اثربخشی آموزش روش تدریس بارش مغزی بر درگیری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و ادراک از محیط یادگیری دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
نخستین گلدوست, اصغرفاتحی سینه سر, سید محمدتکلوی, سمیه
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش روش تدریس بارش مغزی بر درگیری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و ادراک از محیط یادگیری دانشآموزان بود. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطهی شهر گرمی در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 750 نفر بود که از بین آن ها 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس و پس از کسب معیارهای ورود به مطالعه در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جای داده شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش، پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391)، مقیاس درگیری تحصیلی ریو (2013) و مقیاس زمینهیاب ادراک محیط یادگیری سوئینی و همکاران (1994) بود. برنامهی روش تدریس بارش مغزی طی 6 جلسه 90 دقیقهای تنها برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد روش تدریس بارش مغزی بر بهبود درگیری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و ادراک از محیط یادگیری دانشآموزان اثر مثبت داشت (01/0>P). با توجه به نتایج به دست آمده، بکارگیری روش تدریس بارش مغزی به جای روشهای سنتی در مدارس توصیه میشود.
کلید واژگان
درگیری تحصیلیسرزندگی تحصیلی
ادراک از محیط یادگیری
روش تدریس بارش مغزی
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایراندانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران



