• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    خوانش بیش‌متنی قالی‌های نسخه‌برداری‌ شده ایران از قالی تصویری هندو-مغول

    (ندگان)پدیدآور
    احمدی پیام, رضوان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.390 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تولیدات هنری اقتباس شده از حوزه‌های مختلف می‌توانند آفرینش آثار نوین، پیوستگی فرهنگی و فنی هنرها را تضمین نمایند. نظام‌های بصری حاکم بر منبع الهام اصلی در مسیر اقتباس‌های متوالی تحولاتی را در خود می‌پذیرند. شناسایی و برشمردن مولفه های اصلی در اثر مورد اقتباس و سیر تحول آن در زمینه های مختلف هنری می تواند بر تبیین اصالت و بومی‌گرایی آثار مرجع و خلاقیت و نوآوری تولیدات جدید تأکید نماید. هدف از این نوشتار درک چگونگی برگرفتگی دو قالی ایران از قالی تصویری هند مبتنی بر روش بیش‌متنیت ژرار ژنت و گونه‌شناسی روابط است. در همین راستا به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد: سه قالی منتخب در این پژوهش تحت تاثیر چه مولفه‌هایی با یکدیگر مرتبط می‌گردند؟ قالی‌های تصویری ایرانی مورد مطالعه از کدام روابط بیش‌متنی نسبت به الگوی هندی برخوردار هستند؟ م طالعه پیش‌رو به‌روش توصیفی- تطبیقی مبتنی بر جمع‌آوری داده‌های کتابخانه‌ای (مشاهده و فیش‌برداری) انجام پذیرفته و تبیین و طبقه‌بندی یافته‌ها براساس تحلیل مضمون است. نتایج نشان داد که بیش‌متن‌های ایرانی به‌واسطه دو نسبت تراگونگی و همانگونگی مبتنی بر سه محور بصری –فرمی (نقشمایه‌ها)، ترکیب‌بندی (ساختار و جهت) و رنگ‌بندی نسبت به پیش‌متن هندی قابل ارزیابی هستند. روابط بیش‌متنی شناسایی‌شده در همانگونگی‌ها عمدتا از نوع فورژی (کارکرد جدی) و در تراگونگی‌ها مبتنی بر پارودی (کارکرد تفنن)، جایگشت (کارکرد جدی) و تراوستیسمان (کارکرد طنز) بودند. هنرمند ایرانی تحت تأثیر پیشینه غنی در هنر-صنعت قالی‌بافی با اقتباس از نمونه هندی و اعمال تغییرات کیفی و بصری مختلف، متونی خلاقانه را عرضه داشته که از بازنمایی صِرف فاصله گرفته است.
    کلید واژگان
    قالی تصویری
    فرشبافی هند
    فرش ایران
    بیش‌متنیت ژرار ژنت
    مبانی نظری هنرهای تجسمی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-05-22
    1404-03-01
    ناشر
    انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران
    Iranian Scientific Association of Visual Arts
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکده هنر دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

    شاپا
    2538-5666
    2676-6701
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2024.45153.1548
    https://jtpva.alzahra.ac.ir/article_7911.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166644

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب