دوره 2, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • ترجمه‌ی ادبیات کودکان: بررسی ترجمه‌ی اسامی خاص شخصیت‌ها به طور ویژه 

    معاذالهی, پروانه (دانشگاه شیراز, 2012-02-20)
    مقاله‌ی حاضر بر آن است تا در گام نخست، تفاوت‌های بین ادبیات کودکان و بزرگ‌سالان را از منظر روش‌های ترجمه مشخص کند و سپس به رویکردهای ترجمه‌ی اسامی خاص شخصیت‌ها در ادبیات کودکان بپردازد. بخشی از ترجمه‌های فارسی «قصه‌های ...

  • عنصر روایت در ترانه‌های کودکانه‌ی مصطفی رحماندوست 

    عبدالهیان, فائقه؛ رضی, احمد (دانشگاه شیراز, 2012-02-20)
    آثار ادبی کودکان با اهداف متفاوتی خلق می‌شوند. زمینه‌سازی برای رشد جنبه‌های فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان، از جمله اهداف ادبیات کودکان است که تولیدکنندگان این دسته از آثار  برای رسیدن ...

  • راز توفیق شعر «باران» 

    خسروی شکیب, محمدرضا؛ دهقانیان, جواد (دانشگاه شیراز, 2012-02-20)
    در هنر به صورت عام و شعر کودک به وجهی خاص، تکید بر تنظیمات زیبایی‌شناسانه و ترفندهای زبانی، ادبی و ساختاری است؛ چون ادبیات کودک و نوجوان باید بیش‌تر از هنرهای دیگر از لحاظ میزان و چگونگی ایجاد ارتباط ارزیابی شود. نسبت متن ...

  • تحلیل محیط شهری و عناصر آن در داستان‌های کودک و نوجوان از سال1370-1379 

    حسن لی, کاووس؛ اسدی, سمانه (دانشگاه شیراز, 2012-02-20)
    ادبیات داستانی، یکی از گونه­های ادبیات کودک و نوجوان است که به دلیل تنوع در موضوعات، شخصیت­ها، محیط­ها و... برای مخاطبان خود جذابیت بسیار دارد. از جمله موضوعات قابل بررسی در ارتباط با این گونه­ی ادبی، رویکرد نویسندگان به ...

  • بررسی مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی در داستان‌های کودک و نوجوان 

    کریمی, محمدحسن؛ ذاکری, مختار (دانشگاه شیراز, 2012-02-20)
    یکی از موضوع‌های اساسی دنیای مدرن، از خودبیگانگی است که در این مقاله، به بررسی این مسئله در داستان‌های کودک و نوجوان پرداخته شده است. در این پژوهش، با رویکردی غیر‌پیدایشی، مؤلّفه‌های ازخودبیگانگی در داستان‌های یادشده، بررسی ...

  • نگاهی بر عناصر داستان در بازنویسی کتاب قصه‌های شیرین‌ کلیله‌ و دمنه برای نوجوانان 

    صفری, جهانگیر؛ رحیمی, مسعود؛ نجفی بهزادی, سجاد (دانشگاه شیراز, 2012-02-20)
    بازنویسی و ساده‌سازی متون کهن ادب‍ی به زبان قابل فهم برای گروه‌های سن‍ی مختلف از جمله نوجوانان اهم‍یت زیادی دارد. ضرورت این کار آشنا ‌شدن نوجوانان با فرهنگ، آداب ‌و ‌رسوم، تمدّن، مفاخرمل‍ّی وگذشته‌ی ادب‍ی این مرزوبوم است. ...

  • ساختار روایت در لالایی‌های ایرانی 

    جلالی پندری, یداله؛ پاک ضمیر, صدیقه (دانشگاه شیراز, 2012-02-20)
    لالایی­های ایرانی بخشی از ترانه­های عامیانه و ماندگار و کهن ایرانی است که ریشه در گذشته­های دور دارد. سراینده‌ی نخستین لالایی­ها بر ما معلوم نیست؛ اما سادگی زبان و نیز کاربردی بودن آن‌ها در میان مردم دوره­های مختلف، یکی ...