کارکرد سیمامعناییِ تایپوگرافی در طراحی عناوین کتابهای تصویری کودک
(ندگان)پدیدآور
زنجانبر, امیرحسینرحیمی, رحیم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
«تایپوگرافی» اصطلاحی در ارتباط تصویری است که میتوان آنرا متناظر با آرایۀ «سیمامعنایی» در ادبیات دانست. کار تایپوگرافی، بصری کردن نوشتار است و کار سیمامعنایی، ایجاد ارتباط بین سیمای بصری و معنای زبانی کلامِ مکتوب. این پژوهش در صدد است که بین آرایۀ ادبی «سیمامعنایی» و شگرد گرافیکیِ «تایپوگرافی» پل بزند و کارکردهای سیمامعنایی تایپوگرافی را ردهبندی کند. در همین راستا پژوهش حاضر با روش تحلیلیتوصیفی در پی پاسخ به چگونگی برهمکنش معناییِ دو وجه نوشتاری و دیداریِ تایپوگرافیهای عناوین کتابهای کودک است. جامعۀ آماری مورد مطالعه، هشتاد عنوان کتاب گروه سنی «الف» و «ب» است. اسکات و نیکولایوا برهمکنش نوشتار و ابژۀ فرانوشتاریِ تصویر را مطمح نظر قرار دادهاند، لیکن پژوهش حاضر با تسرّی روش دستهبندی ایشان، برهمکنشِ دو وجه دیداری و خوانداریِ نوشتار را مورد توجه قرار میدهد. برهمکنش وجه دیداری و خوانداریِ عنوان با برهمکنش عنوان و تصویرِ روی جلد تفاوت دارد؛ اما این دو مستقل از هم نیستند. نتیجۀ پژوهش پیشِرو، کارکرد معناییِ سیمای عباراتِ تایپوگرافیک را در کتابهای کودک به پنج دسته تقسیم میکند: تقارنی، تکمیلی، توسیعی، ترکیبی و تناقضی.
کلید واژگان
کتاب کودکجلد کتاب
عنوان
تایپوگرافی
نیکولایوا
ارتباط تصویری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-05-221404-03-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد، ادبیات کودک و نوجوان، پیامنور، تهران، ایرانکارشناسی ارشد، ادبیات کودک و نوجوان، پیامنور، تهران، ایران
شاپا
2538-56662676-6701



