خوانش بیشمتنی قالیهای نسخهبرداری شده ایران از قالی تصویری هندو-مغول
(ندگان)پدیدآور
احمدی پیام, رضوان
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تولیدات هنری اقتباس شده از حوزههای مختلف میتوانند آفرینش آثار نوین، پیوستگی فرهنگی و فنی هنرها را تضمین نمایند. نظامهای بصری حاکم بر منبع الهام اصلی در مسیر اقتباسهای متوالی تحولاتی را در خود میپذیرند. شناسایی و برشمردن مولفه های اصلی در اثر مورد اقتباس و سیر تحول آن در زمینه های مختلف هنری می تواند بر تبیین اصالت و بومیگرایی آثار مرجع و خلاقیت و نوآوری تولیدات جدید تأکید نماید. هدف از این نوشتار درک چگونگی برگرفتگی دو قالی ایران از قالی تصویری هند مبتنی بر روش بیشمتنیت ژرار ژنت و گونهشناسی روابط است. در همین راستا به این پرسشها پاسخ میدهد: سه قالی منتخب در این پژوهش تحت تاثیر چه مولفههایی با یکدیگر مرتبط میگردند؟ قالیهای تصویری ایرانی مورد مطالعه از کدام روابط بیشمتنی نسبت به الگوی هندی برخوردار هستند؟ م طالعه پیشرو بهروش توصیفی- تطبیقی مبتنی بر جمعآوری دادههای کتابخانهای (مشاهده و فیشبرداری) انجام پذیرفته و تبیین و طبقهبندی یافتهها براساس تحلیل مضمون است. نتایج نشان داد که بیشمتنهای ایرانی بهواسطه دو نسبت تراگونگی و همانگونگی مبتنی بر سه محور بصری –فرمی (نقشمایهها)، ترکیببندی (ساختار و جهت) و رنگبندی نسبت به پیشمتن هندی قابل ارزیابی هستند. روابط بیشمتنی شناساییشده در همانگونگیها عمدتا از نوع فورژی (کارکرد جدی) و در تراگونگیها مبتنی بر پارودی (کارکرد تفنن)، جایگشت (کارکرد جدی) و تراوستیسمان (کارکرد طنز) بودند. هنرمند ایرانی تحت تأثیر پیشینه غنی در هنر-صنعت قالیبافی با اقتباس از نمونه هندی و اعمال تغییرات کیفی و بصری مختلف، متونی خلاقانه را عرضه داشته که از بازنمایی صِرف فاصله گرفته است.
کلید واژگان
قالی تصویریفرشبافی هند
فرش ایران
بیشمتنیت ژرار ژنت
مبانی نظری هنرهای تجسمی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-05-221404-03-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده هنر دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانشاپا
2538-56662676-6701



