مرور مطالعات ادبیات کودک بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 20 از 203

  • فانتزی و شیوه‌های فانتزی‌سازی شاهنامه در ادبیات کودک و نوجوان 

    خالقی چترودی, مه دخت؛ جلالی, مریم (دانشگاه شیراز, 2010-08-23)
    فانتزی از ژانرهای کاربردی در ادبیات کودک و نوجوان است. مهم­ترین عامل کاربرد این نوع، تخیلی ­بودن و محال­ بودن امکان وقوع داستان در عالم واقعی است. فانتزی­ها به دو دسته­ی عام و مدرن تقسیم می­شوند؛ از نظر عناصر سازنده بهترین ...

  • خوبی‌نامه، اندرزنامه‌ای قدیمی و ناشناخته 

    ایرج پور, محمدابراهیم (دانشگاه شیراز, 2010-08-23)
    سیر تاریخی ادبیات کودک در زبان فارسی نشان می­دهد که از دیرباز و حتی پیش از اسلام آثاری با محوریت کودکان به رشته­ی تحـریر در آمده است که البته بیش از همه جنبه­ی پند و اندرز در آن­ها دیده می­شود؛ از آن جمله می­توان به اندرز ...

  • جهان تازه استقلال‌یافته‌ی کودکان: جستاری در انسان‌شناسی ادبیات کودک 

    پرستش, شهرام (دانشگاه شیراز, 2010-08-23)
    تمایز مهم­ترین مؤلفه­ی مدرنیته است که بزرگان علوم اجتماعی از امیل دورکیم گرفته تا پییر بوردیو بر آن تأکید کرده­اند. بر مبنای این رویکردهای نظری می­توان جهان کودکان را با توجه به تأخر تکوین عینی و ذهنی آن به منزله­ی یک میدان ...

  • بررسی تحلیلی سیر نقد ادبیات کودک و نوجوان در ایران با نگاهی آسیب‌شناسانه به قالب‌های نقد 

    حجوانی, مهدی (دانشگاه شیراز, 2010-08-23)
    مقاله‌ی حاضر، ضمن مروری بر جریان نقد ادبیات کودک و نوجوان ایران از مشروطه تا کنون، نشان ‌داده است که این جریان هرچند رو به رشد بوده اما با رویکردی آسیب‌شناسانه، بیشتر بر دو قالب‌ ویژه تاکید داشته است: نخست، ارائه‌ی فهرست ...

  • مقایسه‌ی تحلیلِ انتقادیِ گفتمان داستان‌های کوتاه معاصر بزرگ‌سالان و داستان‌های کوتاه معاصر نوجوانان 

    یارمحمدی, لطف اله؛ یمینی, مرتضی؛ قنبری, لیلا (دانشگاه شیراز, 2010-08-23)
    این تحقیق به بررسی و مقایسه­ی ساختارها و مؤلفه­های گفتمان­مدار موجود در داستان‌های کوتاه معاصر بزرگ­سال و نوجوان پرداخته و سعی در بیان این مطلب دارد که تا چه حد و به چه منظور نویسندگان ادبی در آثار خود از این ساختارها و ...

  • بررسی مهارت‌های تفکّر انتقادی در داستان‌های کودکان و نوجوانان 

    کوکبی, مرتضی؛ حری, عباس؛ مکتبی فرد, لیلا (دانشگاه شیراز, 2011-02-20)
    پژوهشگران در این مقاله کوشیده­اند که در بررسی­ای مقدماتی ضمن شناسایی مهارت­های کلیدی در تفکّر انتقادی، پیوندی میان مؤلّفه­های تفکّر انتقادی و عناصر داستانی برقرار کنند و در تعدادی از داستان­های تألیفی که در ایران منتشر ...

  • وضعیت استناد در «پژوهش‌نامه» و «کتاب ماه کودک و نوجوان»‌ 

    رضوی, عبدالحمید؛ مسنن فارسی, حسین (دانشگاه شیراز, 2011-02-20)
    هر پژوهش برایاینکه بتواند نقشی تأثیرگذار داشته باشد، بایدنتایجو گفته‌هایخود را چه به صورت هم­جهت و چه در جهت مخالف، بر پایه­ی پژوهش­های پیشین بنا کند. ادبیات کودک ایران نیز به عنوان یک علمنوپایدانشگاهی، برای توسعه­ی گستره­ی ...

  • در جست‌وجوی استقلال انتخاب متن‌های ادبی مناسب برای برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان» 

    فرزان فر, جواد؛ قائدی, یحیی؛ نقیب زاده, میرعبدالحسین؛ محمودنیا, علیرضا (دانشگاه شیراز, 2011-02-20)
    مقاله­ی حاضر برای این­که نشان دهد برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»، می­‌تواند برای رسیدن به هدف عمده‌ی خویش یعنی دست­یابی به استقلال از داستان­‌های موجود در ادبیات کودک بهره گیرد، به تحلیل محتوایی از نوع تأملی یا فکری چند ...

  • بررسی عناصر طبیعت در کتاب فارسی دوم دبستان 

    عمل صالح, احیاء؛ عبدالهی, منیژه؛ کارگران, ربابه (دانشگاه شیراز, 2011-02-20)
    در پژوهش حاضر کتاب فارسی دوم دبستان که از پایه‌ای‌ترین کتاب‌های درسی به شمار می‌رود، از منظر یکی از جلوه‌های پر اهمیت رفتارهای اجتماعی- فرهنگی در جهان معاصر، یعنی از زاویه‌ی توجه به محیط زیست، بررسی می‌شود. به همین منظور ...

  • جایگاه مفاهیم فلسفی در ادبیات داستانی کودک ایران 

    ایروانی, شهین؛ مختاری, خدیجه (دانشگاه شیراز, 2011-08-23)
    پژوهش حاضر با هدف یافتن مفاهیم هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و ارزش‌شناسی، در داستان‌های کودکان انجام شده است. نمونه­ی مورد بررسی 41 داستان برگزیده‌ی کودکان است که از سوی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان انتشار یافته است. تحلیل ...

  • تجزیه و تحلیل پیرنگ در داستانک‌های نخودی اثر محمد‌هادی محمدی 

    عباسی, علی (دانشگاه شیراز, 2011-08-23)
    این مقاله بر آن است تا با استفاده از یکی از رویکردهای علمی در حوزه‌ی روایت‌شناسی (مکتب پاریس: گرماس، کورتز، فونتنی و ...) خوانشی بر عنصر پیرنگ در «داستانک‌های نخودی» اثر محمد‌هادی محمدی داشته باشد. پیرنگ نادرست که تجلی ...

  • بررسی ساختار سینمایی و ادبی انیمیشن ملک خورشید (بازشناسی یکی از ابعاد ادبیات کودک در ایران) 

    صفورا, محمدعلی؛ ذوالفقاری, حسن؛ سامانیان, صمد (دانشگاه شیراز, 2011-08-23)
    انیمیشن ملک خورشید، به طراحی و کارگردانی، على‏اکبر صادقى در کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان در سال 1354 و به مدت 16 دقیقه تهیه شده است. تحلیل آثار ارزشمند علی­اکبر صادقی علاوه براین­که عرصه­ی تازه‏اى را پیش رو مى‏گشاید، ...

  • بررسی تکنیک‌های طنز و مطایبه در آثار هوشنگ مرادی کرمانی 

    حسام پور, سعید؛ دهقانیان, جواد؛ خاوری, صدیقه (دانشگاه شیراز, 2011-08-23)
    طنز و طنزپردازی در طول تاریخِ ادبیات فارسی همواره در کنار انواع دیگری مانند هزل، هجو و فکاهه وجود داشته و شاعران و نویسندگان بسیاری از آن برای بیان مقاصد خود استفاده کرده‌اند. هوشنگ مرادی­کرمانی، نویسنده­ی طنزپرداز کودک و ...

  • تحلیل نشانه های ارتباط غیرکلامی در داستان دو دوست 

    رضی, احمد؛ حاجتی, سمیه (دانشگاه شیراز, 2011-08-23)
    یکی از وجوه مشترک داستان‌ها، روایت کیفیت و کمیّت روابط میان شخصیّتهای داستانی است که به دو شکل کلامی و غیرکلامی آشکار میشود. میزان استفاده از این دو نوع ارتباط و چگونگی ترکیب آن‌ها در روایت، با توجه به اهداف نویسنده و نوع ...

  • بررسی رابطه‌ی کتاب‌خوانی و رشد اجتماعی در دانش‌آموزان 

    ظهیری ناو, بیژن؛ رجبی, سوران (دانشگاه شیراز, 2011-08-23)
    هدف اصلی این مطالعه، بررسی رابطه­ی کتاب­خوانی و رشد اجتماعی دانش­آموزان است. جامعه­ی آماری این پژوهش همه‌­ی دانش­آموزان دختر و پسر پایه­ی پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی ناحیه  1 و 2 آموزش و پرورش اردبیل  در سال تحصیلی 89-1388 ...

  • بررسی میزان تأثیر برنامه‌های کتاب‌درمانی بر کاهش پرخاش‌گری کودکان 

    پریرخ, مهری؛ ناصری, زهرا (دانشگاه شیراز, 2011-08-23)
    بسیاری از صاحب‌نظران توجه به دوران کودکی را هموار ساختن راه برای زندگی سالم در بزرگسالی می‌دانند. کودکان در مراحل مختلف زندگی، از ویژگی‌های رشد شناختی متفاوتی برخوردارند که در رفتار آنان قابل تشخیص است.  اگر مراحل رشد به ...

  • عنصر روایت در ترانه‌های کودکانه‌ی مصطفی رحماندوست 

    عبدالهیان, فائقه؛ رضی, احمد (دانشگاه شیراز, 2012-02-20)
    آثار ادبی کودکان با اهداف متفاوتی خلق می‌شوند. زمینه‌سازی برای رشد جنبه‌های فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان، از جمله اهداف ادبیات کودکان است که تولیدکنندگان این دسته از آثار  برای رسیدن ...

  • راز توفیق شعر «باران» 

    خسروی شکیب, محمدرضا؛ دهقانیان, جواد (دانشگاه شیراز, 2012-02-20)
    در هنر به صورت عام و شعر کودک به وجهی خاص، تکید بر تنظیمات زیبایی‌شناسانه و ترفندهای زبانی، ادبی و ساختاری است؛ چون ادبیات کودک و نوجوان باید بیش‌تر از هنرهای دیگر از لحاظ میزان و چگونگی ایجاد ارتباط ارزیابی شود. نسبت متن ...

  • تحلیل محیط شهری و عناصر آن در داستان‌های کودک و نوجوان از سال1370-1379 

    حسن لی, کاووس؛ اسدی, سمانه (دانشگاه شیراز, 2012-02-20)
    ادبیات داستانی، یکی از گونه­های ادبیات کودک و نوجوان است که به دلیل تنوع در موضوعات، شخصیت­ها، محیط­ها و... برای مخاطبان خود جذابیت بسیار دارد. از جمله موضوعات قابل بررسی در ارتباط با این گونه­ی ادبی، رویکرد نویسندگان به ...

  • بررسی مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی در داستان‌های کودک و نوجوان 

    کریمی, محمدحسن؛ ذاکری, مختار (دانشگاه شیراز, 2012-02-20)
    یکی از موضوع‌های اساسی دنیای مدرن، از خودبیگانگی است که در این مقاله، به بررسی این مسئله در داستان‌های کودک و نوجوان پرداخته شده است. در این پژوهش، با رویکردی غیر‌پیدایشی، مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی در داستان‌های یادشده، بررسی ...