• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مبانی نظری هنرهای تجسمی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مصورسازی ویکتوریایی نمایشنامه‌های شکسپیر در ویراست‌های گراوور چوب، 60-1840

    (ندگان)پدیدآور
    خالقی, افروزلک, مرتضیشب‌رنگ, هدا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    862.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    از زمان تولد نسخه‌های مصور نمایشنامه‌های شکسپیر در قرن هجدهم و رشد بی‌سابقه آن‌ها در قرن نوزدهم، هنرمندان با افزودن روایتِ مکان‌مندِ بصری در کنار متن نمایشنامه‌ها‌، حداکثر ظرفیت زیبایی‌شناختی متن را آشکار می‌ساختند. به عبارت دیگر، عمیق‌تر کردن نگاه خوانندگان به داستان و ایجاد واکنش احساسی در سایه تصاویری که از شخصیت‌های نمایشنامه چهره‌ای دقیق‌تر به دست می‌داد از مهم‌ترین قدرت تصویرسازی نمایشنامه‌هاست. لذا بررسی اهمیت زیبایی‌شناختی این نسخه‌ها امری ضروری در حوزه مطالعات تصویرسازی آثار شکسپیر به شمار می‌رود. بنابراین، هدف اصلی نگارش این مقاله نشان دادن اهمیت زیبایی‌شناختی تصویرگری کتاب در نسخه‌های ویکتوریایی آثار شکسپیر و پاسخ به این پرسش است که «استفاده از تکنیک گراوور چوب در مصورسازی آثار شکسپیر چگونه درک هرمنوتیکی از نمایشنامه‌ها را افزایش داد؟». لازم به ذکر است که این تحقیق کتابخانه‌ای، کیفی و توصیفی-تحلیلی است و بازنمایی بصری صحنه‌های منتخب دو نسخه از مهم‌ترین نسخه‌های این دوران که از تکنینک گراوور چوب بهره برده و بین سال‌های 1840 تا 1860 (سال‌های اوج استفاده از این تکنیک) منتشر شده‌اند را بررسی می‌کند. نسخه‌های ذکر شده به ترتیب نسخه بری کورنوال و نسخه هووارد استونتون هستند. بینش انتقادی این پژوهش نیز از اصول نظری گاتهولد لسینگ در مورد هنرهای مکان‌مند و زمان‌مند به دست آمده است تا این نتیجه حاصل شود که تکنیک گراوور چوب برای خلق هنر مکان‌مند می‌تواند افزایش جلوه زیبایی‌شناختی متن و تولد دوباره شکسپیر را به روش‌های متفاوتی مانند تعدد تصاویر، استفاده از وینیئت، و قرارگیری تصاویر در کنار متن که هنری زمان‌مند است، میسر سازد.
    کلید واژگان
    گراوور چوب
    شکسپیر
    مصورسازی
    گاتهولد لسینگ
    هنرهای مکان‌مند و زمان‌مند
    مبانی نظری هنرهای تجسمی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-05-22
    1404-03-01
    ناشر
    انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران
    Iranian Scientific Association of Visual Arts
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تخصصی، زبان و ادبیات انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    نویسنده مسئول، استادیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، ،تهران، ایران.
    استادیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.

    شاپا
    2538-5666
    2676-6701
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2024.47339.1587
    https://jtpva.alzahra.ac.ir/article_8041.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166639

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب