مبانی نظری هنرهای تجسمی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
تبیین نوروفیلمولوژی به مثابه روشی در مطالعات سینمایی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)با گسترش دامنهی علوم اعم از علوم تجربی، علوم انسانی و هنر، مرزهای مشخص میان حوزه های مطالعاتی مختلف کم رنگ شده و نیاز به استفاده از گستره های متفاوت شناختی برای کامل کردن مطالعات در هر رشته ای از علوم فزونی گرفته است. ...
-
خوانش بیشمتنی قالیهای نسخهبرداری شده ایران از قالی تصویری هندو-مغول
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)تولیدات هنری اقتباس شده از حوزههای مختلف میتوانند آفرینش آثار نوین، پیوستگی فرهنگی و فنی هنرها را تضمین نمایند. نظامهای بصری حاکم بر منبع الهام اصلی در مسیر اقتباسهای متوالی تحولاتی را در خود میپذیرند. شناسایی و برشمردن ...
-
علمسنجی مقاله های حوزه طراحی پارچه و لباس در پایگاه استنادی جهان اسلام (آی.اس.سی)از سال 1389تا1398ه.ش
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)هدف از این پژوهش، علمسنجیِ مقالههای فارسی چاپ شده در حوزهی طراحی پارچه و لباس در پایگاه استنادی جهان اسلام (آی.اس.سی) در بازهی زمانی 1389 تا 1398 است. این پژوهش در زمرهی پژوهشهای کاربردی بوده که به روش علمسنجی انجام ...
-
خوانش نقش پارچه معین مصور با موضوع زن موجود در موزه ملی ایران با رویکرد شمایلشناسی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)در زمان پایتختی اصفهان در دوره صفوی سبک و شیوه خاصی در نقوش منسوجات به پیروی از شیوه تکپیکرنگاری شکل گرفت که مورد استقبال واقع شد. معین مصور نگارگری زبده، شاگرد رضاعباسی بود که به طراحی پارچه نیز میپرداخت. طراحی پارچهی ...
-
تحلیل صوری نقش انسان در رشتیدوزیهای پیکرنگار عصر قاجار
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)قلابدوزی رشت(رشتیدوزی)، بهعنوان یکی از شیوههای تکمیل و تزیین پارچه، صاحب نمونههای متعددی است که بسیاری از آنها از عصر قاجار به میراث رسیده است. از کاربردهای رشتیدوزی بایست به دوخت پوش سلطنتی، زینپوش و اشیاء مصرفی ...
-
مطالعه تحلیلی بازتاب مفاهیم حکمت هرمسی در گراوورهای آلبرشت دورر
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)آیین هرمسی و مفاهیم حکمی و الهی آن از کهنترین دستاوردهای تاریخ بشریت است با اینکه خاستگاه اولیه این متون مصر باستان است ولی در طول زمان بر ادیان مختلف، نظام فکری و جریانهای بزرگ فرهنگی جوامع دیگر تاثیری ژرف نهاده است. ...
-
مصورسازی ویکتوریایی نمایشنامههای شکسپیر در ویراستهای گراوور چوب، 60-1840
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)از زمان تولد نسخههای مصور نمایشنامههای شکسپیر در قرن هجدهم و رشد بیسابقه آنها در قرن نوزدهم، هنرمندان با افزودن روایتِ مکانمندِ بصری در کنار متن نمایشنامهها، حداکثر ظرفیت زیباییشناختی متن را آشکار میساختند. به ...
-
کارکرد سیمامعناییِ تایپوگرافی در طراحی عناوین کتابهای تصویری کودک
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)«تایپوگرافی» اصطلاحی در ارتباط تصویری است که میتوان آنرا متناظر با آرایۀ «سیمامعنایی» در ادبیات دانست. کار تایپوگرافی، بصری کردن نوشتار است و کار سیمامعنایی، ایجاد ارتباط بین سیمای بصری و معنای زبانی کلامِ مکتوب. این پژوهش ...
-
واکاوی کیفیت محتوایی و بصری کتابهای برگزیده مسابقه کالدکات در سالهای2010 تا 2020م.
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)در تصویرسازی معاصر، برگزاری مسابقات معتبر، ابزاری برای سنجش کیفیت هنر و ادبیات کودک است و میتواند در شناسایی آثار بدیع راهگشا باشد. یکی از معتبرترین جوایز تصویرگری کتاب کودکان در جهان، جایزه مدال کالدکات است که از ملاکهای ...
-
چالشهای روششناختی در تعریف زیباییشناختیِ زشتی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)در تاریخ هنر و بهویژه دورههای متأخر آن، انبوهی از آثار هنری پدید آمدهاند که موضوع و محتوا یا مواد و مصالح و قالب اجرا و پرداختشان از نوع و به گونهای بودهاست که در فاهمۀ متعارف و سنتهای زیباییشناختی پیشینشان، زشت ...
