• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 21, شماره 55
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 21, شماره 55
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی رویکرد درمانی ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور و گوش کردن عمیق کامل بر سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال اضطرابی

    (ندگان)پدیدآور
    نکوئی اصفهانی, الههبهرامی پور اصفهانی, منصورهگل پرور, محسن
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی رویکرد درمانی ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور و گوش کردن عمیق کامل بر سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال اضطرابی انجام شد. روش پژوهش، نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌آموزان دارای اختلال اضطرابی دوره متوسطه اول در سال تحصیلی 1401-1402 بود. بدین منظور به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، از بین 8 آموزشگاه اصفهان تعداد 1400 دانش‌آموز با اجرای پرسشنامه اضطراب بک و همکاران (1988) مورد غربالگری قرار گرفتند که از این میان تعداد 60 نفر دارای اختلال اضطرابی انتخاب و به‌صورت شیوه تصادفی در دو گروه‌ آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. افراد گروه‌های آزمایشی در جلسات ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور (8 جلسه) و گوش کردن عمیق کامل (8 جلسه) شرکت کردند؛ اما برای گروه کنترل، مداخله‌‌‌‌ای صورت نگرفت. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه‌ سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) بود. در تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز، آزمون تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تصحیح بنفرونی در نرم‌افزار SPSS-24 استفاده شد. نتایج نشان داد، هر دو روش درمانی، بر سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال اضطرابی اثربخش بوده‌ است. هم‌چنین درجهت مقایسه اثربخشی دو رویکرد درمانی، درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر افزایش سرزندگی تحصیلی از درمان دیگر برای دانش‌آموزان دارای اختلال اضطرابی تأثیر نیرومندتری داشته است و اثرات مداخله در طول زمان ثابت باقی مانده‌ است. طبق نتایج پژوهش حاضر، می‌توان استفاده از این دو رویکرد درمانی را در جهت افزایش سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال اضطرابی به مدیران، معلمان و مشاوران پیشنهاد داد.
    کلید واژگان
    ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور
    گوش کردن عمیق کامل
    سرزندگی تحصیلی
    اختلال اضطرابی

    شماره نشریه
    55
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی،
    استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
    استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2024.46956.5568
    https://jeps.usb.ac.ir/article_8593.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1136578

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب