مرور دوره 11, شماره 1 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 12 از 12
- 
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) بر تسلط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان دوره متوسطه (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) بر تسط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان دوره متوسطه بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری ...
 
- 
بازنماییِ فرایندهای شناختی در قصۀ «خالهسوسکه»: بر پایۀ تحلیل گفتمان (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)«تحلیلگفتمان» شیوهای برای بررسی شکلگیری معنا در واحدهای زبانیِ بزرگتر از «جمله» است که علاوهبر زبان، سازههای فرازبانی را نیز ملحوظ میدارد. خلاف تحلیلگفتمانهای زبانمحور، شیوۀ تحلیل این پژوهش بر روانشناسی شناختی، ...
 
- 
بررسی اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر تفکرانتقادی دانش آموزان پایه ششم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر تفکرانتقادی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرری است. این پژوهش از نوع کاربردی و تجربی و به روش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل ...
 
- 
بررسی اهمیت پرورش تفکرانتقادی درکودکان با تکیه برداستانهای مثنوی مولوی(رهیافتی آموزشی براساس نظریۀ لیپمن) (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)هدف از این پژوهش، دستیابی به تفکر انتقادی در داستانهای مثنوی بهمنظور تبیین تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت کودک است. پژوهش پیشِ روابتدا جایگاه اهمیت پرورش تفکر انتقادی در کودکان را بررسی کرده، سپس به تحلیل داستانهای ...
 
- 
بررسی نقش تصاویر هنری در مواجهة منطقی مخاطب نوجوان با مفهوم مرگ براساس الگوی ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران (نمونة موردی رمان آنسوی دریای مردگان) (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)ژیلبر دوران فیلسوف و متفکر فرانسوی، ریشة بسیاری از خیالپردازیهای بشر را کهنالگوهایی میداند که خاستگاه اصلی آنها ترس از گذر زمان و تلاش برای کنترل آن است. برهمیناساس نمادهای خیالی را به دو منظومة اصلی روزانه و شبانه ...
 
- 
تبیین الگوی آموزش سواد رسانهای برای دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی بر اساس اصول فبک (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)هدف اصلی این پژوهش، تبیین الگوی آموزش سواد رسانهای برای دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی بر اساس اصول فبک است. رویکرد پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) و با استفاده از روشهای تحلیل مفهومی، استنتاجی پیشرونده و توصیفی-پیمایشی ...
 
- 
تجزیه و تحلیل فرم و رنگ آرمهای مربوط به کودکان با تاکید بر نشانههای ارجاعی و شکلگردانی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)تحلیل حاضر به بررسی نشانههای تصویری و نوشتاری در آرمهای مربوط به کودکان در فرایند ارتباطی آرم با مخاطب به لحاظ بصری میپردازد. پرسش اصلی تحقیق چگونگی ویژگیهای فرم و رنگ در آرمهای مربوط به کودکان و چیستی کارکرد نشانههای ...
 
- 
تحلیل شگردهای وانمودگی و بیمرزی در تفکر کودکان با نگاهی به داستانهای کودکانة احمدرضا احمدی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)واژة پسامدرن در رشتههای گوناگون علوم انسانی چون جامعهشناسی، روانشناسی و فلسفه وارد شد. یکی از نظریهپردازان پسامدرن ژان بودریار است که نظریة وانموده به جای واقعیت و بیمرزی را مطرح کرد که از طریق تخیل فلسفی قابل دریافت ...
 
- 
شناسایی ابعاد و مولفههای توسعه تفکر پژوهشی دانشآموزان در دورههای تحصیلی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای توسعه تفکر پژوهشی دانشآموزان در دورههای تحصیلی و با رویکرد کیفی و استفاده از راهبرد پدیدارشناسی انجام شد. بر اساس نمونهگیری هدفمند و تا حصول اشباع نظری، 13 نفر از متخصصان ...
 
- 
مبانی معرفتی عناصر فرهنگ عامّه در اشعار کودک و نوجوان (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)شعر کودک و نوجوان از جمله شعرهای مفهومی است که جهت آموزش و آگاهی مخاطبان در آن مضامین متنوع گنجانده شده است. از جملۀ این مضامین، عناصر فرهنگ عامّه است. در این مقاله سعی بر آن است تا به روش توصیفیـ تحلیلی، عناصر فرهنگ عامه، ...
 
- 
مداخلات به هنگام آموزش اجتماعی-هیجانی در کودکان دبستانی: مطالعه مروری نظامند (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)هدف مطالعه حاضر بررسی مروری نظامند مداخلات به هنگام آموزش مهارتهای اجتماعی هیجانی در کودکان دبستانی بود. در پژوهش حاضر از طریق پژوهش مروری نظامند و جستجوی کلیدواژههای تخصصی در ارتباط با آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی در ...
 
- 
چگونگی درک بُعد سوم در کودکان 7 تا 11 سال و پرورش آن (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2020-08-22)درک از بُعد سوم، مهارت مورد نیاز حرفههایی در زمینه علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات و هنر است. هوش فضایی که مبین تجسم سه بُعدی اشیا است، مهارتیست که میتوان در کودکی آن را افزایش داد. پژوهش کاربردی حاضر با هدف بررسی نحوه درک ...
 



