مطالعات ادبیات کودک
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
- 
تحلیل دیدگاه عشق بهمثابهی قصه در رمان نوجوان «در یک ظهر داغ تابستان دختری از بصره آمد» براساس الگوی رابرت استرنبرگ (دانشگاه شیراز, 2025-05-22)چکیدهدورهی نوجوانی، دورهی انتقال از کودکی به بزرگسالی است. در این دوره به دلیل بلوغ، تغییرات و تحولات جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی در فرد پدید میآید؛ همچنین در این سنین عشق در اشکال و انواع مختلف جلوه میکند. عشقهای ...
 
- 
بسترهای روایی موثر بر بازنماییهای عاشقانه در میان ده رمان نوجوان فارسی (دانشگاه شیراز, 2025-05-22)عشق از اصلیترین مضامین تاریخ ادبیات فارسی است؛ چه در قالبهای منظوم و منثور و چه در اشکال روایی و غیررواییاش. با وجود گستردگی، تکرر و شناسندگی ِدیرپایش، رمان ِنوجوان، سهم اندکی از این بنمایهی کهن ادب فارسی داشته است. ...
 
- 
تحلیل داستانهای بازنویسیشدة کلیلهودمنه براساس ابعاد روایتمندی نیکولایوا (دانشگاه شیراز, 2025-05-22)استفاده از شیوهها و نظریههای گوناگون برای ایجاد خلاقیت در داستانهای بازنویسی شده از متون کهن ادبی برای کودکو نوجوان مسالهای مهم و قابل توجه است. هدف از بازنویسی متونکهنی چون کلیلهو-دمنه، آشنایی مخاطبان با ویژگیهای ...
 
- 
تحلیل نشانه شناسی رمان" نازبالش" از هوشنگ مرادی کرمانی (دانشگاه شیراز, 2025-02-19)دانش نشانه شناسی به مطالعه ی دلالت های ضمنی و معناهای پنهان متن می پردازد. در پرتو این دانش بسیاری از داستان های ویژه ی کودک و نوجوان تازگی و تاثیری بیش تری می یابد. رمان نازبالش اثر هوشنگ مرادی کرمانی یکی از آثاری است که ...
 
- 
تطبیق الگوی کنشی، نقش مضمونی و برنامۀ روایی قصههای «نخودی و دیو و نارنج و ترنج» با بازنویسیهای آنها از اسدالله شعبانی (دانشگاه شیراز, 2025-02-19)با توجه به نقش قصههای عامه، در آشکارسازی مؤلفههای هویّت ملّی و قومی، اسدالله شعبانی، قصههایی چون نخودی و دیو و نارنج و ترنج را برای مخاطبان کودک بازنویسی کرده است که در این پژوهش، هدف تطبیق این بازنویسیها با اصل آنها، ...
 
- 
تکرار تمنای کودکانه با میل به آگالمای دیگری بزرگ؛ تحلیل لکانی معلم مورچهها و فیل کوچولو کجا خوابیدی؟ (دانشگاه شیراز, 2025-02-19)سبب بروز اغلب کنشهای بشر بهلحاظ روانی با دانش روانکاوی تبیین شده است. ژاک لکان، با بازخوانی زبانی و نمادین آرای زیستشناختی فروید، تحول بزرگی در دانش روانکاوی ایجاد کرد. بر این اساس، تمنا یا طلب، میل، کودک و دورهی پس ...
 
- 
آسیبشناسی افسانههای عامیانه برای کودکان پیش دبستانی (دانشگاه شیراز, 2025-02-19)افسانهها به سبب ساختار و شیوة رواییِ دلانگیزشان، همواره مورد توجه کودکان بودهاند؛ راویانِ بزرگسال نیز در طول تاریخ برای سرگرمکردن کودکان و آموزش مهارتهای زندگی به آنان از ظرفیت افسانهها بهره گرفتهاند. به همین سبب ...
 
- 
دارالتأدیبی در شهربازی: نقدی بر جایگاه تخیل در سینمای کودک (دانشگاه شیراز, 2025-02-19)در آثار سینمایی مربوط به حوزة کودکان، الگویی مکرر در ساختمایة آثار وجود دارد که الگوی تکرارشونده است. به نظر میرسد این الگو بر ضد ماهیت فیلم کودک عمل میکند و بهجای اینکه عنصر تخیل را در جهت آزادی، رهایی، و میل به مکاشفه ...
 
- 
تکنیکهای طنز کودک در داستانهای «حذاءالطنبوری و العرندس» کامل الکیلانی و «دیو دیگ به سر و نوش جون آقا بزه» فرهاد حسن زاده (دانشگاه شیراز, 2025-02-19)طنز، شیوه هنرمندانه بیان اهداف و مشتمل بر تکنیکهایی است که در ادبیات معاصر عربی و فارسی، نمود بارزی داشته و نویسندگان بسیاری برای مقاصد خود از آن استفاده نمودهاند؛ از جمله طنزپردازان می توان، کامل الکیلانی و فرهاد حسن ...
 
- 
بررسی دو داستان « ته ته ته چاه» و « سایهای که سر نداشت، دم نداشت، تن هم نداشت» سوسن طاقدیس از منظر استعارهی مفهومی جهتی (دانشگاه شیراز, 2025-02-19)استعارهی مفهومی یکی از مباحث معنیشناسی شناختی است که نخستین بار به طور جدی از سوی لیکاف و جانسون مطرح شد. یکی از انواع استعارههای مفهومی، نوع جهتی آن است که اساس بسیاری از عبارات زبانی قرار گرفته است. سوسن طاقدیس از ...
 
- 
بررسی اسطورهی کودک رها شده در قصهی «زَرَّبان» با تکیه بر شباهتها و تفاوتهای این روایت با داستان زال در شاهنامهی فردوسی (دانشگاه شیراز, 2025-02-19)اسطورهی کودک رها شده، بنمایهای است که در میان برخی از ملتهای صاحب اسطوره و افسانههای کهن دیده میشود. یکی از معروفترین روایتهای مکتوب این بنمایه در ایران، ماجرای تولد زال در شاهنامه است. این بنمایه در ادبیات فولکلور ...
 
- 
بررسی آمیختگی فضاهای ذهنی و روایی در رمان کودک نمونه موردی: بیز بیز بیزینس از فرهاد حسن زاده (دانشگاه شیراز, 2025-02-19)در این مقاله، برای اولین بار کاربست مدل آمیختگی فضاهای ذهنی روایی بر روی یک داستان بلند بررسی شده است. به همین منظور، رمان کودک بیز بیز بیزینس فرهاد حسنزاده با استفاده از مدل آمیختگی فضاهای ذهنی و روایی دنسیگر مورد بررسی ...
 
- 
مخاطب کودک در افق فراتر از داستان (دانشگاه شیراز, 2025-02-19)در این نوشتار به بررسی آن دسته از داستانهای کودک می پردازیم که مخاطب خردسال را به شیوهای خاص با ماجرا مواجه می کنند؛ بهگونهای که مخاطب خود را هوشمندتر و آگاه تر از قهرمان و شخصیت ها می شناسد. کودک احساس می کند اصل ماجرا ...
 
- 
ماجرای فالوسنتریک احمد: خوانشی روانکاوانه از کتاب داستانی تصویری ماجرای احمد و ساعت (دانشگاه شیراز, 2025-02-19)هدف این مقاله ارائه خوانشی روانکاوانه از کتاب تصویری ماجرای احمد و ساعت، مبتنی بر نظریه رشد روانی جنسی زیگموند فروید است. خوانش متن اثر به مدد روانکاوی کلاسیک، نمادها و شواهدی را پیش چشم می-آورند که نشان می دهند با اثری ...
 
- 
مقایسۀ شعر کودک و بزرگسال پروین دولتآبادی از منظر خوانندۀ درون متن (دانشگاه شیراز, 2025-02-19)پروین دولتآبادی هم در شعر کودک صاحب آثار قابل توجهی است و هم دستی در شعر بزرگسال دارد. او از معدود شاعرانی است که شعرهایش در همۀ ادوار شصت سال اخیر همواره در کتابهای درسی جایگاهی داشته است. شاید هیچ شاعر دیگری در شعر ...
 
- 
بررسی و تحلیل شیوهی عنوانگذاری در مجموعهی داستانی «دوازده قصه از زندگانی چهاردهمعصوم (ع)» اثر مسلم ناصری (دانشگاه شیراز, 2024-08-22)بررسی و تحلیل شیوهی عنوانگذاری در مجموعهی داستانی «دوازده قصه از زندگانی چهاردهمعصوم (ع)» اثر مسلم ناصری چکیدهعنوان، نشانی از هویت متن بههمراه دارد و جزئی از ساختمان معنایی متن به شمار میرود. تکنیک نامگزینی برای ...
 
- 
جلوههای مسئولیتپذیری و استقلال در قصهی کُردی «هَپلیهَپاو» از منظر نظریهی وابستگی و تحول روانی دونالد وینیکات (دانشگاه شیراز, 2024-08-22)جلوههای مسئولیتپذیری و استقلال در قصهی کُردی «هَپلیهَپاو» از منظر نظریهی وابستگی و تحول روانی دونالد وینیکات چکیدهقصههای کودکانهی عامه یکی از منابع ارزشمند برای تحلیلهای بینارشتهای، بهویژه خوانشهای روانکاوانه، ...
 
- 
بررسی پیکرهبنیاد واژگان و طبقهبندی کلاسیک مضامین اصلی شعر کودک دههی نود هجری شمسی (دانشگاه شیراز, 2024-08-22)بررسی پیکرهبنیاد واژگان و طبقهبندی کلاسیک مضامین اصلی شعر کودک دههی نود هجری شمسی چکیده پیکره و بررسیهای پیکرهای امروزه نقش مهمی را در مطالعات ادبی ایفا میکنند. پیکره و نرمافزارهای پیکرهای علاوه بر فراهمنمودن ...
 
- 
تحلیل آموزههای تربیتی در داستانهای برگرفته از کلیله و دمنه و مرزباننامه درمجموعه آثار آذریزدی (دانشگاه شیراز, 2024-08-22)تحلیل آموزههای تربیتی در داستانهای برگرفته از کلیله و دمنه و مرزباننامه در مجموعهآثار آذریزدی چکیدهباتوجهبه وسعت کاربرد داستانهای برگرفته از کلیله و دمنه و مرزباننامه در قصهگویی برای ...
 
- 
بدنمندی، فلسفه با کودکان و کتاب تصویری تونل: چگونگی شکلگیری معنا از استعارههای آمیخته (دانشگاه شیراز, 2024-08-22)بدنمندی، فلسفه با کودکان و کتاب تصویری تونل: چگونگی شکلگیری معنا از استعارههای آمیخته چکیدهرویکرد پساانسانگرایی از دل مطالعات بینارشتهای گوناگون به برنامهی فلسفه برای کودکان (فبک) پا گشود و آن را دچار تغییر پارادایم ...
 



