• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 22, شماره 57
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 22, شماره 57
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ااثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان‌سازی دانش‌آموزان دختر

    (ندگان)پدیدآور
    پیری, رضاگل محمد نژاد, غلامرضاحبیبی کلیبر, رامین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان‌سازی دانش‌آموزان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی بوده و در آن از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر چاراویماق در استان آذربایجان شرقی در سالتحصیلی1402-1401  به تعداد تقریبی 2000 نفر تشکیل داده­اند. پس از اجرای مقیاس استرس ناشی از انتظارات تحصیلی (AESI) آنگ و هوان (2006) و خودناتوان‌سازی(SHS) جونز (1979) از بین دانش‌آموزانی که استرس و خودناتوان سازی شدیدی داشتند،30 نفر انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. اعضای گروه آزمایش، طی 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی که توسط کابات زین در سال 2002 طراحی شده را به ‌صورت گروهی دریافت کردند. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و SPSS نسخه 24 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی موحب کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان‌سازی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر چاراویماق شده است (سطح معنی داری 001/0). بر اساس یافته‏های پژوهش می‏توان کارگاههای آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی را برای کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوان‌سازی دانش آموزان برگزار کرد. همچنین جلساتی با هدف آگاهی بخشی برای والدین و معلمان در جهت کاهش انتظارات تحصیلی از دانش­آموزان، می­توان ترتیب داد.
    کلید واژگان
    استرس
    انتظارات تحصیلی
    خودناتوان‌سازی
    ذهن‌آگاهی

    شماره نشریه
    57
    تاریخ نشر
    2025-03-21
    1404-01-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
    دانشیار سنجش و اندازه گیری، گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
    استاد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2025.45565.5424
    https://jeps.usb.ac.ir/article_8938.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160008

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب