واکاوی کیفیت محتوایی و بصری کتابهای برگزیده مسابقه کالدکات در سالهای2010 تا 2020م.
(ندگان)پدیدآور
محبی, مهریفرخ فر, فرزانه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در تصویرسازی معاصر، برگزاری مسابقات معتبر، ابزاری برای سنجش کیفیت هنر و ادبیات کودک است و میتواند در شناسایی آثار بدیع راهگشا باشد. یکی از معتبرترین جوایز تصویرگری کتاب کودکان در جهان، جایزه مدال کالدکات است که از ملاکهای ارزشیابی آن ارتباط تصاویر با متن، رسا بودن تصاویر و بالا بودن کیفیت هنری میباشد. جایگاه این مسابقه در بین تصویرگران کتاب کودک دارای اهمیت زیادی است چراکه کتابی که برنده جایزه کالدکات شود نه تنها از از حیث تصویرسازی مورد توجه قرار میگیرد، بلکه از نظر تجاری نیز جایگاهی شاخص بهدست میآورد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی کیفیت متن و تصویر در کتابهای برگزیده مسابقه کالدکات در سالهای2010 تا 2020م. است. نتایج بررسی، پاسخی به این پرسش است که ارتباط متن و تصویر در کتابهای برگزیده مسابقه کالدکات از سال2010 تا 2020 چگونه تبیین شده است؟ روش تحقیق: توصیفی و از نوع تحلیل محتوا، شیوه گردآوری اطلاعات: کتابخانهای و الکترونیکی و تجزیه و تحلیل: بر پایه مطالعات کمّی و کیفی صورت گرفتهاست. بدینسان جامعه پژوهش شامل تصویرسازی کتابهای برگزیده ده سال مسابقه کالدکات از سال 2010 تا 2020 م است. نتایج حاکی از آن است که گونه ادبی در بیشتر کتابها، داستانی، کودکانه و فانتزی است و با قرار گرفتن شخصیتهای انسانی-حیوانی در کنار هم، فضاسازیهای متنوعی خلق شدهاست. بیشترین تکنیک، آبرنگ است و از سبکهای فانتزی، تخیلی، واقعگرا و فتوواقعگرایانه بهره گرفته شده است. شاخصههای مفهوم، رویداد اصلی، شخصیت و فضا در متن و تصویر همگام است و این شاخصهها در تصاویر با هدفی که نویسنده داشته، مطابقت دارد.
کلید واژگان
کتاب کودکارتباط متن و تصویر
تصویرسازی
جایزه کالدکات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-05-221404-03-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد تصویرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایراندانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
شاپا
2538-56662676-6701



