مرور دوره 1, شماره 1 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 12 از 12
- 
آسیبشناسی و واکاوی علمی–انتقادی فمینیسم و رویکردهای آن: <i>خوانشِ در روزگار خویش؛ تاریخ فمینیسم در جوامع غربی</i> (شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 2018-08-23)به عنوانِ یک جنبش اجتماعی، فمینیسم بیشترین تمرکزِ خود را معطوف به تحدیدِ نابرابریهای جنسیتی و پیشبرد حقوق، علائق و مسائل زنان کرده است. رویکردهایِ نظری به فمینیسم عمدتاً از ابتدای قرن 19 پدید آمدند. فمینیسم (به عنوان ...
 
- 
بررسی <i>فرهنگ اصطلاحات زبان فرانسه</i> و <i>فرهنگ زبان کوچه</i> (شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 2018-08-23)فرهنگنویسی جدید یکزبانه در ایران با علیاکبر دهخدا و سپس محمد معین آغاز شد و در دهههای اخیر با فرهنگ الفبایی قیاسی مشیری و فرهنگ معاصر فارسی صدری افشار و فرهنگ روز سخن انوری ادامه پیدا کرد. تدوین فرهنگهای دوزبانه ...
 
- 
بررسی پدیدۀ دستورنویسی برای زبانهای خارجی در ایران (شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 2018-08-23)مقالۀ حاضر سعی دارد با بررسی شیوۀ تدوین و مطالب دستورزبانهایی که پژوهشگران و اساتید ایرانی در فاصلۀ سالهای 1357 تا کنون به زبان فارسی برای زبانهای انگلیسی، آلمانی، فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی و ترکیاستانبولی ...
 
- 
معرفی کتاب <i>افادات</i> (شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 2018-08-23)افادات نوشتۀ دکتر تحسین فراقی، استاد و رییس سایق گروه زبان و ادبیات اردو در دانشکدۀ خاورشناسی دانشگاه پنجاب پاکستان که شامل 13 مقاله با موضوعات ادبیات اردو میباشد. این کتاب در285 صفحه از انتشارات سنگ میل پبلی ...
 
- 
معرفی کتاب <i>تاریخ ترجمه</i> (شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 2018-08-23)در طول قرون گذشته، آثار و اسناد زیادی در باب تاریخ ترجمه به چاپ رسیده است. خیلی از این آثار دارای سبک نوشتار و تحلیلی یکسان بودهاند. یکی از جدیدترین و متفاوتترین کتابهایی که تاریخ ترجمه را با ادبیات و نگاهی متفاوت ...
 
- 
معرفی کتاب <i>کلاسهای آموزشی زبان فرانسه به مثابه زبان خارجی و زبان دوم</i> (شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 2018-08-23)کتاب کلاسهای آموزشی زبان فرانسه به مثابۀ زبان خارجی و زبان دوم، توسط دو زبانشناس نامدار فرانسوی (ژان پییر کوک و ایزابل گروکا) نگاشته و برای اولین بار در سال 2002 توسط انتشارت دانشگاهی گرونوبل ...
 
- 
معرفی کتاب <i>کلام و تحلیل کلام</i> (شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 2018-08-23)اثر وزین زبانشناختی کلام و تحلیل کلام در سال 2014 برای اولین بار در انتشارات آرمان کولَن (Armand Colin) شهر پاریس به زیور طبع آراسته شد. در این کتاب، دومینیک منگنو بر روی موضوع بنیادین «کلام و شکلگیری گفتمان» ...
 
- 
نقد و بررسی کتاب <i>فن تنقید اور اردو تنقیدنگاری</i> (شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 2018-08-23)کتاب فن تنقید اور اردو تنقیدنگاری تألیف نورالحسن نقوی در سال 1990 میلادی در چاپخانۀ ایجوکیشنل بوک هاوس علیگر به چاپ رسید. در این اثر موضوع نقد و ناقدان معروف اردو به زبانی ساده پوشش داده شده است. نویسنده با معرفی ...
 
- 
نقد و بررسی کتاب<i> اردو داستان</i> (شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 2018-08-23)دکتر سهیل بخاری نویسندۀ کتاب اردو داستاناز بزرگترین محققین، منتقدین و نویسندگان زبان و ادبیات اردو به شمـار میرود. کتاب اردو داسـتان در ۵۶۰ صفحه از سوی مقتدره قومی زبان اسلامآباد پاکستان در سال ۱۹۸۷م ...
 
- 
نقد و تحلیل کتاب <i>فرهنگ و تفکر هندوستانی و غزل اردو</i> (شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 2018-08-23)این پژوهش به معرفی و تحلیل و نقد کتاب فرهنگ و تفکر هندوستانی و غزل اردو اثر گوپی چند نارنگ محقق، پژوهشگر، نقاد، زبانشناس، داستاننویس و شاعر اهل هنود هندوستان میپردازد. گوپی چند نارنگ با توجه به تبحر در شیوۀ ...
 
- 
نقدی بر کتاب <i>ادبیات در مخاطره</i> تودوروف و بحران ادبیات (شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 2018-08-23)در دو دهة نخست سدة بیست و یکم، برخی از اندیشمندان فرانسوی کتابهایی پیرامون بحران ادبیات و پژوهشهای ادبی در دوران همروزگار نوشتهاند. یکی از این نوشتهها جستار کوتاهی است با نام ادبیات در مخاطره به قلم تزوتان ...
 
- 
نقدی برکتاب <i>زبان انگلیسی سال دوم (هشتم) دورۀ اول متوسطه پیشحرفهای</i> ویژۀ دانشآموزان کمتوان ذهنی (شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 2018-08-23)هدف از این مقاله بررسی انتقادی کتاب دانشآموز و کتاب کار درس زبان انگلیسی ویژۀ دانشآموزان پیشحرفهای پایۀ هشتم ویژۀ دانشآموزان کمتوان ذهنی است. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. با توجه به معیارهای پیشنهادی نقد شورای ...
 



