مجله مطالعات روانشناسی تربیتی: Recent submissions
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 401
-
اثربخشی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سرسختی روانشناختی و کیفیت دوستی در بین دانشآموزان
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-05-22)پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سرسختی روانشناختی و کیفت دوستی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایشی و گروه گواه با دوره پیگیری بود. جامعه ...
-
اثربخشی آموزش یادگیری معکوس بر تفکر انتقادی و مشارکت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم تجربی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-05-22)هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش یادگیری معکوس بر تفکر انتقادی و مشارکت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم در درس علوم تجربی بود. یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه ...
-
شناسایی عوامل مؤثر بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان ایرانی پایۀ هشتم با توجه به دادههای تیمز 2019
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-05-22)این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان ایرانی شکل گرفت. در راستای رسیدن به این هدف، با استفاده از دادههای حاصل از نتایج آخرین مطالعۀ انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یعنی تیمز 2019، و همچنین ...
-
رابطه الگوهای ارتباطی با وابستگی به فضای مجازی با نقش میانجیگر نیازهای اساسی روانشناختی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-05-22)هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه الگوهای ارتباطی با وابستگی به فضای مجازی با توجه به نقش میانجیگر نیازهای اساسی روانشناختی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه ...
-
واکاوی چگونگی «حصول یادگیری حین تدریس برای معلمان» بر اساس تجارب زیسته معلمان
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-05-22)هدف از پژوهش حاضر واکاوی چگونگی حصول یادگیری حین تدریس برای معلمان بر اساس تجارب زیستة خود معلمان در مقطع ابتدایی بود. برای دستیابی به این هدف، از پارادایم انتقادی و رویکرد کیفی با راهبُرد پدیدارشناسی توصیفی بهره برده شد. ...
-
نقش فعالیت عالی شناختی ذهن و فرسودگی تحصیلی در پیشبینی خلاقیت دانشآموزان مدارس تیزهوشان
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-05-22)هدف این پژوهش بررسی نقش فعالیت عالی شناختی ذهن و فرسودگی تحصیلی در پیش بینی خلاقیت دانش آموزان مدارس تیزهوشان شهر تبریز بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه مدارس ...
-
تدوین مدل ساختاری پایستگی تحصیلی در دانش آموزان دختر بر اساس خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی وجدان تحصیلی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-05-22)پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری پایستگی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی با توجه به نقش میانجی وجدان تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان ...
-
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم بر سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-03-21)هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم بر سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان بود. پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را همه دانش ...
-
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی انگیزهی نوشتن در دانشآموزان
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-03-21)پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی انگیزهی نوشتن در دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورهی متوسطهی اوّل شهر گرمی ...
-
نقش باورهای انگیزشی، خودتعیینگری و بهزیستی ذهنی در پیشبینی شیفتگی تحصیلی دانشآموزان
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-03-21)پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش باورهای انگیزشی، خودتعیینگری و بهزیستی ذهنی در پیشبینی شیفتگی تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دورهی متوسطهی ...
-
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی توسعهی راهبرد خودتنظیمی و آموزش راهبردهای شناختی بر اساس مدل انگلرت بر اختلال خواندن دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-03-21)هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی آموزش راهبرد خودتنظیمی و آموزش راهبردهای شناختی بر کاهش اختلال خواندن دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه ...
-
اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بوربا بر اهمالکاری تحصیلی، هدفگرایی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-03-21)امروزه بهبود اشتیاق و هدفگرایی تحصیلی و کاهش رفتارهای اهمالکارانه میان دانشآموزان بهویژه نوجوانان و انجام مداخلات منجر به چنین تغییراتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش هوش ...
-
رابطه صفات سهگانه تاریک شخصیت و رفتارهای غیرمولد تحصیلی با نقش میانجی محقپنداری تحصیلی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-03-21)پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین صفات سهگانه تاریک شخصیت و رفتارهای غیرمولد تحصیلی با نقش میانجی محقپنداری تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان ...
-
مرور نظاممند و تحلیل مداخلات مبتنی بر نظریه دلبستگی برای بهبود کیفیت رابطه معلم-دانشآموز: یافتههای جهانی، چالشها و توصیههایی برای ایران
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-03-21)کیفیت رابطه معلم-دانشآموز تأثیرات قابلتوجهی بر نتایج تحصیلی و غیرتحصیلی دانشآموزان دارد و نظریه دلبستگی، به عنوان چارچوبی کارآمد برای توسعه مداخلات اثربخش با هدف بهبود کیفیت این رابطه شناخته شده است. این پژوهش مروری با ...
-
ااثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانشآموزان دختر
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-03-21)پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانشآموزان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بوده و در آن از طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با ...
-
نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جوعاطفی خانواده و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان ابتدایی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-03-21)پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جوعاطفی خانواده و شایستگی هیجانی- اجتماعی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی ...
-
مدل علّی امید به تحصیل دانشآموزان براساس ادراک حمایت اجتماعی و بهزیستی روانی: نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-03-21)هدف پژوهش حاضر بررسی مدل علّی امید به تحصیل دانشآموزان براساس ادراک حمایت اجتماعی و بهزیستی روانی با نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر ...
-
مقایسه اثربخشی رویکرد درمانی ذهنآگاهی نوجوانمحور و گوش کردن عمیق کامل بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال اضطرابی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2024-09-22)پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی رویکرد درمانی ذهنآگاهی نوجوانمحور و گوش کردن عمیق کامل بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال اضطرابی انجام شد. روش پژوهش، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری دو ماهه با ...
-
اثربخشی آموزش روش تدریس بارش مغزی بر درگیری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و ادراک از محیط یادگیری دانش آموزان
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2024-09-22)هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش روش تدریس بارش مغزی بر درگیری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و ادراک از محیط یادگیری دانشآموزان بود. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون با یک گروه آزمایش و یک ...
-
تأثیر آموزش مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده تعاملی بر قدرت خلاقیت و حل مسأله دانشآموزان
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2024-09-22)هدف بررسی اثربخشی فناوری واقعیت افزوده تعاملی بر قدرت خلاقیت و حل مسأله دانش آموزان پایه ششم بود. روش تحقیق حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانش آموزان ...



