مرور مطالعات ادبیات کودک بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 203
-
فانتزی و شیوههای فانتزیسازی شاهنامه در ادبیات کودک و نوجوان
(دانشگاه شیراز, 2010-08-23)فانتزی از ژانرهای کاربردی در ادبیات کودک و نوجوان است. مهمترین عامل کاربرد این نوع، تخیلی بودن و محال بودن امکان وقوع داستان در عالم واقعی است. فانتزیها به دو دستهی عام و مدرن تقسیم میشوند؛ از نظر عناصر سازنده بهترین ...
-
خوبینامه، اندرزنامهای قدیمی و ناشناخته
(دانشگاه شیراز, 2010-08-23)سیر تاریخی ادبیات کودک در زبان فارسی نشان میدهد که از دیرباز و حتی پیش از اسلام آثاری با محوریت کودکان به رشتهی تحـریر در آمده است که البته بیش از همه جنبهی پند و اندرز در آنها دیده میشود؛ از آن جمله میتوان به اندرز ...
-
جهان تازه استقلالیافتهی کودکان: جستاری در انسانشناسی ادبیات کودک
(دانشگاه شیراز, 2010-08-23)تمایز مهمترین مؤلفهی مدرنیته است که بزرگان علوم اجتماعی از امیل دورکیم گرفته تا پییر بوردیو بر آن تأکید کردهاند. بر مبنای این رویکردهای نظری میتوان جهان کودکان را با توجه به تأخر تکوین عینی و ذهنی آن به منزلهی یک میدان ...
-
بررسی تحلیلی سیر نقد ادبیات کودک و نوجوان در ایران با نگاهی آسیبشناسانه به قالبهای نقد
(دانشگاه شیراز, 2010-08-23)مقالهی حاضر، ضمن مروری بر جریان نقد ادبیات کودک و نوجوان ایران از مشروطه تا کنون، نشان داده است که این جریان هرچند رو به رشد بوده اما با رویکردی آسیبشناسانه، بیشتر بر دو قالب ویژه تاکید داشته است: نخست، ارائهی فهرست ...
-
مقایسهی تحلیلِ انتقادیِ گفتمان داستانهای کوتاه معاصر بزرگسالان و داستانهای کوتاه معاصر نوجوانان
(دانشگاه شیراز, 2010-08-23)این تحقیق به بررسی و مقایسهی ساختارها و مؤلفههای گفتمانمدار موجود در داستانهای کوتاه معاصر بزرگسال و نوجوان پرداخته و سعی در بیان این مطلب دارد که تا چه حد و به چه منظور نویسندگان ادبی در آثار خود از این ساختارها و ...
-
بررسی مهارتهای تفکّر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان
(دانشگاه شیراز, 2011-02-20)پژوهشگران در این مقاله کوشیدهاند که در بررسیای مقدماتی ضمن شناسایی مهارتهای کلیدی در تفکّر انتقادی، پیوندی میان مؤلّفههای تفکّر انتقادی و عناصر داستانی برقرار کنند و در تعدادی از داستانهای تألیفی که در ایران منتشر ...
-
وضعیت استناد در «پژوهشنامه» و «کتاب ماه کودک و نوجوان»
(دانشگاه شیراز, 2011-02-20)هر پژوهش برایاینکه بتواند نقشی تأثیرگذار داشته باشد، بایدنتایجو گفتههایخود را چه به صورت همجهت و چه در جهت مخالف، بر پایهی پژوهشهای پیشین بنا کند. ادبیات کودک ایران نیز به عنوان یک علمنوپایدانشگاهی، برای توسعهی گسترهی ...
-
در جستوجوی استقلال انتخاب متنهای ادبی مناسب برای برنامهی «فلسفه برای کودکان»
(دانشگاه شیراز, 2011-02-20)مقالهی حاضر برای اینکه نشان دهد برنامهی «فلسفه برای کودکان»، میتواند برای رسیدن به هدف عمدهی خویش یعنی دستیابی به استقلال از داستانهای موجود در ادبیات کودک بهره گیرد، به تحلیل محتوایی از نوع تأملی یا فکری چند ...
-
بررسی عناصر طبیعت در کتاب فارسی دوم دبستان
(دانشگاه شیراز, 2011-02-20)در پژوهش حاضر کتاب فارسی دوم دبستان که از پایهایترین کتابهای درسی به شمار میرود، از منظر یکی از جلوههای پر اهمیت رفتارهای اجتماعی- فرهنگی در جهان معاصر، یعنی از زاویهی توجه به محیط زیست، بررسی میشود. به همین منظور ...
-
جایگاه مفاهیم فلسفی در ادبیات داستانی کودک ایران
(دانشگاه شیراز, 2011-08-23)پژوهش حاضر با هدف یافتن مفاهیم هستیشناسی، معرفتشناسی و ارزششناسی، در داستانهای کودکان انجام شده است. نمونهی مورد بررسی 41 داستان برگزیدهی کودکان است که از سوی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان انتشار یافته است. تحلیل ...
-
تجزیه و تحلیل پیرنگ در داستانکهای نخودی اثر محمدهادی محمدی
(دانشگاه شیراز, 2011-08-23)این مقاله بر آن است تا با استفاده از یکی از رویکردهای علمی در حوزهی روایتشناسی (مکتب پاریس: گرماس، کورتز، فونتنی و ...) خوانشی بر عنصر پیرنگ در «داستانکهای نخودی» اثر محمدهادی محمدی داشته باشد. پیرنگ نادرست که تجلی ...
-
بررسی ساختار سینمایی و ادبی انیمیشن ملک خورشید (بازشناسی یکی از ابعاد ادبیات کودک در ایران)
(دانشگاه شیراز, 2011-08-23)انیمیشن ملک خورشید، به طراحی و کارگردانی، علىاکبر صادقى در کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان در سال 1354 و به مدت 16 دقیقه تهیه شده است. تحلیل آثار ارزشمند علیاکبر صادقی علاوه براینکه عرصهی تازهاى را پیش رو مىگشاید، ...
-
بررسی تکنیکهای طنز و مطایبه در آثار هوشنگ مرادی کرمانی
(دانشگاه شیراز, 2011-08-23)طنز و طنزپردازی در طول تاریخِ ادبیات فارسی همواره در کنار انواع دیگری مانند هزل، هجو و فکاهه وجود داشته و شاعران و نویسندگان بسیاری از آن برای بیان مقاصد خود استفاده کردهاند. هوشنگ مرادیکرمانی، نویسندهی طنزپرداز کودک و ...
-
تحلیل نشانه های ارتباط غیرکلامی در داستان دو دوست
(دانشگاه شیراز, 2011-08-23)یکی از وجوه مشترک داستانها، روایت کیفیت و کمیّت روابط میان شخصیّتهای داستانی است که به دو شکل کلامی و غیرکلامی آشکار میشود. میزان استفاده از این دو نوع ارتباط و چگونگی ترکیب آنها در روایت، با توجه به اهداف نویسنده و نوع ...
-
بررسی رابطهی کتابخوانی و رشد اجتماعی در دانشآموزان
(دانشگاه شیراز, 2011-08-23)هدف اصلی این مطالعه، بررسی رابطهی کتابخوانی و رشد اجتماعی دانشآموزان است. جامعهی آماری این پژوهش همهی دانشآموزان دختر و پسر پایهی پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش اردبیل در سال تحصیلی 89-1388 ...
-
بررسی میزان تأثیر برنامههای کتابدرمانی بر کاهش پرخاشگری کودکان
(دانشگاه شیراز, 2011-08-23)بسیاری از صاحبنظران توجه به دوران کودکی را هموار ساختن راه برای زندگی سالم در بزرگسالی میدانند. کودکان در مراحل مختلف زندگی، از ویژگیهای رشد شناختی متفاوتی برخوردارند که در رفتار آنان قابل تشخیص است. اگر مراحل رشد به ...
-
عنصر روایت در ترانههای کودکانهی مصطفی رحماندوست
(دانشگاه شیراز, 2012-02-20)آثار ادبی کودکان با اهداف متفاوتی خلق میشوند. زمینهسازی برای رشد جنبههای فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان، از جمله اهداف ادبیات کودکان است که تولیدکنندگان این دسته از آثار برای رسیدن ...
-
راز توفیق شعر «باران»
(دانشگاه شیراز, 2012-02-20)در هنر به صورت عام و شعر کودک به وجهی خاص، تکید بر تنظیمات زیباییشناسانه و ترفندهای زبانی، ادبی و ساختاری است؛ چون ادبیات کودک و نوجوان باید بیشتر از هنرهای دیگر از لحاظ میزان و چگونگی ایجاد ارتباط ارزیابی شود. نسبت متن ...
-
تحلیل محیط شهری و عناصر آن در داستانهای کودک و نوجوان از سال1370-1379
(دانشگاه شیراز, 2012-02-20)ادبیات داستانی، یکی از گونههای ادبیات کودک و نوجوان است که به دلیل تنوع در موضوعات، شخصیتها، محیطها و... برای مخاطبان خود جذابیت بسیار دارد. از جمله موضوعات قابل بررسی در ارتباط با این گونهی ادبی، رویکرد نویسندگان به ...
-
بررسی مؤلّفههای ازخودبیگانگی در داستانهای کودک و نوجوان
(دانشگاه شیراز, 2012-02-20)یکی از موضوعهای اساسی دنیای مدرن، از خودبیگانگی است که در این مقاله، به بررسی این مسئله در داستانهای کودک و نوجوان پرداخته شده است. در این پژوهش، با رویکردی غیرپیدایشی، مؤلّفههای ازخودبیگانگی در داستانهای یادشده، بررسی ...



