فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری

ارسال های اخیر

  • ظرفیت های بیانی در تولید طنز رادیویی 

    محمودی, هادی؛ شریف خدایی, مجید؛ اخگری, محمد (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2024-05-21)
    طنز رادیویی یعنی استفاده از تمام ظرفیت‌ها و ابزارهای شنیداری برای انتقال مفهوم طنزآمیز و خنداندن مخاطب، بنابراین طنز در رادیو را می توان از دو جهت بررسی کرد؛ اول اینکه چه چیزی در طنز رادیویی گفته می شود؟ یا همان متن و ...

  • بررسی تطبیقی عوامل مؤثر بر مدیریت توجه مخاطب در اثر تصویری و شعر فارسی 

    پورشکوری, علیرضا (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2024-05-21)
    هدف این پژوهش شناخت عوامل مؤثر در مدیریت و کنترل توجه مخاطب در لحظه مواجهه با یک تصویر و دستیابی به فصل مشترک تصویر سازی و تخیل در ادبیات و تصویر سازی گرافیکی بوده است. تصویری که از آن صحبت می‌کنیم ممکن است در قالب هنرهای ...

  • یک نگاه تحلیلی برچند مفهوم به کار رفته در تعریف سینمای مستند 

    سروش خالقی, مجید (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2024-05-21)
    سینمای مستند مانند دیگر مقوله ها نیازمند تعریف روشن است تا امکان مطالعه ، شناخت،آموزش،نقد و دسته بندی های لازم آثار فراهم آید . وجود تعداد زیادی از تعاریف و عدم توافق اکثرصاحبنظران در دارا بودن ویژگی جامع و مانع در تعاریف، ...

  • تحلیل الگوی پارادایمی تاخیر و سکوت خبری بحران ها در صدا وسیما (تاکید بر بحران های امنیتی و اجتماعی داخلی) 

    الوندی, علیرضا؛ خجسته باقرزاده, حسن؛ رحمان زاده, سید علی؛ عقیلی, سیدوحید؛ عابدینی, حسن (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2024-05-21)
    اطلاع رسانی و انعکاس به موقع رویدادها ، حوادث و پوشش اخبار بحران برای رسانه ها خصوصا رسانه های خبری در عصر حاضر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و مخاطب، ناکارآمدی رسانه ، تاخیر و سکوت و بی خبری را با توجه به ورود رقبای قدرتمند ...

  • زیبایی‌شناسی نور و تصاویر برنامه‌های تلویزیونی دعای کمیل مبتنی بر قوانین گشتالت 

    طاهرزاده, شهراد؛ فهیمی‌فر, علی‌اصغر؛ کبیری, فرانک (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2024-05-21)
    هدف از انجام این پژوهش، شناخت مولفه‌های زیبایی‌شناسی نور در تصاویر برنامه‌های مناسبتی غیرنمایشی مذهبی تلویزیون ایران مثل دعاها و به‌خصوص دعای کمیل می‌باشد. برنامه‌سازی مناسبتی غیرنمایشی مذهبی در تلویزیون ایران -مانند تولید ...

  • طراحی الگوی فرایند جریان‌سازی رسانه‌ای برای سیمای جمهوری اسلامی ایران 

    مختاری, احسان؛ شاکری نژاد, محسن؛ علوی وفا, سعید (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-12-22)
    به اذعان اندیشمندان و فعالان حوزه فرهنگ و جامعه‌شناسی، جامعه ایرانی مبتلا به مسائل متعدد فرهنگی و اجتماعی است و یا حداقل در بسیاری از مؤلفه‌های فرهنگی اجتماعی نیاز به رشد و تعالی دارد و نقش نهاد رسانه در این رشد و تعالی ...

  • طراحی الگوی سیاست‌گذاری محتوای صوتی و تصویری رسانه ملی با تاکید بر اینترنت نسل پنجم 

    ملابابایی, زهرا؛ میراسماعیلی, بی بی سادات؛ حسینی دانا, حمیدرضا؛ تلخابی علیشاه, علیرضا (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-12-22)
    این مقاله با هدف طراحی الگوی سیاست‌گذاری محتوای صوتی و تصویری رسانه ملی با تاکید بر اینترنت نسل پنجم انجام گرفت. مقاله حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعه‌ای است و از منظر روش گردآوری داده‌ها، یک پژوهش‌های پیمایشی-مقطعی ...

