مرور دوره 8, شماره 14 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 12 از 12
-
بررسی کتابهای فارسی عمومی از مجموعه کتابهای آموزش زبان فارسی «پارسا» براساس نقشهای هفتگانه هلیدی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)توانایی برقراری ارتباط با دیگران یکی از اهداف اصلی آموزش زبان به شیوه ارتباطی است. همواره ارتباط کلامی در نقشهای مختلف زبانی شکل میگیرد. این پژوهش به روش توصیفی به بررسی نقشهای زبانی و به کارگیری آنها بنابر نقشهای ...
-
تحلیل مقایسهای نقشهای هفتگانه هلیدی در کتابهای آموزش زبان «فارسی بیاموزیم» و «پارسا خواندن»
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)هدف اصلی آموزش زبان توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است که این هدف امروزه بیشتر در محتواهای آموزشی با رویکرد ارتباطی دنبال میشود. بررسی نظریه نقشگرایی هلیدی و استفاده از آن در محتوای آموزشی زبان با این رویکرد، تأثیر ...
-
مطالعه تطبیقی نمادهای حیوانی در ضربالمثلهای فارسی و عربی برای فارسیآموزی خارجیان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)ضربالمثلها بخش مهمی از زبان و ادبیات ملل هستند که میتوانند خارجیها را با جامعۀ زبانی برآمده از آن آشنا سازند؛ از اینرو مطالعۀ تطبیقی ضربالمثلها میتواند در آموزش زبان خارجی و تقویت توانش ارتباطی زبانآموزان ...
-
ساختمان دستوری گروه اسمی در نوشتار فارسیآموزان عرب سطح فرامیانی (تحلیلی بر پایه نظریه عمومی زبان)
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)گروههای اسمی در زبان فارسی به دلیل تعداد و نوع وابستههایی که پیش و پس از هسته گروه اسمی میگیرند، از اهمیت شایانی برخوردارند. شناسایی و بررسی گروه اسمی در نوشتههای عرب زبانان از جنبههای مختلف کمک قابل توجهی به علمیتر ...
-
بررسی تطبیقی واژة «گاو» در زبانهای چینی و فارسی از نظر معناشناسی و کاربردشناسی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)زبان اهمیت بسزایی در انتقال فرهنگ و واژگان دارد؛ همچنین زبان به عنوان یکی از مهمترین عناصر، نقش اساسی و فعالی در حفظ و انتقال میراث تاریخی و فرهنگی یک ملت دارد. این مقاله مبتنی بر تجربهگرایی و عقلگرایی دوگرایش متضاد در ...
-
ارزیابی مجموعه آموزشی «آموزش کاربردی واژه» بر مبنای شاخصهای کانینگزورث
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)انتخاب منبعی مناسب براساس نیازها و معیارهای دوره آموزشی که بتواند نیاز زبان آموز، مدرس و تدوین برنامه درسی را به خوبی برآورده سازد، با وجود منابع متعدد آموزشی در حوزه زبانِ فارسی، به یکی از تصمیم های مهم تبدیل شده است؛ از ...
-
چالشهای هویت اجتماعی دانشجویان غیرفارسیزبان در ایران
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)پژوهش حاضر مسئلۀ هویت اجتماعی دانشجویان خارجی در ایران را بر اساس محورهای چارچوب مرجع اروپا (2001) بررسی میکند. این دانشجویان با ورود به ایران با چالشهای هویتیای مواجه میشوند که پیامدهایی (مانند افت کیفیت زبانآموزی، ...
-
واکاوی رمزگردانی در کلاسهای آموزش زبان فارسی به خارجیها: پژوهشی مروری
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)یکی از پیامدهای دوزبانگی، رمزگردانی است. فارسیآموزان خارجی در بافت کلاسی مانند همۀ زباندومآموزان دیگر از رمزگردانی استفاده میکنند؛ بدین ترتیب این سؤال مطرح میشود که استفاده از رمزگردانی به چه میزان در بافت کلاس کارآمد ...
-
طراحی بازبینة جامع ارزیابی درسنامههای چهار مهارتی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)انتخاب دقیق منابع آموزشی از عوامل بسیار تأثیرگذار در موفقیت هر دورۀ آموزش زبان است. با توجه به تعدد منابع آموزشی در حوزة آزفا و لزوم امکان گزینش درست منابع با توجه به نیازهای هر مرکز و برنامة آموزشی، توجه به بازبینههای ...
-
ارزیابی محتوایی درسنامه آموزشی «فراز فارسی» بر اساس شاخصهای تاملینسون از دیدگاه مدرسان
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)کتاب درسی عضوی جدانشدنی از کلاس درس است. اهمیت کتاب در تدریس و یادگیری زبان فارسی انکارناشدنی است؛ در واقع بیشتر فارسیآموزان غیرایرانی، زبان فارسی را با کتاب آموزشی یاد میگیرند. این امر نشان میدهد که ارزیابی و تحلیل ...
-
ارزیابی تطبیقی و شخصیت محور داستانهای کتب فارسی متوسطة اول بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل شخصیتهای داستانی داستانهای کتب فارسی متوسطة اول بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر در پنج حیطة نیازی دانشآموزان ذیل نظریة مذکور انجام شد. روش تحلیل و تجزیه اطلاعات به صورت کیفی-استنباطی ...
-
فیلم و زبان دوم؛ بررسی و تحلیل مؤلفههای فیلم سینمایی در آموزش زبان دوم (مورد مطالعاتی: آموزش زبان فارسی در کره جنوبی و چین)
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-02-20)از زمان اختراع سینما در دهه 1890، همواره فیلم به عنوان یکی از منابع آموزش، بهویژه آموزش زبان مورد توجه بوده است. پیشرفتهای فناورانه قرون بیستم و بیست و یکم، عرصههای مختلف زندگی از جمله آموزش و بهخصوص آموزش زبان دوم را ...



