مدل علّی امید به تحصیل دانشآموزان براساس ادراک حمایت اجتماعی و بهزیستی روانی: نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
آژیده, وکیلقدوسینژاد, آیتنیکدل, فریبرز
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل علّی امید به تحصیل دانشآموزان براساس ادراک حمایت اجتماعی و بهزیستی روانی با نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطه اول شهر یاسوج در سال تحصیلی 1403-1402. بود که از میان آنها نمونهای به تعداد 360 نفر به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی ریو و تسینگ (2011)، ادراک حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (1988)، امید به تحصیل خرمایی و کمری (1396) و بهزیستی روانی ریف (1995) استفاده گردید. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و معادلات ساختاری و همچنین، از نرمافزار SPSS و Smart PLS استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد بهزیستی روانی و اشتیاق تحصیلی توانستند به طور معناداری امید به تحصیل را پیشبینی کنند اما ادراک حمایت اجتماعی قادر به پیشبینی نمرات امید به تحصیل نبود؛ نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در مسیر ادراک حمایت اجتماعی با امید به تحصیل معنادار نیست؛ همچنین اثر غیر مستقیم اشتیاق تحصیلی در این مسیر معنادار نیست. اما اثر غیر مستقیم اشتیاق تحصیلی بر امید به تحصیل از مسیر بهزیستی روانی معنادار است (16/0ß=). اشتیاق تحصیلی در رابطه بین بهزیستی روانشناختی و امید به تحصیل نقش میانجیگرانه دارد. در واقع بهزیستی روانشناختی با افزایش اشتیاق تحصیلی منجر به افزایش امید به تحصیل در دانشآموزان میگردد. بنابراین، تقویت بهزیستی روانی و اشتیاق تحصیلی میتواند نقش مهمی در افزایش امید به تحصیل دانشآموزان داشته باشد. پیشنهاد میشود برنامههایی برای ارتقای بهزیستی روانی و اشتیاق تحصیلی طراحی و اجرا شود. مدارس و مشاوران میتوانند با ایجاد محیطهای حمایتی و ارائه فعالیتهای انگیزشی، اشتیاق تحصیلی دانشآموزان را افزایش دهند و به این ترتیب به بهبود امید به تحصیل آنان کمک کنند.
کلید واژگان
امید به تحصیلادراک حمایت اجتماعی
بهزیستی روانشناختی
اشتیاق تحصیلی
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2025-03-211404-01-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.