-
تحلیل روایت شناسانه داستان رستم و سهراب در گذار از متن ادبی به متن تصویری بر مبنای الگوی ریخت شناسی پراپ
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)بستر اولیه داستانها به طور معمول متن ادبی است . هنگامی که داستان توسط یک نقاش ترسیم می شود به خاطر محدودیت ها و امکاناتی که دارد، فقط می تواند قسمتی از کل را بیان کند. پراپ داستان ها را به تعدادی نقش ویژه و نقش الگو تقسیم ...
-
تحلیل گفتمان انتقادی شاهنامۀ طهماسبی: پیوند ماجراهای پناهندگی سیاسی سیاوش و گشتاسپ به عصر صفوی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)این جستار با تحلیل، توصیف و مقایسۀ دادههایی که از منابع کتابخانهای بهدست آمدهو بهبرخی از نگارههای شاهنامۀ طهماسبی میپردازد که داستانهای سیاوش در تورانزمین و گشتاسپ در روم را تصویر میکنند. هدف از پژوهش نشان ...
-
جستاری در زندگی و آثار فتحالله شیرازی، قلمداننگار روزگار ناصری
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)فتحالله شیرازی، نقاش زیرلاکی دورة ناصری با همة ارزشمندی، گوناگونی و گستردگی آثار، هنرمندی کموبیش ناشناخته است. موضوع و گسترة پژوهش کنونی، رخدادهای زندگی و تاریخِ درگذشت، مسیر بالندگی، روش کار، زمینههای نوآوری و سبکشناسی ...
-
پساپدیدارشناسی دُن آیدی در تبدیل نقاشی به فناوری دیجیتال
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2025-05-22)تاریخ تحول تمدن بشری نشان میدهد که همزیستی هنر و فناوری در هر زمانی وجود داشته است. هنر دیجیتال، هنری است برآمده از میان تاریخ هنر و تکنولوژی که همراه با پیشرفت فزاینده فناوری مرزهای پیشین خود را دگرگون کرد. زبان نقاشی ...
-
ویژگیهای مدرن آموزههای مکتب بینالمللی باهاوس بر اساس نظریه عملکردی هانس ون مانن
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-06-21)هانس ون مانن با رویکرد سیستمی به بررسی هنر در جامعه مدرن پرداخته است و هدف اصلی او در نظریهاش توسعه مدلهایی است که میتواند جهانهای هنری را سازماندهی کند. تحولات اجتماعی را حاصل اثرگذاری هنر بر ارتقاء سطح کیفی اقتصادی، ...
-
مکتب تهران خاستگاهها و دستاوردهای آن در سده اخیر
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-06-21)فضای هنرهای تجسمی ایران بهدو رویکرد اصلی تقسیمپذیر است. گروهی بر این باورندکه همسو با جریانهای مهم هنری جهان، در روندی تاریخی به دستاوردهایکنونی رسیده، به تجربهاندوزی و فعالیت مشغولند وگروهی دیگر درطیفهای گوناگون ...
-
تحلیل نگارههای سه حکایت عاشورا (وقایع تحریفی)در نسخه چاپ سنگی اسرارالشهاده (1268ق) موجود در کتابخانه ملی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-06-21)در پی زنده نگه داشتن نهضت عاشورا، نقلها و گزارشهای این واقعه به صورت مقتلالحسین، روایتهای متعددی از این حادثه را بازگو کرده است. در این میان، روایتهای تحریفی از واقعه عاشورا در برخی کتب به وفور مکتوب و تصویرآفرینی شده است. ...
-
کاربرد نقد تکوینی در نقاشی؛ مورد مطالعاتی یک پردۀ نقاشی از هنری ماتیس
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-06-21)نقد تکوینی برای نخستین بار در نیمة دوم قرن بیستم و در دهة ۷۰، با ابداع واژة پیشامتن توسط ژان بلمن نوئل، در فرانسه پدیدار شد. در این روش نقد، بجای پرداختن به اثر یا متن نهایی، فرآیند شکل گیری آن، مورد بررسی قرار میگیرد. از ...
-
بازخوانی نگاره «روز داوری» از فالنامه تهماسبی با نظر به جایگاه نقل و تخیل در آرای ابن سینا
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-06-21)نقل و تخیل در نظام فکری ابن سینا از جایگاهی ویژه برخوردار هستند. او بر مبنای نقل تعبدی، معاد جسمانی را پذیرفت و تقریر عقوبت بدنی برای انسانها در روز حشر را از جملهی رموز و اشارات دانست. در باب تخیل نیز، ضمن متمایزنمودن ...
-
واکاوی عکس های نیشابور در دوران قاجار
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)توجه ویژه ناصرالدینشاه به کارکردهای مختلف عکاسی از همان سالهای آغازین سلطنتش، موجب عکسبرداری از نواحی مختلف ایران ازجمله نیشابور شد. با توجه به عدم وجود منبعی که به تاریخنگاری عکاسی نیشابور بپردازد، این پژوهش با هدف ...



