• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کارکرد سیمامعناییِ تایپوگرافی در طراحی عناوین کتاب‌های تصویری کودک

    (ندگان)پدیدآور
    زنجانبر, امیرحسینرحیمی, رحیم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.162 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    «تایپوگرافی» اصطلاحی در ارتباط تصویری است که می‌توان آنرا متناظر با آرایۀ «سیمامعنایی» در ادبیات دانست. کار تایپوگرافی، بصری کردن نوشتار است و کار سیمامعنایی، ایجاد ارتباط بین سیمای بصری و معنای زبانی کلامِ مکتوب. این پژوهش در صدد است که بین آرایۀ ادبی «سیمامعنایی» و شگرد گرافیکیِ «تایپوگرافی» پل بزند و کارکردهای سیمامعنایی تایپوگرافی را رده‌بندی کند. در همین راستا پژوهش حاضر با روش تحلیلی‌توصیفی در پی پاسخ به چگونگی برهم‌کنش معناییِ دو وجه نوشتاری و دیداریِ تایپوگرافی‌های عناوین کتاب‌های کودک است. جامعۀ آماری مورد مطالعه، هشتاد عنوان کتاب گروه سنی «الف» و «ب» است. اسکات و نیکولایوا برهم‌کنش نوشتار و ابژۀ فرا‌نوشتاریِ تصویر را مطمح نظر قرار داده‌اند، لیکن پژوهش حاضر با تسرّی روش دسته‌بندی ایشان، برهم‌کنشِ دو وجه دیداری و خوانداریِ نوشتار را مورد توجه قرار می‌دهد. برهم‌کنش وجه دیداری و خوانداریِ عنوان با برهم‌کنش عنوان و تصویرِ روی جلد تفاوت دارد؛ اما این دو مستقل از هم نیستند. نتیجۀ پژوهش پیش‌ِرو، کارکرد معناییِ سیمای عباراتِ تایپوگرافیک را در کتاب‌های کودک به پنج دسته تقسیم می‌کند: تقارنی، تکمیلی، توسیعی، ترکیبی و تناقضی.
    کلید واژگان
    کتاب کودک
    جلد کتاب
    عنوان
    تایپوگرافی
    نیکولایوا
    ارتباط تصویری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-05-22
    1404-03-01
    ناشر
    انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران
    Iranian Scientific Association of Visual Arts
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد، ادبیات کودک و نوجوان، پیام‌نور، تهران، ایران
    کارشناسی ارشد، ادبیات کودک و نوجوان، پیام‌نور، تهران، ایران

    شاپا
    2538-5666
    2676-6701
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2024.45213.1552
    https://jtpva.alzahra.ac.ir/article_7914.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166638

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب