تعاملات زبانی با کودکان: تاثیر سن و سطح سواد پدر و مادر
(ندگان)پدیدآور
ابوالفضلی, زینبصادقی, کریمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تصور میرود اگر کودکی قادر نباشد با شکل صحیح و بدون اشتباه زبان در خانواده خود آشنا شود، زندگی فردی، اجتماعی، و علمی او دستخوش مشکلات متعددی خواهد شد. با توجه به این مهم، در مطالعهای در مقیاسی کوچک، محققان حاضر تلاش نمودند تا وضعیت صحت زبانی را که کودک در نخستین تعاملاتش با آن مواجه میشود بررسی نمایند. بنابراین، از بین خانوارهای ایرانی که دارای فرزندی بین سنین دو تا پنج سال بودند، به صورت در دسترس نمونهای شامل چهل و چهار نفر انتخاب شد. متغیرهای مستقل در این پژوهش سن و سطح تحصیلات والدین و متغیرهای وابسته نه سوال ابزار گردآوری اطلاعات یعنی پرسشنامهای بود که در مجموع تصور میرفت نمایانگر صحت دادۀ ورودی به کودکان و نحوه برخورد اطرافیان با اشتباهات آنها باشد. تحلیل آنوای یک طرفه بیانگر تفاوتهای معناداری میان گروهها بر اساس متغیرهای مستقل رده سنی و سطح تحصیلات والدین بود که به جز در چند مورد اندک، تمامی مقادیر مجذور اتا اندازههای تاثیر مثبت بزرگی را در اکثریت متغیرهای وابسته نشان دادند. جزئیات نتایج به همراه بحث و ارائه راهکارهایی در جهت رشد گفتاری کودک در مقاله بیان شده است.
کلید واژگان
تعاملات زبانی با کودکانفراگیری زبان مادری
خطاهای زبانی
سطح تحصیلات والدین
سن والدین
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
استادیار،گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه کوثر بجنورددانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه ارومیه




