن و نوشتن فارسی دورۀ مقدماتی نهضت سوادآموزی» با استفاده از نظریۀ یادگیری زبانبنیادِ هالیدی (1993) در زمینۀ کاربرد ساختهای با میزان گذراییِ بالا و بنیادی در گفتار کودکان و همچنین دیدگاه هالیدی و متیسن (2004) دربارۀ «گذرایی» از طریق بررسی فرآیندهای فعلی، از دیدگاه فرانقش اندیشگانی است. بر این اساس میتوان با بررسی گذراییِ افعال موجود و تعیین بسامد وقوع آنها در کتاب مورد بحث، به میزان گذراییِ کتاب پایۀ سوادآموزی دست یافت. نتایج نشان میدهد که میزان گذراییِ بندها در این کتاب حدود 47% پایین است و اغلب بندها دارای فعلهای ذهنی و رابطهای هستند و در مرحلۀ بعد، فعلهای مادی قرار میگیرند؛ در حالیکه در سطح پایۀ سوادآموزی، متن باید گذراییِ بالایی داشته باشد.
کلید واژگان
نظام گذراییفرانقش اندیشگانی
فرآیند
انواع فرآیندها
متون پایۀ آموزش زبان
سوادآموزی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01




