• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 22, شماره 57
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 22, شماره 57
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن در دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    شیخ الاسلامی, علیسیداسماعیلی قمی, نسترنخاکدال قوجه‌بیگلو, سعید
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی­های روانسنجی پرسشنامه­ی انگیزه­ی نوشتن در دانش­آموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعه­ی آماری پژوهش را تمامی دانش­آموزان مدارس دوره­ی متوسطه­ی اوّل شهر گرمی (استان اردبیل) در سال‌تحصیلی 1403-1402 تشکیل می­دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، 314 دانش­آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه‌ی انگیزه­ی نوشتن گرهام و همکاران (2023) و مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش­آموزان در مدرسه تیان و همکاران (2014) استفاده شد. برای بررسی پایایی از روش ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و برای بررسی روایی از تحلیل عاملی تاییدی و روایی همگرا استفاده شد. تحلیل­­ها با استفاده از نرم افزار 25SPSS و نرم‌افزار 8/8LISREL انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، هفت عامل کنجکاوی، مشارکت، شناخت اجتماعی، نمرات، رقابت، تنظیم هیجان، و رفع بی­حوصلگی را برای پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن تأیید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن نشان داد که بین نمره‌ی دانش‌آموزان در پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن با مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش­آموزان در مدرسه رابطه‌ی مثبت معناداری وجود دارد. همسانی درونی پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شد و با ضرایب همبستگی 73/0 تا 81/0 مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین، براساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن برای سنجش این سازه در نمونه­های دانش‌آموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
    کلید واژگان
    روانسنجی
    انگیزه‌ی نوشتن
    دانش‌آموزان

    شماره نشریه
    57
    تاریخ نشر
    2025-03-21
    1404-01-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2025.50900.5915
    https://jeps.usb.ac.ir/article_8950.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160014

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب