نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جوعاطفی خانواده و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
پادروند, حافظقدم پور, عزت الهمیردریکوند, فضل اله
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جوعاطفی خانواده و شایستگی هیجانی- اجتماعی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر خرمآباد در سال1403 -1402 بود. در این مطالعه 340 دانشآموزن دختر (143 نفر) و پسر (197 نفر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از مقیاس خودتنظیمی هیجانی (هافمن و کاشدن،2010)، ، مقیاس جو عاطفی خانواده (هیل برن، 1964) و مقیاس شایستگی هیجانی- اجتماعی ژو و ای، 2012 انجام شد. بهمنظور آزمون روابط ساختاری در مدل مفروض، از روش آماری مدلیابی معادله ساختاری،  نرمافزار آماری24-SPSS  و 24-AMOS  استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. نتایج نشان داد اثرات مستقیم جوعاطفی خانواده بر شایستگی هیجانی- اجتماعی، جوعاطفی خانواده بر خودتنظیمی هیجانی و خودتنظیمی هیجانی بر شایستگی هیجانی- اجتماعی معنادار بود (۰۵/۰p
کلید واژگان
شایستگی هیجانی- اجتماعیجوعاطفی خانواده
خودتنظیمی هیجانی
دانشآموزان
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2025-03-211404-01-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.



