خوانش نقش پارچه معین مصور با موضوع زن موجود در موزه ملی ایران با رویکرد شمایلشناسی
(ندگان)پدیدآور
فضل وزیری, شهره
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در زمان پایتختی اصفهان در دوره صفوی سبک و شیوه خاصی در نقوش منسوجات به پیروی از شیوه تکپیکرنگاری شکل گرفت که مورد استقبال واقع شد. معین مصور نگارگری زبده، شاگرد رضاعباسی بود که به طراحی پارچه نیز میپرداخت. طراحی پارچهی متعلق به او، به شیوه تکپیکرنگارگری، زن جوانی که آزادانه در بوستان بر زمین نشسته را نشان میدهد. هدف: نقوش بافته شده بر منسوجات تاریخی ایران علاوه بر جنبه تزیینی، بازگو کننده عوامل تاثیرگذار در فهم زمانهی خود هستند که نیاز به بازشناسی دارند، تا بر تاریخ هنر ایران نکات گویاتری را آشکار سازند.در راستای این پژوهش این سوال مطرح است که چه عواملی در انتخاب موضوع این طرح بر پارچه تاثیرداشته-اند؟ این پژوهش به روش کیفی با رویکرد شمایل شناسی اروین پانوفسکی و با توجه به لایههای سهگانه و سلسله مراتب این رویکرد به تفسیر نقش پارچه مذکور پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد، عوامل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن دوره بر چگونگی خلق اثر تاثیر بسزایی داشته است. معین مصور با جهانبینی زمانه خود در انتخاب موضوع آزادانه عمل کرده است. او در اثرش تحت تاثیر اندیشه انسانگرایانه غرب، نگاه آرمانی در نقش انسان را نادیده انگاشته و به تجسم زندگی روزمره و خواستههای دنیوی پرداخته است.
کلید واژگان
تصویر زنپارچههای صفوی
معین مصور
شمایل شناسی
مکتب پارچه بافی رضاعباسی
مبانی نظری هنرهای تجسمی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-05-221404-03-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.شاپا
2538-56662676-6701



