ااثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانشآموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
پیری, رضاگل محمد نژاد, غلامرضاحبیبی کلیبر, رامین
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانشآموزان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بوده و در آن از طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر چاراویماق در استان آذربایجان شرقی در سالتحصیلی1402-1401 به تعداد تقریبی 2000 نفر تشکیل دادهاند. پس از اجرای مقیاس استرس ناشی از انتظارات تحصیلی (AESI) آنگ و هوان (2006) و خودناتوانسازی(SHS) جونز (1979) از بین دانشآموزانی که استرس و خودناتوان سازی شدیدی داشتند،30 نفر انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. اعضای گروه آزمایش، طی 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی که توسط کابات زین در سال 2002 طراحی شده را به صورت گروهی دریافت کردند. دادههای گردآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس و SPSS نسخه 24 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی موحب کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر چاراویماق شده است (سطح معنی داری 001/0). بر اساس یافتههای پژوهش میتوان کارگاههای آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی را برای کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانش آموزان برگزار کرد. همچنین جلساتی با هدف آگاهی بخشی برای والدین و معلمان در جهت کاهش انتظارات تحصیلی از دانشآموزان، میتوان ترتیب داد.
کلید واژگان
استرسانتظارات تحصیلی
خودناتوانسازی
ذهنآگاهی
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2025-03-211404-01-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.دانشیار سنجش و اندازه گیری، گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
استاد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.