  • آسیب‌شناسی برنامه‌های آموزشی تلویزیونی (با نگاهی به مجموعه مدرسه ایران و فیلیمو مدرسه) 

    داردان, علی؛ مرکبی, سیدمحمدصادق (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-12-22)
    برنامه‌سازی تلویزیونی آموزشی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تولیدات تلویزیونی است که تا زمان همه‌گیری کرونا کمتر به آن توجه شده بود، و در حالی‌که در دنیا نمونه‌های موفق برنامه‌های تلویزیونی آموزشی تولید و پخش شده بود در ایران ...

  • الگوی ریسک‌های راهبردی در سازمان صداوسیما 

    زارعی عظیمیان, حسین؛ صلواتیان, سیاوش؛ لبافی, سمیه (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-12-22)
    یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند منجر به مزیت رقابتی سازمان صداوسیما در محیط پرتلاطم سازمان‌های رسانه‌ای شود، تدوین و اجرای راهبرد یا همان مدیریت راهبردی است. شناسایی ریسک‌های راهبردی و تمهید اقداماتی برای آن‌ها می‌تواند ...

  • تحلیل ساختاری بازی تعاملی رایانه‌ای "قصه بیستون" از منظر سطوح نه‌گانه روایت‌گری "ماری‌لوره رایان" 

    شیخ زاده, مریم؛ رهبرنیا, زهرا (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-12-22)
    در چند دهه‌ی اخیر، بازی‌های رایانه‌ای به دلیل ماهیت تعاملی‌شان بیشتر از سایر پلتفرم‌های دیجیتال مخاطب را با خود درگیر کرده است.توجه به بُعد سرگرمی ودر نتیجه فقدان روایت‌گری دراکثر این بازی‌ها باعث شده است،موضوع آموزش سبک ...

  • بررسی شکل ظهور جسمانی موجودات مینوی در اسطوره ‏‏های ایران به منظور بازنمایی در طراحی شخصیت پویانمایی 

    سفلایی, احمد (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-12-22)
    تولیدات پویانمایی به دلیل آزادی تام در خلق شخصیت ھای رویایی و فضاھای تخیلی نسبت به سایرگونه ھای نمایشی امکان بیشتری را نسبت به استفاده از فانتزی بصری در خود دارد. ھدف اینپژوھش بررسی دقیق نحوه تشریح شکل ظاھری موجودات مینوی ...

  • تحلیل مضامین متناسب و مغایر با فرهنگ ایرانی‌اسلامی در پرمخاطب‌ترین انیمیشن‌های تلویزیونی گروه سنی (ج) 

    قاسمی, فاطمه؛ زندوانیان, احمد؛ رحیمی, مهدی؛ حسنی, حسین (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-12-22)
    یک انیمیشن بامحتوا و مضامین مثبت و پسندیده می‌تواند آینده‌ای خوب را برای نسل‌ها رقم بزند و یا با محتوای نامناسب، نسلی بد تربیت کند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مضامین متناسب و مغایر بافرهنگ ایرانی‌اسلامی گفتگوها، شخصیت‌ها و ...

  • واکاوی مضامین هنرِ اخلاق‌مدار در اندیشه استاد مطهری و سینمای اینگمار برگمان 

    زرنگار, احمد؛ سلیمی, بشیر؛ سلیمی, سپهر (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-09-23)
    هدف این مقاله، مطالعه تطبیقی اندیشه­های استاد مطهری و اندیشه‌های اینگمار برگمان (فیلمساز نامدار سوئدی) با توجه به فیلم‌های اوست. استاد مطهری درباره سینمای اخلاق­مدار، به بررسی و تحلیل مباحثی همچون اخلاق، زیبایی، هنر متعالی ...

