دوره 10, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • تبیین نوروفیلمولوژی به مثابه روشی در مطالعات سینمایی 

    مهدی پور, علی؛ شایگان فر, نادر؛ نجل رحیم, عبدالرحمن؛ خسروآبادی, رضا (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    با گسترش دامنه‌ی علوم اعم از علوم تجربی، علوم انسانی و هنر، مرزهای مشخص میان حوزه های مطالعاتی مختلف کم رنگ شده و نیاز به استفاده از گستره های متفاوت شناختی برای کامل کردن مطالعات در هر رشته ای از علوم فزونی گرفته است. ...

  • خوانش بیش‌متنی قالی‌های نسخه‌برداری‌ شده ایران از قالی تصویری هندو-مغول 

    احمدی پیام, رضوان (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    تولیدات هنری اقتباس شده از حوزه‌های مختلف می‌توانند آفرینش آثار نوین، پیوستگی فرهنگی و فنی هنرها را تضمین نمایند. نظام‌های بصری حاکم بر منبع الهام اصلی در مسیر اقتباس‌های متوالی تحولاتی را در خود می‌پذیرند. شناسایی و برشمردن ...

  • علم‌سنجی مقاله های حوزه طراحی پارچه و لباس در پایگاه استنادی جهان اسلام (آی.اس.سی)از سال 1389تا1398ه.ش 

    نامجو, عباس؛ پورباقری کومله, نغمه؛ کیاوش, فرشته (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    هدف از این پژوهش، علم‏سنجیِ مقاله‎های فارسی چاپ شده در حوزه‎ی طراحی پارچه و لباس در پایگاه استنادی جهان اسلام (آی.اس.سی) در بازه‎ی زمانی 1389 تا 1398 است. این پژوهش در زمره‎ی پژوهش‏های کاربردی بوده که به روش علم‏سنجی انجام ...

  • خوانش نقش پارچه معین مصور با موضوع زن موجود در موزه ملی ایران با رویکرد شمایل‌شناسی 

    فضل وزیری, شهره (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    در زمان پایتختی اصفهان در دوره صفوی سبک و شیوه خاصی در نقوش منسوجات به پیروی از شیوه تک‌پیکرنگاری شکل گرفت که مورد استقبال واقع شد. معین مصور نگارگری زبده، شاگرد رضاعباسی بود که به طراحی پارچه نیز می‌پرداخت. طراحی پارچه‌ی ...

  • تحلیل صوری نقش انسان در رشتی‌دوزی‌های پیکرنگار عصر قاجار 

    مافی تبار, آمنه (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    قلاب‌دوزی رشت(رشتی‌دوزی)، به‌عنوان یکی از شیوه‌های تکمیل و تزیین پارچه، صاحب نمونه‌های متعددی است که بسیاری از آنها از عصر قاجار به میراث رسیده است. از کاربردهای رشتی‌دوزی بایست به دوخت پوش سلطنتی، زین‌پوش و اشیاء مصرفی ...

  • مطالعه تحلیلی بازتاب مفاهیم حکمت هرمسی در گراوورهای آلبرشت دورر 

    ملکی نیا, سپیده؛ سعادت فر, حجت اله (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    آیین هرمسی و مفاهیم حکمی و الهی آن از کهن‌ترین دستاوردهای تاریخ بشریت است با اینکه خاستگاه اولیه این متون مصر باستان است ولی در طول زمان بر ادیان مختلف، نظام فکری و جریان‌های بزرگ فرهنگی جوامع دیگر تاثیری ژرف نهاده است. ...

  • مصورسازی ویکتوریایی نمایشنامه‌های شکسپیر در ویراست‌های گراوور چوب، 60-1840 

    خالقی, افروز؛ لک, مرتضی؛ شب‌رنگ, هدا (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    از زمان تولد نسخه‌های مصور نمایشنامه‌های شکسپیر در قرن هجدهم و رشد بی‌سابقه آن‌ها در قرن نوزدهم، هنرمندان با افزودن روایتِ مکان‌مندِ بصری در کنار متن نمایشنامه‌ها‌، حداکثر ظرفیت زیبایی‌شناختی متن را آشکار می‌ساختند. به ...

  • کارکرد سیمامعناییِ تایپوگرافی در طراحی عناوین کتاب‌های تصویری کودک 

    زنجانبر, امیرحسین؛ رحیمی, رحیم (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    «تایپوگرافی» اصطلاحی در ارتباط تصویری است که می‌توان آنرا متناظر با آرایۀ «سیمامعنایی» در ادبیات دانست. کار تایپوگرافی، بصری کردن نوشتار است و کار سیمامعنایی، ایجاد ارتباط بین سیمای بصری و معنای زبانی کلامِ مکتوب. این پژوهش ...

  • واکاوی کیفیت محتوایی و بصری کتاب‌های برگزیده مسابقه کالدکات در سال‌های2010 تا 2020م. 

    محبی, مهری؛ فرخ فر, فرزانه (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    در تصویرسازی معاصر، برگزاری مسابقات معتبر، ابزاری برای سنجش کیفیت هنر و ادبیات کودک است و می‌تواند در شناسایی آثار بدیع راهگشا باشد. یکی از معتبرترین جوایز تصویرگری کتاب کودکان در جهان، جایزه مدال کالدکات است که از ملاک‌های ...

  • چالش‌های روش‌شناختی در تعریف زیبایی‌شناختیِ زشتی 

    بهرامی قصر, بیتا؛ زارع زاده, فهیمه؛ افروغ, محمد؛ خورشید وند, فاطمه (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    در تاریخ هنر و به‌ویژه دوره‌های متأخر آن، انبوهی از آثار هنری پدید آمده‌اند که موضوع و محتوا یا مواد و مصالح و قالب اجرا و پرداختشان از نوع و به گونه‌ای بوده‌است که در فاهمۀ متعارف و سنت‌های زیبایی‌شناختی پیشینشان، زشت ...

  • تحلیل روایت شناسانه داستان رستم و سهراب در گذار از متن ادبی به متن تصویری بر مبنای الگوی ریخت شناسی پراپ 

    مهماندوست اصفهانی, نفیسه؛ سلیمانی, زلیخا (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    بستر اولیه داستانها به طور معمول متن ادبی است . هنگامی که داستان توسط یک نقاش ترسیم می شود به خاطر محدودیت ها و امکاناتی که دارد، فقط می تواند قسمتی از کل را بیان کند. پراپ داستان ها را به تعدادی نقش ویژه و نقش الگو تقسیم ...

  • تحلیل گفتمان انتقادی شاهنامۀ طهماسبی: پیوند ماجراهای پناهندگی سیاسی سیاوش و گشتاسپ به عصر صفوی 

    حاجی هادیان, منصوره؛ نصرتی, مهرداد (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    این جستار با تحلیل، توصیف و مقایسۀ داده‌هایی که از منابع کتابخانه‌ای به‌دست آمدهو به‌برخی از نگاره‌های شاهنامۀ طهماسبی می‌پردازد که داستان‌های سیاوش در توران‌زمین و گشتاسپ در روم را تصویر می‌کنند. هدف از پژوهش نشان ...

  • جستاری در زندگی و آثار فتح‌الله شیرازی، قلمدان‌نگار روزگار ناصری 

    کشمیری, مریم (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    فتح‌الله شیرازی، نقاش زیرلاکی دورة ناصری با همة ارزشمندی، گوناگونی و گستردگی آثار، هنرمندی کم‌وبیش ناشناخته است. موضوع و گسترة پژوهش کنونی، رخدادهای زندگی و تاریخِ درگذشت، مسیر بالندگی، روش کار، زمینه‌های نوآوری و سبک‌شناسی ...

  • پساپدیدارشناسی دُن آیدی در تبدیل نقاشی به فناوری دیجیتال 

    کریمی کلیشادی, کوثر؛ پیراوی ونک, مرضیه (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)
    تاریخ تحول تمدن بشری نشان می‌دهد که همزیستی هنر و فناوری در هر زمانی وجود داشته است. هنر دیجیتال، هنری است برآمده از میان تاریخ هنر و تکنولوژی که همراه با پیشرفت فزاینده فناوری مرزهای پیشین خود را دگرگون کرد. زبان نقاشی ...