چالشهای روششناختی در تعریف زیباییشناختیِ زشتی
(ندگان)پدیدآور
بهرامی قصر, بیتازارع زاده, فهیمهافروغ, محمدخورشید وند, فاطمه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در تاریخ هنر و بهویژه دورههای متأخر آن، انبوهی از آثار هنری پدید آمدهاند که موضوع و محتوا یا مواد و مصالح و قالب اجرا و پرداختشان از نوع و به گونهای بودهاست که در فاهمۀ متعارف و سنتهای زیباییشناختی پیشینشان، زشت انگاشته میشدهاند. فارغ از اینکه استفاده از زشتیها در این آثار با چه نیتها و کارکردهایی صورت گرفته، نفس اختلافنظر در تعریف زشتی و چیستی آن، دستکم در تولید شماری از آنها، نقش داشتهاست؛ به این معنا که بسیاری از تولیدکنندگان این فرآوردهها و مخاطبان پذیرندهشان، با تشکیک در تعاریف مرسوم و کلیشهای از زشتی، عناصر زشتانگاشتهشدۀ چنین ابداعاتی را زشت نمییافتهاند. اینکه زمینههای تلقیهای رایج از زشتیها چگونه به بروز آثار یادشده منجر شده، موضوع پژوهش حاضر بودهاست. با این هدف، کوشش شده پس از شرحی از پیشینۀ مهمترین نگرشها به زشتیها در تاریخ زیباییشناسی غربی، شماری از عمدهنتایج و دلالات حاصل از این برداشتها معناشناسی شوند و بر اساسشان، امهات رویکردها در تعریف زشتی مقولهبندی گردند. دشواریها و چالشهایی روششناختی که بنا بر مقولهبندی تعاریف شناسایی و تشریح شدهاند شامل مسائلی چون ابتنای تعریف زشتی بر زیبایی، سیّالیت و تشکیک مفهوم زشتی و متعاقباً گستردگی و تکثر مصادیقش، و نسبیت مکانی و زمانی و شخصیاش بودهاند. نتیجهگیری شده هر تعریف کارکردی یا جهانشمولی از زشتی و نیز هر نقد و قضاوتی از آثار حاوی آن، چنانچه این مسائل را لحاظ نکنند، به لحاظ روششناختی ناقص خواهند بود.
کلید واژگان
زشتوزیباتعریف زشتی
زیباییشناسی زشتی
روششناسی هنر
تاریخ زیباییشناسی
مبانی نظری هنرهای تجسمی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-05-221404-03-01
ناشر
انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts
سازمان پدید آورنده
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده هنر، گروه آموزشی ارتباط تصویری، دانشگاه اراک، ایراناستادیار، عضو هیئت علمی گروه آموزشی هنر اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشیار، عضو هیئت علمی گروه آموزشی فرش، دانشگاه اراک، ایران
کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر دانشگاه سوره
شاپا
2538-56662676-6701