  • تبیین مفهومی خدمات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر در ایران (با تأکید بر تجربه اتحادیه اروپا) 

    قاسم زاده عراقی, مرتضی؛ خجسته بافرزاده, حسن؛ سلمانی شاه محمدی, عبدالرضا (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-09-23)
    هدف این مقاله، تشریح و تعریف معیارها و شاخص‌های خدمات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر است. به این منظور، با استفاده از روش اسنادی و رویکرد تحلیلی- تفسیری، تجربیات کمیسیون اروپا در بازه زمانی (1984- 2018) درخصوص سیاست‌گذاری این ...

  • تحلیل شخصیت ضدقهرمان در سریال تلویزیونی «ملکاوان» (براساس نظریه عقده حقارت آدلر) 

    غفاری, مرضیه؛ ترابی اقدم, محمود؛ قدسی, پروانه (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-09-23)
    واکاوی ابعاد شخصیت‌های سریال‌های تلویزیونی از منظر روان‌شناسی، در شناخت عمیق‌تر این شخصیت‌ها و افزایش تأثیرگذاری تولیدات این رسانه مؤثر است. یکی از نظریه‌های کارآمد در این خصوص، عقده حقارت آدلر است. بنابراین، تبیین عوامل ...

  • بازنمایی بحران زیست‌محیطی دریاچه ارومیه در سریال‌های تلویزیونی (مطالعه موردی: سریال دریا) 

    فرامرزیانی, سعید؛ فرجی, سجاد (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-09-23)
    این پژوهش‌‌ با هدف تحلیل‌‌محتوای بحران زیست‌‌محیطی دریاچه‌‌ارومیه در سریال‌های رسانه ملی انجام شده است. در ابتدا، از مبانی نظری ارتباطات زیست‌‌محیطی- مبنی بر نقش رسانه‌‌ها در شکل‌‌دهی به تعامل جوامع و محیط‌‌زیست، آگاهی‌‌بخشی ...

  • بررسی ابعاد و قابلیت‌های سبک استعلایی در فیلم جستار 

    درخشان, محمدرضا؛ حسینی, عماد (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-09-23)
    سبک استعلایی رویکردی مخصوص در تمامی هنرهاست که در طلب نائل شدن به امر متعال و نامحسوس در قامت امر محسوس، سنتی پر از پیشینه از خود برجای گذاشته است. امکان بهره‌وری از این رویکرد در هنرهای دیداری دغدغه‌ایست که هنرمندان و ...

  • طراحی چهارچوب حکمرانی صوت و تصویر فراگیر در جمهوری اسلامی ایران 

    اخوان, منصوره؛ روشندل اربطانی, طاهر؛ خواجه ئیان, داتیس؛ عقیلی, سید وحید (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-09-23)
    با فراگیر شدن اینترنت پرسرعت و تبعات ناشی از آن، همچون همگرایی رسانه‌ای، صنعت صوت و تصویر با تحولی شگفت‌آور در زمینه‌های فنی و محتوایی، مواجه شد. این تحولات باعث شدند کشورها در حوزه حکمرانی رسانه‌ای خود بازنگری کنند. این ...

  • بررسی تمایز میان دو جریان مستقل و شبه‌مستقل در سینمای معاصر آمریکا از منظر آرای پی‌یر بوردیو 

    بهروز, امیرحسین؛ روحانی, علی (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-09-23)
    با کم شدن قدرت استودیوهای فیلم‌سازی در هالیوود، جریانی از فیلم‌سازی مستقل در آمریکا به‌وجود آمد. به مرور زمان و با گذشت چند دهه از شروع این رویکردِ تازه، بر اساس مناسبات مختلف حاکم بر نظام سینمایی آمریکا، تفاوت‌هایی در دلِ ...

  • خوانش مفهوم وانموده در تیزرها و آگهی‌‌های تبلیغاتی تلویزیون ایران (دهۀ 1390) 

    نعمنی آردی, شبنم؛ اردلانی, حسین؛ داودی رکن آبادی, ابوالفضل (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2023-06-22)
    نظریۀ شبیه‌سازی واقعیت بودریار در تبلیغات تلویزیونی، شبیه‌سازی از نوع سوم است. از واقعیت، فقط علائم و نشانه‌ها باقی مانده و تصویر در حال پنهان کردنِ عدم وجود واقعیت در آنهاست. این پژوهش، درصدد است با مروری بر فلسفۀ بودریار ...

View more