ویژگیهای دراماتیک شخصیت در برنامههای تلویزیونی عروسکی پیشدبستانی (با تأکید بر الگوی یادگیری غیردستوری)
(ندگان)پدیدآور
حسین میخچی, فاطمهسفلایی, احمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، تبیین ویژگیهای مؤثر شخصیت عروسکی در برنامههای تلویزیونی عروسکی پیشدبستانی، از طریق استخراج مقولهها و زیرمقولههای مشترک بین شاخصههای دراماتیک شخصیت و الگوی یادگیری غیردستوری است. روش تحقیق، از نوع کیفی و توصیفی- تحلیلی (مطالعه موردی) با مقولهبندی و رویکرد استقرایی است. به این منظور، شخصیت «بارنی» از مجموعه «بارنی و دوستان»- بهعنوان موردمطالعه- به روش نمونهگیری هدفمند از جامعه موردبررسی انتخاب شده است. سپس شش مقوله اصلی افشای ماهیت شخصیت از دیدگاه آلن آرمر و تأثیر الگوی یادگیری غیردستوری، بررسی شده است. یافتهها نشان میدهد ویژگیهای مورد مطالعاتی (شخصیت بارنی)، تا حد زیادی به ویژگیهای دراماتیک با تأکید بر الگوی یادگیری غیردستوری نزدیک است. بنابراین، زیرمقولههای استخراجشده با تأکید بر الگوی آموزشی غیردستوری، ارتباط مستقیمی با خلق شخصیتهای عروسکی مناسب برای مجموعههای آموزشی دارند. لذا میتوان براساس ماهیت و موقعیت آموزشی برنامه از این الگوی آموزشی در طراحی شخصیت عروسکی بهره برد.
کلید واژگان
برنامه سازی عروسکیشخصیت عروسکی
ویژگیهای دراماتیک
الگوی یادگیری غیردستوری
مجموعه «بارنی و دوستان»
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2024-06-211403-04-01
ناشر
دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد تهیه کنندگی تلویزیون، گروه تلویزیون، دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران (نویسنده مسئول)استادیار گروه انیمیشن، دانشکده هنرهای دیجیتال، دانشگاه صدا وسیما، تهران ایران
شاپا
2645-46962645-470X



