• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نقدنامه زبان‌های خارجی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نقدنامه زبان‌های خارجی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی پدیدۀ دستورنویسی برای زبان‏‌های خارجی در ایران

    (ندگان)پدیدآور
    رسول پور, حسینپهلوان نژاد, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.001 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله انتقادی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقالۀ حاضر سعی دارد با بررسی شیوۀ تدوین و مطالب دستورزبان‏‌هایی که پژوهش­گران و اساتید ایرانی در فاصلۀ سال‏های 1357 تا کنون به زبان فارسی برای زبان‌‏های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی و ترکی‏‌استانبولی نگاشته‌‏اند، پدیدۀ دستورنویسی برای این زبان‌‏ها را با دیدی انتقادی مورد پژوهش قرار دهد. در مجموع 347 مورد به عنوان نمونه‌‏ها (داده‏‌ها)ی مقالۀ حاضر انتخاب شدند و از میان این موارد تعداد 100 مورد به صورت تصادفی انتخاب شده و پس از تهیۀ کتاب‏‌های موردنظر، نحوۀ تدوین مطالب، نقاط قوت و کاستی‌‏های آن‏ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از این است که دستورزبان‏‌های نگاشته شده دارای نقاط ضعف بنیادین و اساسی بوده و به هیچ وجه نتوانسته‌‏اند جایگزین متون درسی اصلی این زبان‌‏ها شوند؛ هرچند برای طیف خاصی از مخاطبان همیشه جذابیت داشته‌‏اند. از سوی دیگر، کتاب‌‏های حاضر بیشتر جنبه‏‌های اقتصادی را لحاظ کرده و عمدتاً نیازهای بازار را مدنظر دارند و از این رو، هیچ اقبالی در آموزشگاه‌‏های زبان و دانشگاه‏‌های داخل کشور به چنین کتاب‌‏هایی نشان داده نمی‌‏شود. دوازده مورد از کاستی‌‏های این نوع دستورزبان‏‌ها و چهار مورد از مزیت‏‌های آن‏ها به طور مفصل در متن مقاله توضیح داده شده‌‏اند.
    کلید واژگان
    دستورنویسی
    زبان‏‌های خارجی
    خودآموز
    گرامر
    نقطه ضعف‌‏ها و مزیت‌‏ها

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری دانشگاه ارومیه، مدرس دانشگاه پیام نور (واحد آذرشهر) ایران
    دانشیار زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد مشهد، ایران

    شاپا
    2645-596X
    URI
    http://brjofls.ihcs.ac.ir/article_3521.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/412436

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب