مبانی نظری هنرهای تجسمی

ارسال های اخیر

  • ترجمۀ گرامری دو نظام بینانشانه‌ای کلامی و بصری در اکفراسیس 

    هاتفی, محمد (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-09-23)
    اکفراسیس (برگردان هنری) به طور سنتی به بازنمایی ابژه یک هنر در قالب هنر دیگر گفته شده است. این حوزه مطالعاتی اغلب با مطالعات کلمه-تصویر تداعی می‌شود اما امروزه دایرۀ مفهومی آن گسترده شده و هر گونه برگردان بینانشانه‌‌ای را ...

  • بررسی طرح، نقش و شیوة تولید منسوجات آویز در فضاهای زیستی عصر قاجار 

    مافی تبار, آمنه؛ شریف زاده, سید عبدالمجید (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-09-23)
    منسوجات با طرح­های محرابی و ترنج­دار به­رغم کاربرد گسترده در امور مصرفی، معمولاً به سبب عدم استفاده در پوشاک از یک­سو و صورت مشابه با دست­بافته ­های داری در سوی دیگر، کم‌تر در قالب انواع پارچه مورد بررسی قرار گرفته ­اند. ...

  • جایگاه نگارگری در سپهر فرهنگی دوره پهلوی اول 

    معین الدینی, محمد؛ توفیقی, ثمر (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-09-23)
    با فروپاشی سلسله‌ی قاجار و روی‌کار‌آمدن دولت پهلوی، ایران دچار تحولات فراوانی شد. آرمان‌های دولت پهلوی تمام آن چیزهایی بود که بیشتر با مشروطه‌خواهی طرح شده و در سایه‌ی پشتیبانی روشنفکران و اقتدار رضاشاه، به‌صورت یک تجدد ...

  • مطالعه چگونگی فهم انسان از آثار هنری (از نگاه هرمنوتیک فلسفی گادامر) 

    باقری, سیده مهسا؛ ارژمند, محمود؛ حسینی, سید بهشید (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-09-23)
    انسان هنگام مواجهه با اثر هنری به مراتبی از فهم آن نایل می­گردد. اندیشمندان، نظریات متفاوتی دربارۀ چگونگی این فهم ارایه کرده­اند. دامنۀ این نظریات زیرمجموعۀ دو آیین فکریِ ساختارگرایی و هرمنوتیک است. ساختارگرایی به‌دنبال ...

  • نظام نشانه ای مهر و کین در نقاشی قهوه خانه ای «مصیبت کربلا»، اثر محمد مدبّر 

    سیدرضوی, نسرین؛ نجم الدین, فواد؛ راسته, مونا (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-09-23)
    نقاشی قهوه­ خانه ­ای، برگرفته از متن فرهنگ سنتی و عامیانه ایرانی است و توجه خاصی را به واقعه کربلا به‌عنوان یکی از مضامین ویژه فرهنگ ایرانی نشان داده است. نقاشی «مصیبت کربلا»، اثر محمد مدبّر، اثری شاخص در این سنت تصویری، ...

  • مطالعه شجره‌نامه‌نگاری نسخه‌ تحفه سلیمانی (سبحه‌الاخبار) بر مبنای نظریه آیکونوگرافی پانوفسکی 

    شاد قزوینی, پریسا؛ حسینی, سیده مریم (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-09-23)
    در طول تمدن بشر، شجره‌نامه‌نویسی یکی از راه‌های ارایه اطلاعات نَسبی بود که به صورت اشکال مختلف به نگارش درآمده است. نسخ متعددی از این دست در جهان وجود دارد که پژوهش‌های فرهنگی و مردم شناسانه‌ عمیقی را می‌طلبد. نسخه «تحفه ...

  • بازنمایی ساختمان در نقاشی ایرانی و نقش آن در گستردگی فضای تصویر و ژرفانمایی 

    کشمیری, مریم (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-09-23)
    ساختمان‎ها پس از پیکره‎ها، تاثیرگذارترین عنصر بصری در نقاشی ایرانی است. از کهن‎ترین نمونه‎های برجای‎مانده مانند.ورقه‎ وگلشاه که حتی عناصر طبیعی نیز در آن، نقش چندانی در ساخت فضای صحنه نداشت، این بناها بودند که جایگاه‎های ...

  • کاربرد لایه پنهان در توسعه گره‌چینی بر مبنای مستندات تاریخی در ایران 

    نژاد ابراهیمی, احد؛ عزیزپور شوبی, عارف (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-05-22)
    گره‌ها یکی از پیچیده‌ترین الگوهای هندسی هستند که در دوران اسلامی بسیار توسعه یافتند و معماران ایرانی سهم عمده‌ای در توسعه آن داشتند. یکی از مسایل مهم در مطالعه گره‌ها روش‌شناسی تولید گره‌ها هست. بر اساس اسناد مکتوب منتشر ...

  • فرآیند استخراج شاخصه‌های فرهنگی و عناصر طراحی مرتبط در محصولات سنتی ایرانی 

    عابدینی, احمد (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-05-22)
    محصولات سنتی ایران بر اساس نیازهای فرهنگی و اعتقادات و آداب و رسوم مردم و هم‌چنین، نیازهای عملکردی ایجاد شده بودند و بی‌توجهی به نیازهای فرهنگی می‌تواند ناهنجاری‌هایی را در فرهنگ جامعه توسط محصولات، ایجاد کند. محصولات سنتی ...

  • خوانش اصالت وجود در آثار اگون شیله با تمرکز بر اندیشه مارتین هایدگر 

    بشر, مرجان؛ اردلانی, حسین (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-05-22)
    مفهوم اصالت وجود در اندیشه مارتین هایدگر به‌عنوان یک موضع فردی تبیین شده است که برای رویارویی با پوچی نهایی زندگی، اضطراب را تجربه و در اکنون زندگی می‌کند و از این طریق دازاین، جهان خود را از طریق جهش­های آزادی افراطی خلق ...

  • اثربخشی احساسات کودکان در رغبت به استفاده از مبلمان شهری با رویکرد مهندسی کانسی (مطالعه موردی: بوستان لاله شهر تهران) 

    اله دادی, مرضیه؛ حاتمی سعید آبادی, مهدیه (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-05-22)
    دوران کودکی نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت انسان به لحاظ فردی و اجتماعی ایفا می ­کند. فضاهایی که کودکان در آن حضور دارند، از عوامل موثر در شکل‌گیری و رشد درست شخصیتی و تربیتی کودک است که در این راستا می­ توان به تاثیر مبلمان ...

  • دلالت‌های معنایی تصویر دیگری در مجموعه بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» 

    رویان, سمیرا؛ حسن نژاد سیگارودی, پروین (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-05-22)
    تاریخ حیات اجتماعی بشر انباشته است از مواردی که جوامع به واسطه­ رسانه­های کلامی و تصویری به بازنمایی «دیگری» و متمایز ساختن آن از خویشتن پرداخته­اند. با توجه به اهمیت تصویرسازی هویت جوامع معاصر در رسانه­های نوین و ضمن مبنا ...

  • بررسی نگاره انسان لمیده بر تخت و متکی به بالِش در هنر دوران تاریخی ایران 

    رایگانی, ابراهیم؛ ویسی, مهسا؛ همتی ازندریانی, اسماعیل (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-05-22)
    هنر ایران در دوره­‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی نمودگاه بارز رویکردهای بازتاب و شکل­‌دهی به شمار می­‌رود که از جمله­ مصادیق آن تجسم لمیدگی و تکیه بر بالش/ بالش‌­ها است. لمیدگی/تکیه بر بالش یک صاحب منصب، در نقوش‌­برجسته، ...

  • تاثیر هنر محیطی بر میزان سواد محیط‌زیستی دانشجویان (دانشگاه خوارزمی کرج) براساس مولفه های فرهنگی 

    موسیوند, محسن؛ امامی فر, سید نظام الدین؛ حسینی, سیدرضا (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-05-22)
    هنر محیطی از اقسامِ هنرهای جدید، درکنار رویکرد زیبایی­شناسانه، دارای دغدغه­های جمعی ناشی از مسایل و بحران­های محیط­زیستی است. از سویی، در دنیای امروز یکی از مهم­ترین وجوه سواد بشر، سواد محیط­زیستی است که در سه حیطه آگاهی، ...

  • تحلیل نشانه-معناشناختی تعاملی مراسم آیینی «چله‌ ‌هاوین» با تاکید بر نظریه کارناوال باختین 

    اسکویی, گلاله؛ رهبرنیا, زهرا؛ شعیری, حمیدرضا (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2023-05-22)
    مراسم آیینی چله هاوین دارای قدمتی تاریخی و مربوط به روستای زردویی از توابع استان کرمانشاه است. این رسم، هر ساله در امرداد و در طولانی‌ترین روز تابستان برگزار می‌شود. بخش مهم این مراسم را مردم و کشاورزان تشکیل می‌دهند و هدف ...

  • گفتمان هویت فرهنگی زنان در فرش دست‌باف دوره قاجار و پهلوی با رویکرد فوکو 

    طراوتی محجوبی, سپیده؛ کاتب, فاطمه؛ کشاورز افشار, مهدی (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-12-22)
    از مسایلی که کم‌تر به آن پرداخته شده‌است، مساله­ هویت فرهنگی زنان در حوزه فرش دست‌باف می‌باشد. از آن­جا که فرش دست‌باف همواره، آمیخته با زندگی زنان بوده‌است، مساله­ اصلی این پژوهش، اعتبار بخشیدن به گفتمان هویت فرهنگی زنان ...

  • مطالعه تطبیقی شعائر، قاب‌بندی و نقوش مسکوکات ادوار حکومت نادرشاه افشار و کریم خان زند 

    کاکاوند, سمانه (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-12-22)
    افشاریان و زندیان سهم اندکی از منابع مکتوب تاریخ هنر ایران دارند. توجه بیش‌تر به دستاوردهای هنری صفویان و قاجار یکی از دلایل مغفول ماندن هنر دوران افشار و زند است. سکه به عنوان وجه مبادلات تجاری میان اقوام و ملل علاوه بر ...

  • کارکرد بلاغی‌ـ رواییِ «تصویر» در ادبیات کودک 

    زنجانبر, امیرحسین (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-12-22)
    «بلاغت» کاربرد مجازیِ جملات به‌منظور ایجاد معانیِ ثانوی است. در کتاب‌های کودک، تصویر از مهم‌ترین ابزارهای دگرمعناییِ جملات است. متقابلا، جملات نیز برای تصاویر ایجاد دگرمعنایی می‌کنند. به تعبیر رولان بارت، متنِ نوشتاری بر ...

  • زیباشناسی گشتالتِ فیگورها در آثار جوزپه آرچیمبولدو 

    آفرین, فریده (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-12-22)
    در پژوهش ‌پیش‌رو، هدف این است که آثار یکی از منریست‌ها، یعنی جوزپه آرچیمبولدو را با روش توصیفی-تحلیلی برای یافتن اصولی مطالعه کنیم که هنرمند برای سازمان‌دهی به ادراک بصری پیش از ابداع نظری آن در آثارش به کار بسته است. این ...

  • مطالعه شمایل‌شناسانه تصویر عصا در آثار محمد سیاه‌قلم به روش اروین پانوفسکی 

    محمد زاده, مهدی؛ ازهری, فریبا؛ شکرپور, شهریار (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2022-12-22)
    آثار سیاه قلم در تاریخ هنر نگارگری به دلیل تفاوت‌های تجسمی و بیانی دارای جایگاه ویژه‌ است. به نظر می‌رسد برخی از عناصر تصویری به‌کار رفته در این آثار، از لحاظ بیانی واجد مفاهیم ویژه و از منظر روابط هنری و فرهنگی نشان دهنده ...

View more