دوره 14, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تحلیل ساختاری و نشانهمعناشناختی قصة «برگ مروارید» انجوی شیرازی
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)بررسی و نقد لایههای صوری و معنایی قصههای ایرانی در شمار پژوهشهای نقد ادبی میگنجد. قصههای عامیانه از حیث محتوا و ساختار، دارای ارزشهای فرهنگی و ادبی هستند. هدف این پژوهش، بررسی قصهی عامیانه «برگ ...
-
بازنمایی دیدگاه خوانندۀ نهفته براساس شکافهای متنی ایدن چمبرز در رمان برایم شمع روشن کن
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)یکی از کارکردهای نقد خوانندهمحور، فراهمآوردن بستر مناسب برای کشف و مشارکت خواننده در معناسازی در متن است. شکافهای متن از جمله مؤلفههایی هستند که میزان مشارکت خواننده را در بسط یا محدودسازی معنا در فرایند خواندن، تعیین ...
-
بررسی و تحلیل عناصر و ویژگیهای ژانر عامیانۀ کمیک استریپ
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)کمیکاستریپ در ایران بیشتر در چهار ژانر عمده خلق شده که شامل ژانر مذهبی، ژانر حماسی، ژانر جنگی و ژانر عامیانه است. ژانر عامیانه به فرهنگ بومی توجه دارد و در کمیکاستریپهای کودکان اهمیت بیشتری دارد .از بدو ورود کمیک به ...
-
بررسی ویژگیهای سبکی محمود کیانوش و ناصر کشاورز
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)در مقالهی حاضر به بررسی ویژگیهای سبکی دو نفر از نویسندگان و شاعران مطرح ادبیات کودک در دورهی معاصر، محمود کیانوش و ناصر کشاورز پرداخته شده است. هر کدام از این شاعران کودک از امکانات شعر کودک به شکلی خاص بهره میبرند ...
-
معناکاوی کتاب تصویری «سنگ آسمانی» بر اساس نظریهی آ لودهانگاری
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)معناکاوی روشی مرکب از روانکاوی و نشانهشناسی است که کریستوا برای مطالعهی فرایند سوژگی آن را ابداع کرده است. از نظر کریستوا انسان سوژهی دوپارهای برساخته از دو وجه ناهمگون زبان است: یکی وجه مردانهی زبان، موسوم به امر ...
-
بررسی ساختاری بازنویسیهای مژگان شیخی از حکایات گلستان سعدی برای کودکان
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)یکی از نویسندگان پرکار در زمینه بازنویسی متون کهن ادبی، خانم مژگان شیخی است که برخی از حکایات گلستان، بوستان، کلیلهودمنه، قابوسنامه، منطقالطیر و... را برای کودکان بازنویسی کرده است. این مقاله به روش توصیفیتحلیلی و با ...
-
استعاره های مفهومی در شعرقالیچه سلیمون اثر قدمعلی سرامی
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)هدف مقالهی حاضر، تبیین پایههای شناخت سرامی، براساس نظریهی استعارهی مفهومی است. برمبنای این نظریه، این مقاله برآن است، نشان دهد، استعاره در ادبیات، صرفاً ابزاری زبانی در راستای تزیین کلام نیست؛ بلکه ابزاری شناختی است ...
-
بازتاب تجارب زیستی کودکانکار در آثار خودنوشت آنها در مجلّهی عروسک سخنگو
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)کودکان در محیطهای اجتماعی مختلف و تعاملات و مناسباتی که با افراد دیگر دارند، تجربیاتی را از سر میگذرانند که از آنها با عنوان تجارب زیستی نام برده میشود. این تجارب که در شکلگیری شاکلهی ذهنی، قضاوتها و رفتار آنان ...
-
بررسی مراحل حل مسئله و ویژگی های حل کنندگان مسئله در انیمیشن های کودکان
(دانشگاه شیراز, 2024-02-20)هدف از پژوهش حاضر، بررسی مراحل حل مسئله و ویژگیهای حلکنندگان مسئله در انیمیشنهای کودکان براساس مراحل حل مسئلهی دیویی و ویژگیهای حلکنندگان مسئلهی گریفین بود. پژوهش حاضر در پارادایم تحقیقات کیفی قرار داشت. انیمیشنهای ...



