واکاوی چگونگی «حصول یادگیری حین تدریس برای معلمان» بر اساس تجارب زیسته معلمان
(ندگان)پدیدآور
بابایی, مظهرقادری, بهمن
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر واکاوی چگونگی حصول یادگیری حین تدریس برای معلمان بر اساس تجارب زیستة خود معلمان در مقطع ابتدایی بود. برای دستیابی به این هدف، از پارادایم انتقادی و رویکرد کیفی با راهبُرد پدیدارشناسی توصیفی بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل معلمان مقطع ابتدایی زن و مرد در شهر سنندج در سال تحصلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بود که از روش نمونهگیری دردسترس با ابزار مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته محقق ساخته به جمعآوری اطلاعات تا رسیدن به درجه اشباع با ۱۵ نفر، استفاده شد. برای تجزیه دادهها، از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. یافتهها در ۲ تم اصلی، الف: چگونگی حصول «یادگیری حین تدریس برای معلمان» ب: مزایا و معایب حصول «یادگیری حین تدریس برای معلمان» میباشد که حاوی: ۱. چگونگی حصول «یادگیری حین تدریس برای معلمان»:تدریس، یک روش یادگیری، توجه بیشتر به جزئیات موضوع، تکرار و تمرین هنگام تدریس، استفاده از مثالهای مختلف برای تدریس، توضیح و تفسیر مفاهیم و واژگان مربوط به موضوع، جستجو در منابع معتبر، نوآوری و خلاقیت در تدریس. ۲. «چگونگی به تسلط رسیدن در یک موضوع در هنگام تدریس همان موضوع»: همکاری با کسانی که بر موضوع مسلط هستند، مطالعه و بررسی منابع متعدد و معتبر، تدریس راهی جهت مسلطشدن بر موضوع. ۳. «چگونگی پیبردن به اشکالات مدرس در حوزه موضوع تدریس شده»: پاسخ به سؤالات پیشآمده برای خود مدرس، پاسخ به سؤالات فراگیران، گفتگو با افراد متخصص، مطالعه منابع مختلف و معتبر، استفاده از ابزارهای آموزشی. ۴. " نتیجه استفاده از تدریس یک موضوع برای یادگیری همان موضوع ": ارتقا دانش، مهارت و فهم بیشتر نسبت به موضوع، توجه بیشتر به جزئیات و روابط بین موضوعهای مختلف، سؤالات فراگیران عاملی جهت درک بیشتر، تدریس، فرایندی جهت تثبیت بهتر و یادگیری ماندگارتر. بر اساس یافتهها میتوان بیان نمود که یادگیری حین تدریس، یکی از روشهای یادگیری فعال است که نوعی بارش مغزی خلاقانه محسوب شده که میتواند علاوه بر یادگیری خود معلم از خودش، باعث تعمیق یافتهها، کشف قسمتی از ذهنیت خود او شود.
کلید واژگان
معلمان ابتداییحصول یادگیری هنگام تدریس
تجارب زیسته معلمان
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2025-05-221404-03-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، پردیس شهید مدرس، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.کارشناس علوم تربیتی، پردیس شهید مدرس، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.



