• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی کیفیت محتوایی و بصری کتاب‌های برگزیده مسابقه کالدکات در سال‌های2010 تا 2020م.

    (ندگان)پدیدآور
    محبی, مهریفرخ فر, فرزانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.168 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در تصویرسازی معاصر، برگزاری مسابقات معتبر، ابزاری برای سنجش کیفیت هنر و ادبیات کودک است و می‌تواند در شناسایی آثار بدیع راهگشا باشد. یکی از معتبرترین جوایز تصویرگری کتاب کودکان در جهان، جایزه مدال کالدکات است که از ملاک‌های ارزشیابی آن ارتباط تصاویر با متن، رسا بودن تصاویر و بالا بودن کیفیت هنری می‌باشد. جایگاه این مسابقه در بین تصویرگران کتاب کودک دارای اهمیت زیادی است چراکه کتابی که برنده جایزه کالدکات شود نه تنها از از حیث تصویرسازی مورد توجه قرار می‌گیرد، بلکه از نظر تجاری نیز جایگاهی شاخص به‌دست می‌آورد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی کیفیت متن و تصویر در کتاب‌های برگزیده مسابقه کالدکات در سال‌های2010 تا 2020م. است. نتایج بررسی، پاسخی به این پرسش است که ارتباط متن و تصویر در کتاب‌های برگزیده مسابقه کالدکات از سال2010 تا 2020 چگونه تبیین شده است؟ روش تحقیق: توصیفی و از نوع تحلیل محتوا، شیوه گرد‌آوری اطلاعات: کتابخانه‌ای و الکترونیکی و تجزیه و تحلیل: بر پایه مطالعات کمّی و کیفی صورت گرفته‌است. بدین‌سان جامعه پژوهش شامل تصویرسازی کتاب‌های برگزیده ده سال مسابقه کالدکات از سال 2010 تا 2020 م است. نتایج حاکی از آن است که گونه ادبی در بیشتر کتا‌ب‌ها، داستانی، کودکانه و فانتزی است و با قرار گرفتن شخصیت‌های انسانی-حیوانی در کنار هم، فضاسازی‌های متنوعی خلق شده‌است. بیشترین تکنیک، آبرنگ است و از سبک‌های فانتزی، تخیلی، واقع‌گرا و فتوواقع‌گرایانه بهره گرفته‌ شده است. شاخصه‌های مفهوم، رویداد اصلی، شخصیت و فضا در متن و تصویر همگام است و این شاخصه‌ها در تصاویر با هدفی که نویسنده داشته، مطابقت دارد.
    کلید واژگان
    کتاب کودک
    ارتباط متن و تصویر
    تصویرسازی
    جایزه کالدکات

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-05-22
    1404-03-01
    ناشر
    انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران
    Iranian Scientific Association of Visual Arts
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد تصویرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران
    دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

    شاپا
    2538-5666
    2676-6701
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2024.43285.1495
    https://jtpva.alzahra.ac.ir/article_7668.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166637

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب